Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
zumpen

Marintraffic & mAIS App

Rekommendera Poster

Fiskebåtar är inga AIS-älskare. Så lätt får det inte bli att kolla var det fiskas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inne på sidan och slösurfade lite och nu händer det grejjer igen - säsongen tar fart och både Hillstrands, Hansens, Keith Colburn och Wild Bill på Kodiak  (på väg ut ur hamnen atm.) är tillbaka i Dutch. Nu saknas bara Cornelia Marie.. Undra just om det finns någon som använder henne numera(?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det inte så att i förra säsongen så talades det om att familjeföretaget skulle gå i graven pga att ingen av sönerna ville/kunde ta över efter fadern Phil?

Hittade att det finns en hemsida för båten: http://www.corneliamarie.com/ Har inte kollat igenom den ordentligt men har inte hittat något om dagsläget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv bor jag på en ö och den appen är väldigt populär för vi ser när polisbåten lägger till på ön, helt plötsligt åker varenda gubbe runt med hjälm på huvudet med sina flakmopeder, Eller om dom har druckit en öl för mycket på ljugabänken!! Då får man gå hem :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte Harrisklanen ägde hela skutan själva, så nog finns det hopp. Enligt annat forum och hints från Discovery så är ju tanken att Josh och Jake ska återkomma på båten i senare säsonger - vi nördar håller tummarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte Harrisklanen ägde hela skutan själva, så nog finns det hopp. Enligt annat forum och hints från Discovery så är ju tanken att Josh och Jake ska återkomma på båten i senare säsonger - vi nördar håller tummarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har laddat ner ett antal AIS-appar tyvärr är några av dessa inte alls bra i Sverige, Den som DS rekomenderar är väl en av de bättre, men ingen av dessa verkar ha 100% täckning.

Jag har själv riktig AIS-B transponder (Comar) med den både ser jag allt i närområdet och syns på riktigt på de fartyg jag har i omgivningen, Apparna däremot gör inte det.

Är man medveten om denna begränsning att de inte ersätter en riktig VHF-sändare/mottagare så är det absolut en kul grej med dessa appar. En fördel är även att man kan hålla koll på intressanta fartyg i hela värden eller kompisar med Aktiv App eller andra som har riktig A eller B-transponder även om de ligger utanför det egna VHF-täckningsområdet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...