Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Matte3100

Dieselrening, vad tror Ni om detta?

Rekommendera Poster

Dieselbakterier är nog ett växande problem. Läser man inlägg på Maringuiden och även andra forum så verkar det som om många av de medel som används i tankarna inte har någon verkan över huvud taget. Även de magnetfilter som finns menar många är hocus pokus. Som jag förstår så är det den varma fuktiga sommarluften som kondenserar till fritt vatten i tanken och då börjar det växa om man har RME inblandad diesel. Då jag är tvungen att använda mackdielsel så kan jag få problem framöver. Min tanke är att försöka rena tanken från vatten kontinuerligt på följande sätt. Jag har två motorer och därför två stigarledningar ner i dieseltanken. Innan mitt första filter på slangen från stigarledningarna kopplas en avstängningsventil och innan denna avstäningsventil kopplas ett T-kors. Från detta T-kors kopplas ytterligare en avstäningsventil innebärande att jag kan styra dieseln två vägar från tanken. Samma sak görs på den andra stigarledningen innebärande att man får ett kretslopp från tanken via en dieselpump genom ett separat filer och tillbaka till tanken. Fördelen med detta är ochså att man då vet att inga stigarledningar är igensatta så länge dielsel pumpas genom det separata filtret.. Denna pump ska gå varannan dag under några timmar för att dels rena dieseln och dels samla upp det eventuella vatten som finns i tanken. Hoppas att Ni förstår metoden. Jag vore tacksam för kommentarer innan jag gör själva installationen. Alla detaljer tål naturligtvis diesel. Jag skulle också vilja veta vilket medel som är bra och fungerar.

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Denna tråd skall bli intressant att följa. Vi har dubbla motorer och dubbla dieseltankar och kan få dubbla problem....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag är tvungen att använda mackdielsel så kan jag få problem framöver.

 

Det finns ju mackdiesel utan RME, välj den så minskar Du problemet. I övrigt vill jag nog påstå att debatten är lite väl överdriven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker detta låter intressant jag också.

Funderar lite på hur du kommer att få upp det som ligger i botten på tanken. Det är ju där som vattnet och klegget samlas. Kanske behöver du en pump som gör att det roterar ordentligt i tanken när den suger? Alternativt ett annat rör som går hela vägen ner i tanken då de flesta stigarrör slutar en bit ovanför botten? Iofs så rörs det ju om i tanken om båten gungar ordentligt men det gör den ju inte alltid.

Sen ser jag inte riktigt hur du tänkt lösa returledningen men det kanske du kan göra genom den vanliga returen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken mack är det som inte har RME?

Kanske där jag handlar för jag har inga problem med dieselbakterier trots att jag kör på bränsle från en landmack.

Mitt bränsle går kontinuerligt genom flera filter så fort jag startar maskinen cirkulerar bränslet genom filter och till tanken igen. Jag dränerar vattenavskiljaren en eller två gånger per år, mycket sällan det är något där.

Nästa sommar ska jag köra upp min eldningsolja,

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag fattar rätt så kan du alltså suga upp ur ena stigarledningen och trycka ut i den andra och omvänt.

Låter som en bra säkerhet då jag är av den åsikten att bränslestopp som det pratas om ej beror på igensatta filter utan på igensatt stigarledning vilket har hänt mig två gånger i två olika båtar. 

Då fixar du ju lätt detta om det händer på havet med en växling av sug/tryck. Själv fick jag blåsa bakvägen med pump för att få dieseln att flöda igen och det gick ju inte att göra så snabbt. Segelbåt är ju bra att ha i såna lägen då man alltid kan hanka sig fram med vinden.

Efter dieselstoppen och borttagning av bottensatsen kollar jag sedan tanken varje vår genom att suga upp bottensatsen och filtrera bort gegget. Sen häller jag tillbaks den Melittafiltrerade skvätten. Klarar mig sen hela sommaren. 

Har troligen haft tur då mängden de sista åren inte är större än botten på ett snapsglas, 1 cl ungefär. 60 l tank som tankas rätt frekvent. 5-6 ggr per sommar.

Dieselstopp får man nog förr eller senare om man aldrig kontrollsuger tanken. Bottensatsen växer för varje år om inte tanken har bottenutlopp vilket ofta är svårt att få i tankar som följer botten på båten. Mitt kontrollrör går också uppåt och sitter permanent ända ned till botten och jag suger med handpump från Biltema. 

Din cirkulationshistoria låter ju bra men ska förstås helst köras på havet då det gungar ordentligt så bottensatsen löser upp sig. Annars ska det vara ordentlig fors på dieseln. Nu är det kanske så lyckligt att in/utlopp sitter på lägsta punkten och då kan det bli tillräckligt tryck för att blåsa upp de sedimenterade bottensatsen.

Har man aldrig gjort ren tanken tror jag inte att du klarar dig med cirkulationsmodellen då bottensatsen kan vara rätt omfattande och seg, flagor och sånt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är lite mysko.

En del har enorma problem.

Jag tankar 250 liter 6-8 gg/ år ute i skärgården.

Tillsätter Grotamar och Statron då och då.

I vintras tog jag ut tanken och gjorde ren den efter 5 säsonger.

Det var några svarta prickar på botten, inget mer.

Att kunna bakblåsa ledningarna är ingen dum ide.

Dessvärre ger fler anslutningar fler källor till problem.

Du har nog tänkt ut en bra lösning som kommer att fungera.

Hål oss uderrättade om dina frammsteg.

Mvh

Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...