Byggnads 2 Postad 11 Mars , 2012 Jag har flyttat mina batterier och hittade en el detalj som jag inte vet vad den är till för. Är det en laddningsfördelare eller något annat? Hoppas att min bild kommer med. Carpe Diem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 Mars , 2012 Jag gissar att generatorn är ansluten vid A och vardera batteriet vid 1 respektive 2? I så fall är det troligen skiljedioder för att kunna ladda två batterier från motorn, men undvika att man laddar ut båda. Dvs det går att köra ström från A till både 1 och 2 utgången, men det kans inte smita ström från 1 till 2 En liten nackdel med skiljedioder är att de ger ett spänningsfall på ca 0.6-0.7 V om det är vanliga dioder, men ungefär 0.2 V om det är en mer avancerad elektronikkoppling. Ger lite längre laddningstider. Läser man Skyllermarks reklamblad så tycker de att man ska ersätta en sån här med en koppling med skiljerelä iställer för att slippa spänningsfallet. Jag har en sådan i min båt, fungerar tillräckligt bra med laddning för att jag inte ska orka byta ut den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 11 Mars , 2012 http://www.allbatterysalesandservice.com/browse.cfm/4,3213.html Carpe Google Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 12 Mars , 2012 Om jag kommer ihåg rätt så rekomenderades man att ha en laddningsregulator som ger 1 volt mer för att kompensera för att skiljedioden knycker 0,7-0,8 volt från dom 14 volt som en laddningsregulator normalt levelerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser