Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
heading

vhf antenn

Rekommendera Poster

Behöver en hög vhf-antenn tför fastsättning på sidan. 2 meter eller 2,5.

Hittar ingenting mer än 1.5 meter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att de flesta spröt-antenner har en ideal längd beroende på våglängden på de radio-vågor den ska ta emot. Detta innebär att VHF-antennen ska vara av en viss längd. Det finns visst också sk halvvågs antenner som är hälften så korta. Kanske kan det också finnas såna som är dubbelt så långa men det har jag aldrig sett.

Om du är ute efter att få upp antennen på en viss höjd får du kanske ordna med en stolpe eller annat att sätta antennen på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för input. Våglängden för kanal 16 är ca 1.9 meter och antennen bör vara i paritet med det,

Så en antenn på 2-2.5 meter bör vara ok, Vill inte ha den  på targan då det blir för mycket. Estetiskt snyggare på sidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, en grundantenn som är 50 Ohm skall egentligen vara en halv våglängd (dipol). Alltså knappt 1m. Sedan kan man ersätta ena halvan av ett jordplan, och en sådan antenn blir då 1/4 våglängd, c:a 0,5m.

Längre antenner finns dock, och jobbar på lite annat sätt (5/8 med impedansanpassning o.s.v.). Dock är det inte helt bra på t ex segelbåt, då loben blir smalare och kan peka upp i himlen vid hård kryss t ex.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt klart blir det estetiskt snyggare på sidan, men det blir också sämre mottagning. Samma sak om man vinklar antennen så den följer vinkeln på ex. targabåge, sändareffekten strålar snett upp framåt och snett ner bakåt. Montera alltid på högsta punkt och rakt upp.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...