Adde69 0 Postad 11 Mars , 2012 hej! Mitt för stag till båten (tur80) gick mitt av i höstas, är det ngn som vet hur långt det ska vara??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 13 Mars , 2012 Har du inte kvar delarna så du kan mäta? Annars kanske du hittar något på den här sidan: http://www.harloff.dk/TUR80/Index/index.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 13 Mars , 2012 Vet inte en riggverkstad det, typ Benns? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 14 Mars , 2012 Kvadraten på hypotenusan är lika med summan av kvadraterna på kateterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Mars , 2012 Jo det är ju en formel som är användbar - under förutsättning att det är en rätvinklig triangel det är frågan om - och det är det inte. Däremot kan man ju göra en ungefärlig beräkning av förstagets (i ett ord) längd och lägga till en meter eller så. Det finns ett gammalt lokalt uttryck som säger; det är inte frarligt att skarva det som är för långt (fast på vårt hemlands vilda tungomål) En arbetskopis som inte va från orten hade hört uttrycket, men brukade säja; det är inte farligt att kapa det som är för långt Låta pressa ett ändstycke att fästa i masttoppen och när man rest masten, monterat toggles (ett absolut) och vantskruv, måtta till förstaget. När man kapat det montera en ögleterminal http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1275,7&artname=Ändterminal&sok=terminal http://thallatha.blogspot.com/2010/07/nytt-forstag.html Senast ändrad av toaen | 14 mars 2012 | 12:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 14 Mars , 2012 Nej det är sant att det inte är en rätvinklig triangel men med lite mätning på båten så kan man skapa just en sådan. Mastfoten är i allmänhet högre placerad än infästningen för förstaget (i fören). Lägger man då till motsvarande längd på den längre katetern så har man en användbar triangel. Glöm inte att mäta hur långt in på masten fästet för förstaget sitter. Sedan gör man bara en avräkning för vantskruvens medellängd (halvt inskruvad). Räknade på detta sätt på min båt och tror inte att jag missade med mer än någon centimeter. Sedan kan det ju vara så att det tillvägagångssätt som Toaen förespråkar är enklare (vilket det nog måste vara om man har masten mitt i sittbrunnen). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Mars , 2012 Nu är ju inte alla lika bevandrade i matematikens irrgångar som du och jag. Det är lätt att göra bort sig om man inte är helt medveten om vad man sysslar med. Vare sig man har masten i sittbrunnen eller inte är det ju lättare att få det exaktare om man gör efter min metod. Sen skall ju masten luta ungefär en mastbredd akterut. Det är många parametrar att ta hänsyn till. KISS är ingen dum metod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 14 Mars , 2012 Hej! Toans förslag är bra. Jag har själv kortat en för lång wire på detta sätt. När jag skulle beställa själva ögleterminalen så fick jag inte tag på någon sådan i Sverige. Hjertmans hade i alla fall inga på lager då, och kunde inte säga när eller ens om de skulle få in. (I deras katalog för 2012 finns de dock med). Jag skickade efter från England det kostade vare sig mer eller mindre än om de funnits i Sverige men det gick i alla fall att få tag på. Leveranstiden var 3 eller 4 dagar om jag minns rätt. Jag beställde från: http://www.jimmygreen.co.uk/products/yacht-ropes---rigging/wire-rigging/sta-lok-diy-terminals Det var dock inte så där jätteenkelt att få till det men det gick till slut och det fungerar bra. Inget mastbrott eller wirebrott än i alla fall. mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Mars , 2012 Ni bor bägge i fel landsända. Hjertmansbutiken på Sisjö industriområde och tala med deras riggspecialist, så brukar det lösa sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 46 Postad 14 Mars , 2012 Jodå man kan tala med Hjertmans riggspecialist i Sisjön. Passar man sig inte är risken bara att man kommer ut med en helt ny rigg med alla tillbehör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
puncenp 0 Postad 15 Mars , 2012 Hej Har du försökt på www.tur 80.tk mvh Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Mars , 2012 Nej det är ingen risk. Hon fixar det som du behöver. Hälsa ifrån mig. Tommy Andersson Kungshamn Senast ändrad av toaen | 15 mars 2012 | 11:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 46 Postad 15 Mars , 2012 Jodå hon på Hjertmans är riktigt duktig på att ta fram rätt saker. Har också bra erfarenheter av henne. Hon är dessutom en duktig försäljare. Lurade på mig nya fall när jag var där och kortade av ett förstag. Å andra sidan var jag ganska lätt att lura då efterom de befintliga fallen var gamla och jag fick bra pris på de nya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Mars , 2012 Blir litet oroad och därför rätt nyfiken, hurdå gick mitt av ? Kanske gick nåt rejält snett, typ att du blev påkörd av nån låg brokant som träffade enbart staget?? Shit happens. :-) Själv har jag inget babystag som i en sådan situation skulle kunna hindra masten att falla akteröver, utan endast rullgenuans fall. Blir gärna att jag försöker kolla varje synpunkt vad gäller stagvajrars belastning, slitage, böjradier&veckningsrisk i mastskjul etc. Masthead-riggarnas förstagsvajrar är väl betydligt mer drag-belastade än - som i mitt fall - partialriggarna, men de är också uppdimensionerade för att klara detta. Så frågan kvarstår, hur gick det egentligen till? (Hoppas du tar dig tid att svara, uppskattar alltså varje detalj! Nån annan med praktisk erfarenhet av riggvajer-brott? Senast ändrad av Thomas-1 | 15 mars 2012 | 17:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser