Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
AndersF

Startmotorskunskaper?

Rekommendera Poster

Hej alla duktiga båtägare Äger sedan en tid tillbaka en wellcraft 215 Daycruiser. Kom över henne i ett rent lyckokast på en exekutiv auktion. Hon får nu under vintern en genomgående översyn och renoveras lite här och där. Tänkte prova att motorn, en Volvo Penta AQ 260A, fungerade som den skulle häromdagen, men när jag vred på nyckeln så hände ingenting. Med hjälp av en bekant elektriker (även han båtägare) så slog vi fast att felet var i startmotorn. Jag antar att det är en startmotor med solenoid, och förmodligen så har den kärvat till sig så att den inte slår in kuggkransen och startar startmotorn, vi körde startmotorn med hjälp av en startkabel så vi vet att den snurrade iaf, kvar är väl då solenoiden eller något kärvt med kuggkransen. Förra ägaren har vi haft kontakt med efter att vi köpte henne, men han verkar inte så himla duktig, och verkar vara lite av en rufflare. Båt och motor ska enligt andra vara i gott skick, men har stått ute under hela sista året i fogdens förvar. Tänkte plocka ur startmotorn och se om det går att ordna till ikväll. Är det någon som har erfarenhet av den här typen av krångel och som möjligen har några värdefulla tips att ge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej . Snurrar startmotorn när du kopplar in startkabeln på solinojden så är det ej fel på startmotorn utan solinojden som ej drar fram drevet mot startkransen. Kan bero på att den stått ett tag och kärvar. Det brukar kärva i bussningen vid drevet samt gaffeln som drar in drevet mot kransen. Lätt att plocka isär.OBS!!! Solinojden måste dra för att startmotorn skall snurra. MVH Kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller också är det så att solenoiden inte får ström från tändningslåset, när solenoiden slår till börjar startmotorn att snurra, och trycker ut det lilla startdrevet till startkransen, så det är troligen inte fel på solenoiden utan startdrevet som kärvar.

post-3462-1394234319,6176_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eftersom solenoid drar så borde även drevet gå ut prova att dra runt vevaxeln en aning kan vara att startkransen år sliten på det stället den står nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att drevet går ut för att solenoiden drar, drevet dras ut med en fjäder. (kolla på bilden så ser du)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och den ordentliga bilden. Plockade bort startmotorn i går kväll (inte världens lättaste med tanke på hur den sitter, lite svordomar var på sin plats efter att armarna fick böjas på sätt som jag inte trodde var möjligt). Den verkar inte ha samma konstruktion som den på bilden. Solenoiden sitter löst monterad utanpå och har ingen mekanisk förbindelse med resten av motorn. Efter ytterligare någon stund så hade vi plockat isär startmotorn, ganska enkelt faktiskt. Kuggkransen fungerar så att den slås in av motorns centrufigalkraft, men den var fastkärvad av en del ytrost. Lite rengöring och uppsmörjning av alla delar därinne borde göra susen. Kol och allt annat såg ut att vara i gott skick. Eftersom vi kunde tjuvkoppla så att startmotorn snurrar så borde vi nu få kransen att gripa in och motorn att flåsa igång. Solenoiden däremot, hur fungerar den? ändrar den nåt magnetfält så att motorn drar igång? Vi mätte ju så att vi hade spänning på rätt ställen i rätt lägen när vi vred på nycken. Plockade isär den lite också, så långt vi vågade. Ingenting som gick sådär jättekärvt i den, kanske något kontaktfel som gör att den inte slår till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solenoiden är en sorts relä, och när du lägger ström på den lilla kabeln som kommer från tändningslåset så drar magneten och sluter dom två grova kablarna, den från batteriet och den som går till startmotorn, (den till startmotorn är oftast bara en kort strumpa eller kopparplåt), startmotorn börjar snurra och slungar ut (ller påverkar via en gaffel) startdrevet som drar runt motorn, den bild jag skickat tidigare visar en annan eller äldre modell. men principen är densamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Crew! Ska plocka lite mer med startmotorn när jag får tid någon kväll. Förmodligen så är ju problemet med kuggkransen löst efter lite noggran tvätt och uppsmörjning. Misstänkte att solenoiden i det här fallet bara var ett ordentligt relä, så jag får väl kolla lite mer på den... kontaktytor mm. Återkommer när jag fått ihop startmotorn (och förhoppningsvis fått höra lite v8 sång)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:-Tack Köpte en ny solenoid, hos en bildelsförsäljare, såg exakt likadan ut och gick lös på 160 kr. Startmotorn i övrigt såg vi över och tvättade rent och smörjde upp. Sen var det bara att plocka tillbaka och vrida på nyckeln. Underbar v8 sång på dagen innan nyårsafton, nästan så att man funderar på att spela in på cd och lyssna på hemma!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...