Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
RobertL

Begagnatmarknaden för motorbåtar - Vilande?

Rekommendera Poster

Hej! Vi ska byta upp oss några nummer i storlek och letar framförallt efter en Bayliner 2855 från 1998 till ca 2003. Har väntat hela vintern på att marknaden ska sätta fart och att det ska dyka upp ett utbud på marknaden. Men det känns stendött. Har pratat med flera marinor och mäklare löpande och bor på bl a Blocket. Samma båtar har legat där länge och 80% är annonser om att importera direkt från USA. Är det för tidigt på säsongen än? /Robban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Jo håller med , det är helt dött. Många påstår att det nu är köparens marknad men tyvärr är den gamla floskeln inte riktigt verklighetsförankrad och har aldrig varit det. Det räcker inte med en lågkonjunktur eller ”normal” kris för att mängder av fynd skall uppenbara sig.  Därmed inte sagt att ett eller annat kan förekomma. Vid en kris med 10-15% arbetslöshet så arbetar fortfarande 85-90% av befolkningen har det fortfarande ganska bra. Och varför skall då dessa lägga ut sina båtar till försäljning om de vet att marknaden är kall? Det är ungefär lika dumt som att sälja sina aktier när de är som lägst värderade. I normalfallet gör man ju tvärt om iaf om man är normalbegåvad.
Därför om konjunkturen fortfarande blir svag eller det räcker tom. att folk tror det så kommer utbudet ytterligare att minska.  Så jag tror att du får vänta tills att det börjar att ta fart igen.

Senast ändrad av blondbella | 10 mars 2012 | 08:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo men aktierna kostar det inget att ha men båtägandet har sina fasta kostnader som försäkring, varv och båtplats dessutom skall båten underhållas nu finns de som har egen varvs/båtplats vilka givetvis är undantagna denna diskussion men försäkring och underhåll återstår

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Jodå, det har du rätt i men fortfarande har den stora majoriteten kvar sina arbeten och behöver inte sälja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Fast jag tror att poängen var den att om man är tvingad eller bara vill sälja, ja då är definitivt inte säljarens marknad. Kvar återstår då köparens marknad. Båtmarknaden är död och de som inte är beredda på ett duktigt prisavslag, ja de blir allt sittande med sitt objekt. Ett objekt som ligger ute för länge riskerar att bli ett varnande finger och skrämmer lätt bort ev intressenter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är själv helt övertygad att det fortfarande är köparens marknad, men den startar inte föränn en bit in i April, det är lite tidigt än.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Två själar, en tanke...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Njae , jag fattade det som om att trådskaparen var ute efter att veta varför utbudet var så begränsat.

Vidare skulle jag vilja påstå att vare sig är köparens eller säljarens marknad just nu. 

Det du beskriver rörande de som är tvingade att sälja och de som vill trots att prisnivån just nu är låg är just de som jag beskriver som ”ett och annat” i mitt förra inlägg.

Marknaden funkar ungefär på så sätt att vid en lågkonjunktur ”light” eller osäkerhet på marknaden som vi har just nu minskar omsättningen pga. att de som egentligen fortfarande kan köpa väntar pga. osäkerheten.

Priserna sjunker eftersom de (i detta fall ett relativt fåtal) som säljer antingen är de som beskrivs som ”tvingade eller vill” och det finns möjlighet till ”ett och annat” klipp. Och naturligtvis genererar detta ett mindre utbud.

Om vi nu skulle få en kris typ USA’s bostadsmarknad för en tid sedan så är det en helt annan femma. Då är plötsligt är de jag nämnde och som du benämde som de ”tvingade” plötsligt inte ett och annat. Och Begagnat marknad översvämmas av billiga båtar som försöker säljas i ren desperation.

Även vi en högkonjunktur ökar antalet båtar till försäljning framförallt för att omsättningen ökar.

OT var nere vid bryggan idag 15 solsken, kanske litet blåsigt. Inte en enda jäk..la människa.
Är det såhär det är i Norrland?sad

(redigerat pga av att tom. jag hade svårt att förstå vad jag skrev...)

Senast ändrad av blondbella | 10 mars 2012 | 16:21

Senast ändrad av blondbella | 10 mars 2012 | 16:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det jag funderade på är varför de är så få objekt ute. Och teorierna/svaren kring det är lika många som jag frågar :) Med svaret är nog så enkelt att ingen riktigt vet än. Är väl lite ivrig oxå :) Blir spännande och se om utbudet exploderar lite längre fram i vår. /Robban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste nånstans att nu när 40-talisterna börjar trappa ner sitt båtliv så är det inte alls lika många som fyller på. Samtidigt verkar det också vara så att vissa lägger ut sina båtar till ett lite väl optimistiskt pris som antagligen beror på att de bara säljer om de får saftigt betalt. Det verkar vara ett rätt förvirrat läge just nu. Kanske är det lite för lätt att slänga ut en annons??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Njo, Detta är lite av min profession dvs en del av mitt jobb är just att ha lite koll på detta. 

Grejen är ju att dessa 40 talister (även kallat köttberget) är såpass välbeställda att de inte behöver sälja.  Tyvärr lite OT så är dessa personer totalt skyldiga till detta dessutom till alla ungdomars arbetslöshet,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror det släpper när som helst.. Bara lite för tidigt nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

De som inte kunde sälja förra våren,sommaren och sedan hösten är nog lite stressade över att lägga ut sina objekt för att åter behöva erfara att samma intressenter återkommer med nytt snålpris. Tror nog att den som noga följer utvecklingen på blocket har bättre koll på den svenska båtmarknaden än branschens eviga försvarare som har sin uppfattning i ren desperation, inga namn nämnda...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även detta kan man se från flera håll.Seari ...Hade jag varit i säljande roll och en intressent återkommit efter ett år eller halv år så har .. ;köparen ingen båt ;så pass stort intresse för min båt att man offrar tid igen på samma objekt ; eller inte alls intresserad utan gillar bara att gå runt och sparka på däck eller hitta nya kompisar! Att påsta att det är en köpares marknad är åter igen bara en halv sanning eftersom man kommer inte direkt långt i en affär utan en säljare ! Att någon i nöd måste sälja och att det går och dra fördel av ,har och kommer alltid att finnas vare sig hjulen spinner långsamt eller fort i samhällsekonomin! Det vanligaste misstagen en säljare gör är att se sig självsom köpare redan i ett tidigt stadium . Man vill sälja sin båt för att köpa en annan ( vi pratar vanlig privatmarknad) ...eller vänd på tankebanan, man vill köpa en annan båt och därför vill sälja sin ! Det blir en viss skillnad i säljprocessen :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Kan hålla med om nämndes i något av inläggen ovan att ekonomi är högst teoretiskt och att ”min” teori är ngt förenklad.

Det är massor av andra faktorer som spelar in och dessutom var någonstans i ”ekonomi cykeln” man befinner sig och i vilken riktning den rör sig. Men i princip vidhåller jag att ”min” teori är riktig dock förenklad och med en massa undantag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...