Gå till innehåll
lördag 14 september 2024
wagberg

Dieselvärmare i motorrum?

Rekommendera Poster

Sitter o läser manualen till värmaren i båten (nybörjare som blev med båt i höstas) Där står att den inte får monteras i motorummet...det är där den sitter! Läser på andra ställen att batterier och bensintank ska vara separerade, från varandra och från motorn. I samma utrymme min båt finns, batterier, värmare, bensintank samt motorn! Hur ser det ut i era båtar, har jag en farlig setup Med vänlig hälsning, Anders Wågberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du dieselvärmare och besinmotor?

Tidigare hade jag dieselmotor, batterier och dieselvärmare i samma utryme, och dieseltank och batterier i ett annant utrymme.

Nu har motorn och dieseltanken bytat plats, så nu står motorn för sig själv där tidigare dieseltanken stod och dieseltanken, samtliga batterier och värmare i det gamla motorrummet. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att ev. minska förvirringe, har du en dieselmotor eller bensinare i båten?

Bensinångor är farliga, kan bli explossion vid gnistbildning och givetvis även vid förbränning i en värmare. Av den anledningen finns det diverse krav och rekommendationer om att olika utrustning ska monteras i sepparata utrymmen och att motorrummet ska ventileras före start av motor (inombordare) på bensindrivna båtar.

Dieselångor är inte alls lika farliga och riskerna är betydligt mindre.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kaboooom! Shit, bensinare! Det var en modig jävel! Kan man inte dö i en massiv explosion som syns på väldigt långt avstånd? Tror jag har läst det någonstans ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har. tankar, oskyddade batterier 24v, motor (diesel), värmepanna, motorvärmare 230v,batteriladdare, elcentral, i samma utrymme funderar på att trycka ner ett litet elvärk (diesel) till sommaren 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Jag skulle starkt rekommendera dig att flytta värmaren till ett annat utrymme skiljt från allt som har med bensin att göra. Om du är osäker på hur det skall se ut så skulle jag råda dig att kolla med någon som vet. 

Risken att något händer typ som Seari så målande beskrev är inte helt obefintlig.

Som någon nämnde tidigare i tråden så tror jag även att det finns regler för hur installationer av detta slag skall se ut (är dock inte säker på detta) 

(stavfel igen)



Senast ändrad av blondbella | 11 mars 2012 | 20:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ja du, Jocke, du kan använda forumets alla ledsna ansikten men risken är inte helt obefintlig och jag utgår från att du har besinare.

 

Först Kabooom och sedan: Schwoosch... död!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

...ja för att inte säga igen, igen och återigen smiley

Du kan bara inte låta bli, eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här skjuts även denna tråd i sank genom ett synnerligen fånigt digitalt cumshot. Jättesynd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Sailor!

Svag den som ger sig! Ta det lungt tills att det dyker upp någon som behärskar frågan! Men jag är mycket tvecksam kring detta projekt. Låt någon installations/behörig person titta på detta. Om det händer ngt (bommm...) betalar försäkrigsbolaget någon ersättningen...? Försiktigheten kan vara Guld värde!

Mvhälsningar,

The Pilotcool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge som du tar förbränningsluften  utifrån så ska det inte vara någon fara, Förbränningskammaren är tät om den nu inte är gammal så det blivit hål i den, men då funkar inte värmaren ändå.

Om allt är rätt monterat så att alla kopplingar är täta så är det ingen fara.

 

/Tobbe

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Big nono!

Min gamla Eberspächer glöder inuti när den går, skulle inte vilja att bensinångor fanns i närheten av en glödande plåtbit.

Vid eventuellt strömavbrott så att fläkten stannar utan att efterkylningen slutförs innebär ju att man lämnar en glödande plåtbit bland bensinångor. Man måste ju ändå räkna med att bensinångor förekommer i ett motorrum på en bensinmotor, annars kan man ju ha spritköket där inne också. Värmarna är inte heller särskilt täta, t.ex. är avgasslangen som står i direkt förbindelse med förbränningsrummet påklämt med slangklämma, visserligen en rejäl fin klämma men inte gastätt precis.

Förbränningsluften som det talas om i inlägget ovan tas i många fall i direkt anslutning till värmaren via insugningsljuddämparen av plast. Definitivt inte tätt. (Den luft som tas utifrån är den som värms och blåses in i ruffen)

Sannolikheten för att onda faktorer samverkar är inte så stor kanske men det är ändå chansartat att låta den sitta kvar.

mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dett finns ju en anledning till att motorrums fläken måste köras innan motorn startas, om motorrumsläckten körs hela tiden som värmaren är i gång funkar det nog, men det känns kanske inte så lockande 1kopp bensin har samma sprängkraft som 5 kilo dynamit! Även en lapp polsko på batteriet (eller en säkring som löser ut) Skulle kunna led till bigg bang! Jag skulle ta mig en funderare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reglerna förändras över tid..

Tidigare var det inte lika hårda krav på hur man monterade värmaren som det är idag. 

Mitt råd skulle vara att flytta värmaren illa kickt.. Alla rören finns ju så det är ju bara att ta med sig rören/slangarna och flytta värmaren, det finns säkert något bra utrymme bakom något skåp eller liknande där det finns gott om plats för att montera värmaren. 

Själv har jag iofs en kabinbåt, men värmaren sitter ute, gott skyddad mot väder och vind.
I mina två tidigare båtar med värmare hade jag en i ett stuvfack under en soffa. Den andra bakom en lådhurts i köksdelen. 

Lycka till :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passa på att kika på startmotorn så att det är en marin variant. I min gamla Utterna 690 visade det  sig att en startmotor för bil bruk. M a o inte en inkapslad. Men peppar peppar så blev det ingen BOOOM 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har motor, bensintank, dieseltank för värmaren, batterier m.m. i motorrum. Dock sitter värmaren i annat utrymme. Kör motorrumsfläkt då jag tankar och är inte speciellt nervös över installationen som varit så sedan 1988.

Se bara till att alla bränsleslangar m.m. är i gott skick hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk vad bra det hade varit med årlig kontrollbesiktning av båtar.

Då hade sådant här kontrollerats och efterlevnaden varit störra och säkerheten ökat.

Behöver inte lista allt vad många av er redan vet är farligt på båtar och årligen är orsaken till olyckor.

Bara en så enkel sak som att kräva att man ska ha brandvarnare skulle rädda en del liv. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste bara protestera lite mot såna här siffror tagna ur luften. 1 deciliter bensin har en förbränningsenergi på ungefär 3.5MJ, vilket motsvarar cirka 500g dynamit. En hel del energi, men inte 5kg. För att det ska förbrännas helt i en stor smäll behöver det också vara homogent utblandat med lite drygt en kubikmeter luft.

Att få bensin att explodera på det spektakulära sätt man ser i actionfilmer är inte särskilt lätt, och händer i princip aldrig av misstag (det är därför motorer behöver krångliga saker som förgasare och kompression). Däremot räcker det med en liten brand för att hela dan ska vara förstörd. Några droppar förångad bensin i några liter luft som antänds är tillräckligt för att blåsa bort motorkåpan, slita sönder en bränsleledning, och sen sätta eld på resultatet.

Även om mycket av farhågorna och förmaningarna på detta ämne till stor del är ganska överdrivna, så skulle jag ändå aldrig överväga att ha en värmare i ett slutet motorrum. Inte en elektrisk, och definitivt inte en som för eld med sig. Och så få elektriska saker som möjligt (och de man måste ha där, ordentligt inkapslade).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se även till så att värmaren inte ger avgaser in i ruff. Avgaserna från värmaren är dödliga.

Allt sådant här bör även kompletteras med brandvarnare samt koldioxid/koloxid varnare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också allt installerat på samma ställe. Svårt att ha det någon annan stans i min typ av båt. Motorrummet är i princip öppet under motorluckan o skulle jag börja sätta upp mellanväggar så hindras lufttillförseln vilket i sammanhanget känns som en sämre lösning.

Det var inget som besiktaren anmärkte på när vi köpte båten för ett år sedan men behöver ju inte vara rätt för det. Det man får göra är att se till att alla slangar o dylikt är i bra skick hela tiden. Skulle dock vilja flytta allt för att båten känns lite baktung. Ska man se till gnistbildningen så är ju varje elkontakt en veritabel bomb i motorutrymmet så den risken åker alla omkring med isf. Skadar dock inte att få bort så mycket man kan för att minska risken för brand dock.

Däremot så funderar jag på någon form av automatiskt släckningsystem som extra säkerhet när man ändå inte kan bygga bort risken, tror baske mig jag drar upp en tråd om det nu.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...