Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
tobbe69

Hur försörja TV-data fram i förruffen ?

Rekommendera Poster

Har ej använt min båt ännu, som vi köpte i höstas. Sea Ray 250 Sundancer - 89.

Investerat i bra laddare och ska bygga ny förbrukarbank.

Men - min fråga :

Hur skulle ni göra för att dra fram 12V ända från motorrummet/batteribanken och längst fram i fören/ruffväggen där tv och dvd ska sitta. Kan man dra en 6-7 meters 12V-kabel så pass långt ? Eller ska jag ha en omvandlare från 12 till 230 vid batteribanken och sen dra en skravdosa på 6-7 meter fram till fören ?

Det finns alltså redan 12V dit fram, befintlig belysning funkar osv. Men tänkte dra fram nytt till just TV/dvd/datauttag...

Senast ändrad av tobbe69 | 10 mars 2012 | 01:29

Senast ändrad av tobbe69 | 10 mars 2012 | 11:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska du dra 12v och inte transformera upp till 230v.. för din tv går väl på 12 volt? Tänk på att inte använda för klen kabelarea bara, det kan du lätt räkna ut när du vet vad dina förbrukare drar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

till min gamla skuta drog jag ström till fören med biltemas husvagnskabel

en kabel med 7 ledare i så jag kunde koppla belysning mm.

har en Dixie segelbåt nu som jag skall riva elsystemet och även där införskaffa en h-vagnskabel.

tror att den var 7-8 meter långsmiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kopplar man den direkt på och - på förbrukningsbanken bara då ? har man säkringar imellan ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TV och allt annat på 12V japp, ska kalkylera lite.

Men vad har man i änden framme i fören ? En vanlig 12V-cigkontakt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avsäkra gör du så nära batteripolen som möjligt och i fören kan du koppla som du vill så det blir snyggt/smidigt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan du göra men då förbigår du frånskiljaren om du har någon, Vilket gör att prylarna i standbyläge kommer dra ur ditt batteri efter en tid. Säkringar ALLTID i det fall när du kopplar direkt på batteripolen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett gott råd till dig som är relativ nybörjare (liksom för många erfarna) är att studera Skyllermarks infohäfte. Även om man inte köper deras produkter tycker jag deras infohäfte ger en bra bild av vad som behövs och även en hel del tips om hur man kan göra. Kolla speciellt på deras förslag på elschema och deras resonemang kring dimensionering.

http://www.skyllermarks.se/pdf/infohafte_2011.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Crhister; läs genom Skyllermarks häfte.

Några andra snabba råd:

Koppla alltid spänningslöst dvs efter den avstängda huvudbrytaren.

Alltid avsäkrat

När du vrider på huvudbrytaren håll noggran koll så du inte gjort fel så det blir varm och börjar brinna.

Ta så grov kabel du bekvämt får in i kopplinarna. Man kan aldrig ha för mycket kabelarea. TV och Data drar mer ström än man tror på 12V.

Anslutningar? Själv blir jag mer och mer vansinnig på cigg-uttag som bara glappar. Jag har börjat använda lamp-uttag för 230V som inte går att förväxla. Dvs plus och minus hamnar på rätt ställen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...