Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
stygge2

Vintertäckning med fiberduk

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenhet av Kapell och Annats vintertäckning av fiberduk?

Jag var på båtmässan i Köpenhamn och såg detta och enligt dem själva var det riktigt bra på alla sätt. Jag har åkt omkring på många hamnar och letat efter båtar med denna täckning men inte hittat någon, därför provar jag om någon vet nåt här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som att lägga på nåt som skyddar mot snö men inte regn. Fiberduk är väl just för det dvs släpper igenom vatten. Eller? När snön smälter känns det som att det också hamnar i båten. Kejsarens nya kläder?

Tycker det kan vara bra att slippa regn i sittbrunnen med luckor, nedgång, instrumentpanel mm elektriskt som ska skyddas mot regn och isbildning.

Däcket låter jag vara otäckt. Inte så illa som det låter utan har räddat båten i stormarna. En granne (minst) fick pulpiten snedvriden av hög presenningsställning. Själv har jag kört den låga varianten i två vintrar med presenn. bara över sittbrunn och inte sett några nackdelar ännu. Men det kommer säkert. Meddelar då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag täcker ocjså bara sittbrunne och har gjort så i över 10 år. Visst blir det skitet på däcket, men det brukar det ju ändå bli bär man sjösätter och mastar. Hamnplanerna vid stället där vi sjösätter brukar inte va speciellt rena.

Att täcka med nått som släpper igenom vatten verkar inte speciellt bra. Det är ju regnet man vill undvika.

post-945-1394236969,0206_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smutsigt blir det men när det regnar försvinner det lättare än när jag hade presenning. Då var det lera från skorna, sågspån från nån extra trästötta som sågats till mm. Nej jag tror att med stormarna har de flesta tappat sin presenningar och kör utan. Eller nästan då. 

Lättpress. Försvinner i varje storm.

Vanlig tung pres. på hel ställning. Bäst men kan fresta på pallningen och div. pulpit och rör som kanske används som fästen för ställningen. Grannens kostnad c:a 10.000. Pulpit böjd 20 grader mm.

Latmasken. Tung liten pres. bara över sittbrunnen och sprayhood. Kort ryggås som räddar värsta nötningen och belastn på spruthuvan. Klarat storm från öppet hav i vinter utan märkbara skador. Lika förra vintern men då i lä.

Öppet i aktern med snörning så man kan hälsa på via stege och pushpit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...