Gäst Postad 10 Mars , 2012 Vi kunde konstatera att vår Storebro 31 behövde lite färg då en av båtens två snobbränder naggats lite i kanten efter vinterns båtvarvsbesök för att få botten epoxybehandlad. Båten är målad med Awlgrip och 0.75ml av just den där röda nyansen, Claret, skulle betinga ett pris av 2.600:-. Då hör det till saken att Awlgrip i Nederländerna budat färgproverna med fedEx, med utkörning i expressbrev med textyen ETREMELY URGENT. Voine voine. När vi kunde konstatera att 2.600 spänn var magstarkt för att laga ca 10 kvadratcentimeter snobbrand så tog vi den exklusiva färgkartan från Awlgrip med oss till vår Skeppshandel. Där plöjde vi igenom deras färgprover och hittade en färg som var nästan identisk. Den beställdes. priset var 600 spänn och väntan ca 7-14 dagar. Efter denna period ringde jag till Skeppshandeln och frågade om färgen kommit in. Jovisst hade den det. Vi åkte till butiken och hämtade vår färg. Hemma läser jag på burken; Ara white. Ringer butiken och frågar dem om vi inte fått fel färg. Nejdå, blev svaret. Det var ju vitt vi skulle ha. Nä, det var det inte. Nähä, vilken färg var det då... Suck. Efter mycket om och men beställs den ursprungliga färgen och sedan tar ny väntan vid. Efter ett bra tag ringer jag åter butiken och frågar om vär färg kommit. Javisst har den det. Vi åker in och hämtar. Vis av skadan frågar jag kille i butiken om det är rätt färg. Jovisst är det rätt färg, svarar han. När jag ber dem plocka fram en färgkarta och visa vilken färg det är visar det sig att det är helt fel färg, igen. Därefter var det ingen i butiken som visste vilken färgkarta man hade använt när man gjort den ursprungliga beställningen. Alla stod som frågetecken- Det hör till saken att denna färgburk köptes tillsammans med 3 andra saker. En beställd träfärgad Sika visade sig bli grå, av 4 dyra Selden vantskruvar hade en skurit och färgen... ja ni läste ju ovanstående. det enda som inte gick fel vid just det där köptillfället var 8 st A4-skruvar. Att detta blev rätt berodde nog mest på att jag själv plockat ihop dem... Ja vad ska man säga; jag kan citera killen i butiken som fällde följande kommentar; Ja och sedan undrar man varför det är dålig lönsamhet i branschen.... Det blev säkert sagt med glimten i ögat men det är inte OK att man är så förvirrad ut mot en kund. Nästa gång ska jag banne mig kolla varenda pryl. Undrar du vad som hände med färgen så är vi tillbaka till ruta 1. Båtbranschen - The Wild Wild West... Senast ändrad av Seari | 10 mars 2012 | 22:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 10 Mars , 2012 Med tanke på allt förvirrande du skriver i massa trådar ,så förstår jag att det du beställer i butiken inte alltid harmoniserar med din egna uppfattning . Fundera lite på de , i all välmening ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Mars , 2012 Ditt påhopp var helt väntat med tanke på vad du tidigare skrivet. Du är så förutsägbar att du på ett komiskt sätt går bort. Den ömmande tån är ju att jag kritiserar båtbranschens vilda västern, fy säger fjanten Jocke. Det får man inte för då snurrar lille Jockes ringar åt fel håll... Kul ändå att du lyckades ta dig igenom en text som tydligen ingår i samlingen förvirrade inlägg. Vem vet, kanske fick du hjälp med avkodningen av någon som kan bortse från din klistrande bitterhet, i all välmening. Kram från ett solskensdränkt Skåne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 11 Mars , 2012 Japp...så är det :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 11 Mars , 2012 Kan det vara så att dom bryter färgen till den nyans man vill ha ? ..och missat sättapå brytetiketten på färgburken ? Vanligt vis så får med en kopia på sin 'kundorder' där det framgår vad som skall beställas och kanske överenskommit pris! Normalt är att även kunduppgifter finns med så att man kan bli kontaktad när varan kommit hem till butiken . Så ditt problem kanske inte hade varit så stort om du hade krävt/fått en kopia på din beställning med innehåll enligt ovan ? Så tänker jag ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 11 Mars , 2012 Oavsett om den kostar 600kr eller 2600kr så blir det ett jävla literpris.. 0,75ml.. Mellan 800000 och 3,5milj.. Den färgen måste dessutom vara väldigt sträckande om den ska räcka till dina bättringar i så liten mängd.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 11 Mars , 2012 Jag är inte bara praktiskt lagd, jag kan vara snål också. Aldrig i helvete att jag hade betalat de pengarna! Nä, jag hade försökt att få med ett färgprov (skruvat bort en lucka?) och gått till närmsta modell- och hobbyaffär och köpt en liten burk modellfärg av den kulör som ligger närmast. Det är en stor båt vi talar om, en mindre avvikelse på en snobblinje tänker ingen på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonten Postad 11 Mars , 2012 http://www.trabatsakuten.nu/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=RenUnd;action=display;num=1326543852 har inte det här stötts och blötts tidigare i ett annat forum? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 11 Mars , 2012 LOL Patologisk digital onani m.a.o. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 11 Mars , 2012 ...och man frågar sig , varför! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 Mars , 2012 Behöver man fråga sig det ???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 11 Mars , 2012 :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 631 Postad 11 Mars , 2012 TS - vet du hur lite 0,75ml färg egentligen är ? Det är under en tusendels liter, alltså en liten, liten skvätt i en tesked (1 tesked i matlagningssammanhang = 5ml). Förstår att det blir dyrt att köpa en sådan liten mängd, men jag inser inte hur du får det att räcka till 10 cm² ..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skeppohojoj 0 Postad 12 Mars , 2012 Håller med någon annan här, ska man täcka något så litet så att det räcker med 0,75 ml så skulle jag hellre låta det vara än betala en 600 spänn för det http://www.killar.net. Det blir ju ett helt vansinnigt literpris. Köp hobbyfärg i nån liknande nyans! Senast ändrad av skeppohojoj | 14 mars 2012 | 10:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser