nmop 0 Postad 9 Mars , 2012 Hej. Biltemas epoxiprimer har varit med förr och fått blandad kritik. Allt från helt OK till apelsinsskalsyta! Nu efter några år kanske det finns fler som har erfarenheter. Är Biltemas epoxi OK att bottenbehandla med eller ska man satsa på de dubbelt så dyra? Några särskilda knep? Temperatur? Tid mellan strykningarna? Antal strykningar? Mvh NP Senast ändrad av nmop | 09 mars 2012 | 08:28 Senast ändrad av nmop | 09 mars 2012 | 08:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Mars , 2012 Apelsinskalsyta tror jag inte beror på produkten, den brukar bero på att det finns spår av bland annat silikon på ytan som behandlas eller i pensel/ roller. Jag använde en dubbelt så dyr, men idag skulle jag använt Biltemas om jag skulle lagt på något överhuvud taget, men det är ju en annan fråga. Temperatur/tid mellan strykningar/antal strykningar följ tillverkarens anvisningar. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 10 Mars , 2012 Tror inte heller att det endast är produkten som avgör vilken yta man får. Vi var tre klubbkompisar som gick ihop och köpte dyr epoxi till ett rabatterat pris (30%). Jag använde billiga rollrar men satsade tid på att blanda rätt och grundligt samt att hålla rätt temperatur. Mitt resultat blev bra men en av mina klubbkompisar fick appelsinskal. Kan tänka mig att varje lagers skiktdjup också påverkar ytstrukturen. Jag har flera gånger beställt lackering av testkroppar. Till en början beställde jag endast lackering och fick då en fin, relativt slät lackerad yta. Efter ett tag märkte vi att lackens tjockleken påverkade provresultaten. När vi sedan beställde lackering med en skittjocklek på 130-150 my (tjockare än tidigare) fick vi apelsiskalsstruktur. Kan tänka mig att det berodde på att de fuskade och lackerade för tjockt istället för flera tunnare lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 11 Mars , 2012 Jag är i precis samma val: billig Biltema expoxiprimer eller någon av de andra tillverkarnas lösningsmedelsbaserade produkter. Det är ju ändå ordentlig skillnad i pris där Biltemas färg kostar 299:- (!!) för 2,5 liter till skilland mot exempelvis International Gelshield för 845:- eller Hempel Light Primer för 620:-.. Så skillnad måste det väl ändå vara? Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 11 Mars , 2012 Köpte en burk av biltemas epoxiprimer för att ha en grund på drevet innan färgen på det.. Blev en slät och fin yta - MEN - den rinner förbannat mycket och droppar väldigt från pensel... Penslade för det var så små ytor att jag inte ville sabba en roller... Har inte penslat vanlig böldspärrs-epoxi innan men upplevde den som mindre tixotrop än Hempels Linght Primer som vi rollade 5 lager på förra båten.. Dock absolut ingen apelsin-yta och efter en övergång med 500 papper och Prop o drev Trilux så är drevet extremt fint i ytan under kavitationsplattan (där det är viktigt).. Ovanför den slipade jag inte lika noga så där är det lite ojämnt... Funderar på om inte biltemas epoxi vore riktigt fin att spruta om man tunnar den lite.. Men då måste man ju maska en hel del,... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser