Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
MeaDiva

Vilket utseende föredrar ni?

Rekommendera Poster

Hej

V håller på att bygga en Diva 38.2 och har haft möjlighet att välja mellan två olika rutalternativ, den ena kallas Classic och den andra Elegance.

Nu är jag nyfiken på vad ni tycker, vi har valt den som kallas Classic! (den med de runda rutorna)

Motivera gärna era svar lite så vi förstår vad som gör skillnad på de olika alternativen!

/Tobias

(hoppas att det funkar med bilden....)

post-10021254-1394236969,2182_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då börjar jag Tobias:

Jag tycker att Classic är snyggast då det passar båtens stil för övrigt så bra med den vackra trälisten och det blå skrovet som ger ett intryck just av en klassisk båt. Men hur ljust blir det i salongen med de små rutorna. Har ni kollat det? Man måste vara lite praktisk också.

Edit: Slängde med en bild på en L37 då jag hade en lång drapa om att man ju vill kunna se ut också så det är viktigt att sätta rutorna så lågt som möjligt men ni har ju rutor i friborden också!

Senast ändrad av ciaraud | 11 mars 2012 | 08:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart ni ska välja med de runda rutorna. Det är ju de som gör en Diva speciell, liknar ingen annan. Men ni väljer väl inte blått skrov också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Tycker du skall välja de runda. De andra tycker jag ser ut som 70-80 tal .

Fin båt i övrigt och lycka till me byggnationen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med om de runda! De harmonierar ju klart bättre med de runda ventilerna som sitter i skrovet. Dessutom är jag väldigt svag för retro-looken! laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste anmäla en skiljande uppfattning. Tycker att den långsmala utformningen ser mer modern ut, har aldrig gillat retro, men snyggt med det färgad skrovet. Grattis till ett bra båtköp dock. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Ja just det , såg inte det förrän nu. Det stärker min övertygelse om runda ännu mer. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Classic!

Båten blir vackrare med de små rutorna. I Elegance-alternativet tycker jag de stora sidorutorna förstör helhetsintrycket av båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för allas åsikter,

-vi har varit nere i en Diva som vi inte upplevde som mörk, vi kommer att ha takluckor som ger ett extra gott ljusinsläpp, totalt 4 i rufftaket, två små och två stora förutom de runda ventilerna.

-vi diskutterade länge hurvida vi skulle ha blått skrov eller annat men kom fram till att om vi nu ändå skall bygga så skall vi inte kompromissa med skrovfärgen, vi tycker bägge att blått skrov är vackrare och då framförallt på Divan. Vi har ett extra lager klarlack på (om jag fattat det rätt, skrovytan kändes otroligt fin när vi va på varvet 3-4 mars)

Fortsätt gärna kommentera bilderna, det uppskattas!

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Hej

Nu är det iofs inte rutorna jag kommenterar. Men har du haft blått skrov om inte....

Har just nu själv en hyffsat ny båt  2009 med blått skrov. Tycker också att det är snyggt blått .

Men hade jag kunnat välja så hade det blivit vitt. Detta pga att de repor som inte överhuvudtaget syns på ett vitt bli skrov blir väldigt tydliga på ett blått. Just nu har jag motorbåt men kan tänka mig att det blir ännu värre med segelbåt, dels pga skrovform och avsaknad av relingslist.

Senast ändrad av blondbella | 11 mars 2012 | 19:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blått skrov har vi beställt, det där med repor känner vi till och vi tänker att det får vi helt enkelt leva med.

Kommnetaren om rutorna var riktad till ciaraud som kommenterade först,

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag stämmer in i kören och lägger min rösta på de runda rutorna (hur det nu ens är fysiskt möjligt, svenskan är märklig ibland wink ). http://www.xn--krleken-5wa.com Tycker det ser absolut snyggast ut!

Senast ändrad av skeppohojoj | 13 mars 2012 | 09:44

Senast ändrad av skeppohojoj | 13 mars 2012 | 09:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De stora är snyggare.

Motivering, det är i huvudsak en modern båt, då passar den långsmala modellen bättre. Har aldrig förstått varför Diva 38:an fått dessa 3 små ovala då Divorna aldrig förr haft sådana och att det inte är särskillt snyggt heller.  Kan gämföras med Bevarias små 4-kantig som också känns opropotionellt små och fel på deras nya båtar, då är tex Hanse snyggare.

Men smaken är ju olika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för allas åsikter, nu står vår båt hemma och vi skall snart beställa rutor och portlights från Rutgerson Marin så vi får lite ljus under bygget.

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...