Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Weekender23

Någon som kört strömsholmskanal med en Sea Ray 290-96?

Rekommendera Poster

Är jäkligt sugen på att åka strömsholmskanal, men är lite orolig för frigången under någon av broarna som det står på hemsidan så är högsta masthöjd 2.50.

290n är 250cm hög över havet.

Någon som har åkt kanalen som berätta om det är värt att försöka?

/ Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget säkert svar på din fråga men en förutsättning är att ha koll på vattenståndet i kanalen och sjön Barken. Säkrast är nog att ringa Strömsholms kanalbolag och fråga innan avresa. Annars såg jag att bara Smedjebackens båtklubb har 560 (!) medlemmar. Så de borde ju veta?

Jag har själv länge varit sugen på Strömsholms kanal men för oss är det snarare djupet som i minsta laget med bärplansbåten. (Ca, 0,95 deplacerande) Sen blev jag lite fundersam när jag läste om priserna på kanalens hemsida. Hur många slussar är det egentligen? Vad blir kostnaden om man kör tur och retur? Ett klippkort för 20 slussar á 1200 kronor verkar bara gälla åt ena hållet? Då blir det ju rätt så dyrt.

http://www.stromsholmskanal.se/Seglation/slussavgifter.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Djupet i kanalen är max 1.35 enligt hemsidan, har åkt med 10/3.10 m stålbåt/axel. Enda bekymret var E4 bron som är fast...där var det nätt, fick plocka ned en söklampa,  och besättning flyttade sig för att fördela vikt, då med några centimeter tillgodo, har glömt vattennivån,.....

Som svar instämmer, ring/maila till Smedjebackens Båtklubb, kanalbolaget, finns garanterat någon där med liknande problem...har Du kollat höjden, mätt ordentligt? Som Du ser är varje cm viktig,...

Kostnad minst 20 slussar båda riktningar  2.200:-, utan att kolla tror det var 26 st....helt klart värt besväret en riktig naturupplevelse med div inslag av övergående panik....beroende på flödet i kanalen och vissa passager....!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svar! Får som sagt mäta riktigt noga innan man trailer ner till Smedjebacken.

Och även kolla med Vattenståndet, Vore ju synd om man inte kom undersmiley

Men man får väl skruva ner Targan i värstafall!

/ Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lycka till med resan!!! Om Du inte gjort det, köp korten över kanalen, studera resan före osv, då blir det lättare o känns tryggare.

Och till sist, hoppas Ni prickar rätt med vädret, än idag minns med glädje 2.5 v med 24-32 C under resan  Waxholm- Smedjebacken, och 25 C i vattnet.........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...