excel319 502 Postad 19 Mars , 2012 Ytterliggare en anledning att skaffa VHF. Du kanske inte använder mobiltelefon heller för att då slipper du larma och bistå någon vid en ev. trafikolycka, meddela att det är vilt på fel sida viltstängslet m.m.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 19 Mars , 2012 Öppet hav? Nu når bara VHF till horisonten.... Vid kontakt med basstationer som har sina antenner högt upp på berg och kanske i toppen på någon tv-mast, så är det riktigt långt till horisonten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 19 Mars , 2012 ringer du om det är hål i stängslet eller om ett trafikljus står på gulblink? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 19 Mars , 2012 Det är väl ändå en jvl skillnad om ett trafikljus blinkar gult jfrt med om en grundprick slitit sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 19 Mars , 2012 Står ett trafikljus och blinkar gult så fyller det en av sina funktioner och det är inget att ringa om. Skulle det vara helt svart så gäller skyltarna som alltid finns just ifall det skulle bli svart. Men det kanske du inte visste? Skulle jag upptäcka ett hål i stängslet på en sträcka som jag ofta trafikerar och därför vet att det är nytt, ja då ringer jag. Likaså om jag upptäcker större djur som förirrat sig in på fel sida stängslet. Men det finns säkert många som inte gör så, utan tänker vilken tur jag klarade mig. Sak samma om de upptäcker att en prick fattas men inte själva går på grund. Jag antar att det har med deras allmänna syn på sina medmänniskor. Tråkig inställning i alla fall, tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 19 Mars , 2012 Så tänker jag med. Ser man nåt som K A N innebära en risk så är det väl ganska självklart att rapportera in detsamma? Men det finns säkert de som resonerar som du nämner. Säkert använder de UfS och lyssnar på navigationsvarningarna på VHF:n . Men det är klart, detta bygger ju på andras inrapporteringar så då slipper man ju det betungande samtalet/anropet.en felrapportering innebär. Suck... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xyz123 1 Postad 19 Mars , 2012 Problemet är att man bör veta vad som gäller. Det gäller för övrigt all utrustning. Vad gäller om den är med? Vad gäller om den inte är med? Jag tycker att man skall ta reda på det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 19 Mars , 2012 Inget problem. Det får du reda på på kursen du behöver läsa in och provet du måste göra för att få använda VHF:n, till mer än att lyssna på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 20 Mars , 2012 Utrustning eller inte utrustning så är man enligt sjölagen tvingad att hjälpa till om man ser något som inte står rätt till.. Är någon i sjönöd ska man erbjuda sin hjälp. Sånt ser man ju även om man inte har VHF. Börjar bli ganska låg nivå, som vanligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser