Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Gäst Beeblebronx

Bästa ekolodstillverkaren?

Rekommendera Poster

Gäst Beeblebronx

Vilken tillverkare av ekolod tillverkar de bästa fritidsbåtsekoloden?

När det gäller sjökortsplottrar för fritidsbåtar har jag lärt mig att Garmin är de som föredras och säljer bäst och presterar bäst i test.

Men nu tvekar jag mellan att att köpa en Garmin 720S plotter med inbyggt ekolod eller en 720 och ett separat ekolod av garmin eller någon annan tillverkare.

Mellan 720s och 720 diffar cirka 2500 kr, kan jag få bättre ekolodsprestandaför dessa pengarna på annat håll?

Fiske är inte primärt användningsområde, men beaktas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har god erfarenhet av Garmins separata ekolodsmodul, nu minns jag inte exakt vad den kostade men det kostar ju mer än 2500 kronor tillsammans för både givare och ekolodsmodul. Prestandan borde vara bättre på ett separat i jämförelse med ett inbyggt.

Men om det är värt pengarna kan jag inte råda dig till.

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är lite jävig i frågan (då jag har ett antal ekolod till salu, ska läggas ut på tradera under våren) men jag har väldigt goda erfarenheter av Eagle Cuda. De har också fått väldigt bra betyg om man kollar runt lite på nätet så jag är inte ensam att tycka att de är bra.

Sen är min personliga uppfattning att det är bättre att skaffa enskilda komponenter än en som har allt. Anledningen till det är att ifall det blir fel på den som har allt så förlorar man ju alla funktioner också. Har man separat plotter och ekolod och det blir fel på plottern så har man i alla fall kvar sitt ekolod. Nackdelen är givetvis att fler prylar tar mer plats.

Du skriver bättre ekolodsprestanda...vad tänker du på då ifall fiske inte är primärt? Jag tror de flesta tillverkares ekolod klarar av att tala om hur djupt det är under båten och lite om vilken typ av botten det handlar om...vad mer vill du veta..?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

När det gäller ekolod så är Lowrance sedan många år absolut det bästa på marknaden.  Antar att din fråga bygger på att du skall fiska då det är då det ställs krav på lodet. I jämförelse med ev konkurrenter så finns det egentligen inga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller som vanligt med vad flintstone skriver.
Tycker det  är bättre med skillda enheter. är själv ute efter ett ekolod med genomgående bottengivare, finns det några tester på nätet. skulle vara kul med ett som ger fotoliknande bild, men tror  dom e lite för dyra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Hej igen Fred'

Du har helt rätt, Lowrance är lite flashigare och har all nya funktioner och eagle är detsamma men lite billigare men med samma viktiga funktioner och kvalitet (men utan typ BMW's varumärke) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det verkar som att Eagle är lite av lillebror till Lowrance. Dock kan jag säga att kvalitén är grym på Eagle. Jag har haft ett Eagle Cuda 168 i tio år och det har fungerat helt prickfritt. Det gav kanonfint eko genom skrovet på min Stortriss och strulade inte en enda gång. Man kan verkligen känna hur gedigna dessa prylar är när man hanterar dem. Så vill man ha kvalité så kan man inte gå fel med Lowrance/Eagle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag har provat en del olika ekolod och kombinerad ekolod plotter,och tycker att   Lowrance alt Humminbird är bäst!! Även Garmin är helt ok.. Eagle har för mej bara varit en massa strul.Jag kanske har haft måndagsexemplar men,jag tänker aldrig köpa det mer.. M.V.H Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Tjena halibut,

Isåfall tror jag att du haft lite otur med din eagle, kollade du med försäljaren..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du har den bästa får kolla med Marinplus de har absolut de bästa ekolod

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då vi konstaterat att Eagle är samma som Lowrance så blir det ju lite motsägelsefullt det du skriver. Kan du inte beskriva vad det var för strul du hade med Eagle?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Hejsan! har nu lite tid med tråden pga, milodfestivalens helkassa bidrag (tycker iofs inte familjen) Jag har ju gått på muggen.laugh

Iaf är du en seriös fiskare skall du ha separata  instrument (har själv kört trolling i 15 år) 

Faan Loreen och nu ropar dom...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag håller med om att Eagle och Lowrance är i stort samma maskin.. Men om jag förstått rätt så har inte Eagle den bredd av produkter som Lowrance har.. Det är ju fullt möjligt att om jag provat lowrance i samma prisklasser som dom Eagle jag haft ,skulle ha liknande fel!!!  Jag har haft problem med dåliga kontakter och att skärmen har varit svår att avläsa i solsken. M.V.H Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack halibut...detta är inget jag märkt av på mitt Eagle Cuda 168. Jag tog alltid ned instrumentet när jag lämnade båten och pluggen har inte visat något tecken på att bli sliten. Jag tyckte inte heller att det var svårt att se displayen, ens i starkt solljus, trots att ekolodet var monterat helt fritt på rufftaket på min Stortriss. Det kanske skiljer mycket mellen olika modeller...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Men hej halibut, du vill ha ett seriöst ekolod för fiske? eller ?

Men du måste vara tydlig. Är det så kan jag bara säga att det bara finns en tillverkare och det är Lowrance. I jämförelse så fins det inget , jag lovar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Furuno har vunnit Best fish finder/sonar NMEA award i 41 år i rad. Men om vi inte pratar om Furuno så är det Lowrance som gäller. Dom har alltid varit mycket starka på ekolod. Raymarine gick om dom ett par år men nu har Lowrance tagit tillbaka ledningen.

Furuno är bäst.

Lowrance är riktigt bra.

Raymarine är nästan lika bra som Lowrance.

Eagle och hummingbird ärver teknik från Lowrance.

Och sedan finns det olika tillfällen som olika lod/fabrikat är bäst. Glöm inte att givaren är mycket viktig om man ska ha det bästa...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har lyckats ta kål på 2 Eagle ekolod. Kanske mitt fel som hanterat dom våldsamt vid i och urlastning?  Nu har jhag ett Hummingbird som hållt några år.

När alla fungerade var de bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa är det du trivs med och som du känner har logik i menyer etc. sedan beror det ju givetvis på vad du skall ha det till. Själv är hummerfiske och dykplatser (vrak) prio 1 så jag har snöat in på humminbirds side image modeller där jag tyckte att 898 privatimporterat från usa för 9000:- var best value. En del vill ha färger, en del vill ha gråskala, en del gamla uvar vägrar överge sina skrivande lod.

Jag kan bara rekommendera att surfa runt tills ögonen blöder, ta en seriös funderare på om de funktioner som verkar attraktiva verkligen kommer att användas. Själv skulle det aldrig falla mig in att ha navigation på samma skärm som lodet. Skärmstorlek kostar men ger bättre inlevelse (tycker jag).

Givare är ett helt eget kapitel som förtjänar extra uppmärksamhet. Om man köper en studio för femtiotusen och använder billigaste micken från elgiganten lär det låta skit hur man än skruvar och rattar på inställningarna.

Lycka till med investeringen.

/D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...