sunerotting 1 Postad 9 Mars , 2012 Mässan i dag,hoppas på fina fynd och massa nyheter. Har jag tur lottar de ut ett ankarspel som jag vinner :-) Då känner jag mig rik och slår till på någon sorts badplattform. Tar nog en öl eller två för att fira att jag vann. Killen i Seldéns monter tycker jag är så trevlig så han erbjuder mig att köpa Seldén Reversible winches för halva priset mot att jag sätter på en klisterlapp på båten. Jaa. vi får se.Annars blir det väl som vanligt enn massa snören till frugans förtret . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 9 Mars , 2012 Ha det trevligt. Personligen tycker jag mässan var en tämligen avslagen historia med få nyheter och tunnt bland utställare. Men det var min åsikt, Lycka till med snörena Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Mars , 2012 Var på båtmässan i går. Den absolut höjdpunkten var Sven Yrvinds föredrag som handlade om hans liv och hans båtar. Yrvind håller ett föredrag även idag Friday 9 March 15 00 (Vildmarksmässan). I går hölls föredraget i K12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 545 Postad 9 Mars , 2012 Ja, Yrvind är alltid kul att lyssna på. Jag kanske inte alltid delar hans syn på saker men han ger ju ofta ett helt annat perspektiv på båtlivet än vad jag är van vid men inte bara på båtlivet utan på mycket annat också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 9 Mars , 2012 Det är även min åsikt, var där i lördags. Men, en båtmässa är ju alltid en båtmässa! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 9 Mars , 2012 Ska dit imorgon. Har en lista över saker att undersöka och titta på. Nu när renoveringen av elsystemet börjar bli klart kan man lyfta blicken lite och titta på andra saker. Funderar på om man skall investera i ett fiolstag. Någon som har ett sådant och vet för och nackdelar? Sträcker man upp förstaget så mycket bättre med ett fiolstag än utan? Skall bli intressant att se vart de har gömt bastun i den där kvinnodesignade båten. Gissar att det inte är en segelbåt de har konstruerat... /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 9 Mars , 2012 Den kvinnodesignade båten är inte en båt, utan en konceptmonter. Total besvikelse tyckte jag: Man får en lista, vad tycker du av det här är bra, vad kan man använda i en båt? Köksö? Nja, får väl inte plats i en normal båt..? Dumt att ha arbetsbänken där man faktiskt har ståhöjd, hmmm... Infra-bastu? Hmmm, hur mycket ström drar den då? Har ingen atomreaktor ombord. Därför gick förbränningstoan bort också. Joystick iställer för rorkult? Eh, ok? Och om man får strömavbrott?!! Fönster vid arbestbänken i köket? Hmmm, var har man skåpen då? Lämnade tillbaka papperet och gick där ifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 9 Mars , 2012 Det behöver egentligen inte vara något fel bara för att kvinnor designat en båt, eller vad det nu är. Lite patetiskt att just denna monter fått så mycket uppmärksamhet bara för att det är kvinnor som designat. Om man i de artiklar som skrivits om detta istället byter ut ordet kvinna mot barn så skulle också jag höja på ögonbrynet. Men att kvinnor skulle kunna designa -är det en så stor nyhet egentligen? Men i grunden håller jag med dig Peter_K, jag tror att denna monter med idéer snarare kommer från någon eller några som egentligen inte är båtmänniskor och därför har en ganska vag uppfattning om livet ombord på en båt. Bra är dock att våga tänka utanför ramarna, av 100 dumma idéer kanske det poppar upp 1 eller 2 bra. Man måste ställa rätt frågor för att få rätt svar. Visst skulle det vara kul med en bastu ombord -håller 100% med men hur man ska få till det i praktiken i en 10 metersbåt är är inte det lättaste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 9 Mars , 2012 Visst sträcker du upp förstaget rejält med en fiol, en parentes bara så får du inte ha en fiol på Albin Alphan med oförändrat SRS/LYS-tal, utan du behöver då ett mätbrev om du tänker kappsegla något. http://matbrev.svensksegling.se/files/srspdf/Albin Alpha.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 9 Mars , 2012 Snören & block..Det blev dagens skörd. (Beens) Kollade även elverk som bra och ha sak till båten. Mina setamar winchar får duga så länge(bästa winchen än så länge). God öl macka på kryssarklubben. ?: fanns det en maringuiden monter? . i så fall missade jag den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 9 Mars , 2012 Check! Mätbrevet skapat och redo att skicka in. Jag måste bara bestämma om jag skall ha fiol eller ej. Måste ha ett mätbrev för andra saker, så varför inte passa på att peta in ett fiolstag när man ändå håller på? ;-) /R Senast ändrad av rgsson | 09 mars 2012 | 19:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 9 Mars , 2012 Ja Kvinnobåten har fått lite väl mycket uppmärksamhet i media, men får det bara för att det bara är kvinnor som har kommit på en massa idéer. Sen misstänkte jag nästan att de inte hade byggt en färdig båt utan bara spånat hej vilt. Reagerade på den där köksön också. Brist på båterfarenhet lyser igenom lite. Hur som helst, skall dit och diskutera lite. Kan bli ganske kul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser