Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
zumpen

"Cromat" ankare?

Rekommendera Poster

Har sett flera bilder på båtar där ankaret i ankarspelet i fören glänser och ser nästan Cromade ut, hur har dom gjort detta tro? Är det Autosol och ett frinetiskt gnidande tro? Snyggt var det iallafall :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ghaa såklart!! Trött i mössan nu! men alla ankare är väl ändå RF? Vore ju jävligt illa annars :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns galvat också , matt yta! Du kan se på prisskilnaden också , ett 7,5 kg RF kostar ca 1500:- men galvat kanske bara 3-400:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ahh okej då är jag med! Tack för info :) får min båt om en månad och då får vi se vad som sitter på den :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ankare köps efter hur bra det är. Där kommer utseende i andra hand. Det kan kännas bättre att inte visa att man prioriterar skönhet framför säkerhet. Ankaret har ju en plats utsatt för allas blickar. Erfarna beskådare ser en sak medan landkrabban har en annan syn på saken. Inget att bry sig om med andra ord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nackdel. Rf ankare greppar sämre i lös botten än galvade.

Fördel: Ett Rf ankare är lättare att hålla rent.

Håller med Forgus. Jag går först på funktion sedan på utseendet.

post-571-1394236969,3852_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Stämmer det verkligen att galvat greppar bättre i lös botten: vetenskap eller bara en uppfattning. Vi har TG (tristgalvat) men inser att RF skulle sitta bättre. Precis som ni så inser vi dock att funktion går före utseende men man kan kanske ha ett rostfritt när man bryggseglar... Just for display ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har så rätt. Ett rostfritt skulle sitta bättre. Där framme ifören. 

Helst ser vi att ankaret sitter bäst så länge vi ligger för ankar och då ser inte ens fiskarna det om vi dragit fast det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Ja rent teoretiskt så skulle det kunna vara så men i praktiken?

Detta pga att det galvade är lite skrovligt och skulle därmed kunna ge en högre friktion. Medan RF är polerat och därmed halt

Senast ändrad av blondbella | 11 mars 2012 | 10:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Teoretiskt, ja, men ytorna är ju försumbara så i förhållande till båtens dragkraft i linan/kättingen så borde det ju inte göra någon skillnad, kan man tycka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag har en av var sort, galv vs rf (Bruce), så är min upplevels att rf sitter extra bra i lera / dy . Konstigt nog ? Obs ,upplevelse! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Japp det finns nämligen fysisk teori som stödjer även detta. En blank yta i lera tenderar att suga sig fast då som i detta fall vatten inte kan tränga in emellan och hela ler och vattentrycken hjälper till att hålla ankaret på plats, Är de däremot skrovligt så finns det en chans för vatten att komma emellan och då blir trycket mindre och ankaret har lättare att lossna.

Nu blev det hela ganska motsägelse fullt, men i just lera så tror jag att du har rättsmiley

(red. pga stavfel)

Senast ändrad av blondbella | 11 mars 2012 | 11:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...