ntica 1 Postad 11 Mars , 2012 SAKNAD! Namn: SEASTAR Registrerad: Vasteras, Sweden En person omboard: Mr. Stig Lundvall, född 17 Mars 1946 Typ av båt: Marieholm 26 foot (8m), Färg: Vit ... VHF signal: SFC-8961, no MMI Kommunikation: VHF-radio enbart (och GSM mobil) Annan utrustning ombord: Aktiv radar reflector, GPS, GPS plotter med översiktskarta för alla oceaner, Monitor windvane Sista kända position och sista kända kontakt: Falmouth, England 20:de Juli 2011. Mål: Perth AU eller Wellington NZ (enligt honom själv var Perth det realistiska målet och Wellington det optimistiska målet) Supplies: Mat för ca. 6 månader. Vatten: 90 liter. Okänt om tillverkningsmöjlighet för dricksvatten fanns ombord. Han är sedan i mitten av Februari rapporterad saknad, till Svensk polis, och via dem också till Interpool, sjöräddningar (MRCC:n) och beskickningar. Tveka inte att kontakta oss för kompletterande information och frågor. Vi är mycket tacksamma om ni kan hjälpa oss med detta. Kontaktuppgifter: Jon Breivold, god vän till Stig: 46(0)768388400, jon@breivold.se Per-Arne Käck, kusin till Stig: 46(0)737345047, pakack@speedmail.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 18 Mars , 2012 Hört något mer? Hoppas allt är ok men det låter olycksbådande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 19 Mars , 2012 Var hittade du denna efterlysning. Han borde ju vara i Karibien nu om han följer E4:an världen runt med Biscaya på sensommaren - Atlanten i nov-dec och genom Panama mot försommaren. Bäst vore väl att efterlysa via Noonsite Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JWlund 0 Postad 19 Mars , 2012 När jag läste efterlysningen fick jag känslan av att han skulle gå nonstop! 90 liter vatten kändes dock ganska lite om han inte hade en vattenrenare ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ntica 1 Postad 24 Mars , 2012 Om jag inte förstått fel, då han seglade mot Nya zeeland, så bör han rimligen gått mot sydafrika, & runt Goda hoppsuden & vidare. Har inte hört ngt. nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 25 Mars , 2012 Det var en ovanlig rutt. Att segla (halva) jorden runt mot rådande vindar är sällsynt och brukar mest utföras i tävlingar eller andra utmaningar (Volvo Oscean Race tex). Varföt tror du att han seglat på det viset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ntica 1 Postad 25 Mars , 2012 Tror inte det är mot vindar & strömar alls faktiskt, att gå via Goda hopps & roaring 40's. mot bör väl vara att ta till höger via Kap Horn... vilket lär vara ett mindre h-vete. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 27 Mars , 2012 Dert kanske det inte är. Tog liksom för givet att den normala seglingsrutten runt jorden är den enklaste och alla andra mot vindar och strömmar. Men det kanske är så enkelt att det är trevligt i Söderhavet. Hittar ingen information om din båt i din blogg. Vore väldigt kul att läsa och se bilder på hur du utrustar den. Jag kanske letar dåligt bara. Kan du inte göra en kategori - Båten - där du lägger inläggen som handlar just om din båt? Kul med alla vidosnuttar och aannan information dock. Ska ägna mig åt den en kväll Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Mars , 2012 Vetetraden, den snabbaste rutten runt jorden, som klipperskeppen från Europa regelbundet följde på väg till Australien efter vete. Även de som seglade till Kina tog i stort sett samma väg. http://www.soic.se/4.4c7d83dc10e459df9a380001087.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 27 Mars , 2012 Jag skulle i alla fall ta E4:an och gosa med djuren på Galapagos mm på vägen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Mars , 2012 Det skulle nog jag också. Vägvalet alltså. Vetetraden är inget för oss dunungar. Det räcker ju att se ett och annat klipp från VOR. Å andra sidan var många som seglade med på segelskutorna inte med frivilligt eller hade inget annat val för att överleva - om de nu gjorde det. Hade man inte med ett övertal av besättningsmän när man startade, för att man kallt räknade med att ett antal skulle stryka med på vägen. Var på ett föredrag där Pelle Petterson berättade om sitt seglarliv. Han hade deltagit i en av de lättare etapperna av Whitbread Round the World Race. Den etappen tyckte han var i tuffaste laget. Hur är då resten? På den tiden jag var ung och vacker och började segla, drömde jag om att segla jorden runt. När man började i realskolan fick man köpa en ny kartbok. Min mamma (jag är inte uppväxt hos henne) fick betala kartboken. Hon har alltid varit intreserad av att resa och hon bad att få den gamla. Efter ett tag kom hon och frågade vad det var för streck som gick genom hela kartboken. Det var min världsomsegling. Hade sett ut intresanta platser som jag ville segla till och förbundit dom med en linje. Att vindar och strömar har en viss betydelse när man seglar jorden runt, hade jag då ingen aning om. Rutten var nog ur seglingsynpunkt den sämsta tänkbara. Däremot vet jag inte om jag skulle vilja gossa med djuren på Galapagos. Besöka öarna - absolut. men gossa med djuren - nja.................. Senast ändrad av toaen | 27 mars 2012 | 14:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ntica 1 Postad 27 Mars , 2012 skulle också gå den vägen-via panama osv- men fick för mig ?!) att han skulle mot NZ direkt & därav vägvalet... rimligast?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ntica 1 Postad 18 April , 2012 Fantastikt! Radio tidigt i morse svensk seglare funnen, drivandes utan mast på Indiska oceanen! Blev väldigt glad över den osanolika nyheten. PS. (Mitt alternativ på resrutt visade sig stämma...he...he) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 April , 2012 http://www.bt.se/nyheter/raddad-efter-80-dagar-pa-havet(3235146).gm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 18 April , 2012 Gott att höra att allt gick bra till slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 April , 2012 Det var gott att höra att han blev bärgad. Förlorade han båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 18 April , 2012 Överlevt på Chips!!! Låter som rena drömsemestern för mig... Skämt åsido, det var tur att det gick bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 19 April , 2012 Det var det första jag tänkte på när jag hörde nyhetet. Oerhört glädjane att man hittat honom! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kyrcman 0 Postad 19 April , 2012 Mastbrott och drev därefter i 80 dagar innan han fick kontakt med ett lastfartyg. Övergav då sin båt för att bli upplockad av lastfartyget. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14695534.ab Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 19 April , 2012 Varför investerar man inte i en EPIRB, PLB eller liknande inför en såan här seglats? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonten Postad 19 April , 2012 ....för då blir det ju inte lika kul att vara efterklok kramkram! ps: sjösatte lillbåten igår..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 April , 2012 Pengar? Kostar ju en 5 -8000 kr. Det finns väl ofta så mycket hål att stoppa i så en sån utgift kan ju verka onödig. http://www.cordland.se/epirb.html PLB hade jag inte ens hört talas om. Finns en länk på sidan som handlar om PLB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kyrcman 0 Postad 24 April , 2012 Ca två och en halv minuts reportage i gårdagens Rapport (23 April) med intervju av Stig. http://svtplay.se/t/103261/rapport Repportaget börjar vid ca 23.10 in i sändningen. Det är lätt att sitta hemma och grunna på vad som skulle gjorts bättre. Han hade en trasig rigg liggandes på båten i två dygn under dåliga väderförhållanden. Vad jag förstått så är det farligt att ha en avbruten mast med vanten sittandes kvar i båten. Det blir en ypperlig murbräcka som kan slå hål på skrovet om det vill sig illa. // Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 April , 2012 Det var en cool man. Lugn sansad och vettig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 24 April , 2012 Jepp, ingen drama queen precis utan lugnt o saklig om vad som hänt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ericslund 0 Postad 24 April , 2012 -Oro är negativt, det ska man inte ha. Härlig man! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ntica 1 Postad 25 April , 2012 Skön & sansad gubbe av rätt kaliber! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser