Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
tompen105

Batteriuppdelning Sea Ray 260?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har två batterier och en brytare med lägena 1/2/0/all i min Sea Ray 260 Sundancer från 2002. Helt orört original enligt min uppfattning.

Är det någon som vet om det är någon skillnad på lägena 1 och 2 på denna båt annat än att respektive batteri belastas? Dvs är ett batteri kopplat till start och ett till förbrukning på något sätt eller kan jag exempelvis starta båten på batteri 2 om batteri 1 är helt slut?

Tacksam för svar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det rimliga är att batterierna är likvärdiga och man koppar in batteri1 eller batteri 2 eller både batteri1 2 med omkopplaren.

Och det man kopplar in är både start och förbrukning och laddning.

En varning för batteribrytare är att generatorn, eller snarare likriktaren i den, går sönder om batteriet kopplas bort från en motor som är igång. Säkraste är att när man kör motorn så kör man i läge 1 2. Båda batterierna används för start och båda får laddning.

När man ligger still efter motorkörning så blir det läge 1 eller läge 2. Varannan gång så batterierna används jämt. Men ett batteri finns alltid kvar laddat för motorstarten i läge 1 2.

Om nu inte din Sea Ray har någon unik listig koppling från nån tidigare ägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag instämmer helt med föregående inlägg, så är det kopplat i vår båt Sea Ray 270Da 1997.

Nu har vi förvisso kopplat på 2 batterier till på 220ah vardera, så totalt 660ah men använder samma brytare fortfarande.

Håll ut sommaren kommer!smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att det en batteriet är ett startbatteri och det andra är ett förbrukarbatteri. Alltså två olika typer av batterier. Kolla noga så du inte ligger och kör förbrukning i hamn på ett batteri avsett för start....funkar mindre bra kan jag intyga, fick köpa nytt till startencrying

Du kan lätt starta en V8:a på bara det batteri som är avsett för start och sedan vrida om till ALL när motorn är igång om du har sugit mycket ström ur förbrukarbatteriet. Förbrukarbatterier mår inte bra av höga strömuttag om de är lite för tomma.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men, när du vider, se till att du INTE passerar noll-läget, då är risken överhängande för att diodbryggan i din växelströmsgenerator går åt pipan! På min egen 260 DA tänker jag köra Skyllermarks-konceptet, dvs speparera start-batteriet från förbrukningsbatteriet mha ett skiljerelä och använda batteriomkopplaren enbart som en strömbrytare när jag lämnar båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog lägga i läge 1 2 innan start för att garanterat undvika att det blir något avbrott när man vrider batteribrytaren med motorn igång. Att reparera likriktare är tråkigt och dyrt.

Jag har någonstans sett ett test av hur mycket ström som smiter mellan ett urladdat och ett fullt batteri och det är helt försumbart under den minuten som går mellan vrid av brytare och motorstart.

Under start hjälper båda batterierna till även om det ena är urladdat. En startmotor drar så mycket ström så spänningen sjunker rejält under vad ett urladdat batteri håller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...