Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Marrexxx

Vad är vitsen med en VHF?

Rekommendera Poster

Jag är självklart införstådd med att den som seglar över öppet hav är VHF många gånger viktig för att hålla kontakt med andra båtar och land  Men för oss som är mer nära kusten har inte VHFen spelat ut sin roll?

  Vi rör oss gärna längs våra kuster, tex. västkusten, och planerar fara längs sörmlandskusten och Götakanal i sommar. Vårt hemma vatten är Vänern och där är det teckning med mobil överallt, Så min fråga är finns det ngn vits att skaffa VHF?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag ligger i Vänern så kan jag ju bara instämma i vad du säger ang täckningen. Finns ju ingenstans här som man inte har full täckning med 3G. Surfade i somras med 3.6 mbit ute på Djurö :) Dock, i en akut nödsituation kan det ju vara trevligt att få kontakt med båten 500 meter västerut, på väg från dig så han inte ser dina nödraketer... För hans telefonnummer har du troligen inte

Dessutom, kompisåker du med en annan båt så är det ett smidigt sätt att kontakta den andre o kolla om sockerkakan är färdig. Istf att ringa var o varannan minut är det ju bara att trycka in knappen och tala om va gött du mår ;)

EDIT: Glömde ju det bästa: Väderrapporterna. Samt att det är ganska spännande (även om det inte är roligt i ordets rätta bemärkelse) att följa Sjöräddningens aktioner. Skarpa lägen el övningar



Senast ändrad av KillerBoo | 08 mars 2012 | 00:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppet hav? Nu når bara VHF till horisonten....

Men precis som du skriver, så kan du använda den för att kontakta nära båtar, utan att veta deras mobilnr ;-)

Jag tycker inte alls att den har spelat ut sin roll. Inte heller handlar frågan om mobil eller VHF. Utan både och, är bäst.

Alla sjöräddningsenheter har VHF, så då blir det enkelt att kontakta dem, när dem börjar närma sig dig om du är i nöd. Dessutom hör alla enheter när du pratar i VHF'n.

Finns nog många fler bra argument. Men inget argument för att man inte skall ha. Eller?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det fortfarande så att man måste ha VHF-certifikat för att använda sig av den? Jag har något minne av att det var ett krav tidigare...men jag kan ha drömt det också...blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver certifikat för VHF, det är enkelt att få, man går en kurs och blir godkänd sedan kan man få sin licens och anropsnummer. 

Det är kanske inte alltid som ni kommer att röra er precis längs mobilmasternas täckning..

Jag kan ju tycka att VHF är en mycket vettig sak att ha i sin båt. 

- Händer något, speciellt om det händer när du är utanför teckningsområdet för din mobil. 

- Väderrapporter

- Övriga sjörapporter

- Stora fartyg anropar om dom åker igenom trånga passager (jag åker och använder detta varje gång jag åker ur eller i hemma hamn). 

- Mellan kompisar när man är ute och letar ställe att ligga på. 

Som en paralell finns det ju folk som tycker att eftersom dom har en plotter behöver dom inte papperssjökort och kompass..... I mina ögon har man lite otur när man tänkter så... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du måste ha certifikat för att sända men den kursen är inte så svår att klara.

Det räcker nog med sunt förnuft och att ha läst igenom boken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är det självklart att ha VHF med ombord, gärna en med DSC funktion som är rätt kopplad. VHF underlättar även mycket om man hamnar i en nödsituation då sökenheter kan peijla riktningen till den egna båten (om man är osäker på sin position), DSC använder jag för att skicka min position på ett bra sätt.

Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För egna nödlägen är nog mobil bäst. Då ser dessutom räddningstjänsten ungefär var man är.

Men jag använder min VHF mest för lyssning. Den är i stort sett alltid på när jag är ute. I Stockholm brukar jag ha scanning av flera kanaler; kanal 68 (VTS Södertälje) 74 (VTS Stockholm) och så förstås 16.

På 68 och 74 hör man när de stora åbäkena som Finlandsfärjor etc passerar rapporteringspunkter och kan hålla sig undan.

På 16 kan man höra om någon behöver hjälp i närheten. Har faktiskt gjort en insats i somras och kom först till en haverist. Fast han stod stadigt på sitt grund så det var bara att avvakta proffsen.

I trånga sund, t ex Baggenstäket söder om Stockholm eller Dragets kanal vid Nynäshamn, så är det kutym att ropa ut på kanal 16 att man avser gå in i passagen och från vilket håll. Som upplysning till omgivningen. Med mina 3,2 m bredd så fyller jag Dragets kanal så det känns bra att ha VHF då.

VHF certifikat är en bagatell att skaffa sig. Och en VHF är inte dyr. Jag tycker man ska ha en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Precis som MeaDiva skriver så är nödanrop via  DSC (röda knappen) bra då sjöräddningen då får din possition och vem du är genom att bara hålla inne en knapp.

(förutsatt att radion är kopplad till en GPS)

Via mobiltelefon kan det vara svårare vid en krissituation att hålla huvet kallt oh få fram var du befinner dig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Positionering med hjälp av mobiltelefon i kustbandet fungerar inte så bra då man sällan får krysspeiljing och därmed stora områden!

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har AIS så att andra kan se mej. På resa Malöströmmar - Gbg i mycket tät dimma, sikt 50-100m. Ropade Sjöräddningen upp mej för att assistera tills KBV kommit fram, då de sett att jag låg nära en båt med läckage, som ringt efter hjälp. Hade nödbåten haft VHF kunde jag troligtvis bistått han tidigare. Senare på dagen kallar dom igen och undrar om jag sett en viss båt som kört vilse.

http://www.lasselundell.se/dimma.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi hade inte klarat oss utan VHFn på vår segling från Sverige till Kreta. i princip alla hamnar man skall in i skall anropas på VHFn innan man kan/får lov att gå in i hamnen.
De telefonnr som finns angivna i Pilot-böckerna går oftast till en reception som bara hänvisar dig till en VHF kanal.

Man får väder och navigations rapporter på vissa bestämda tider (de varierar från land till land). Navigationsrapporterna har vi hittills inte hittat någon annanstans.

självklart är det även kontakten med andra båtar, men kanske inte för att kolla om kaffet är klart eller var de är, utan PANPAN meddelande någongång emellan åt är det MAYDAY. Är man då i närheten så måste/bör man hjälpa till. Eller bara hjälpa till att relaya meddelandet till land.

Kustbevakning och Tull vill emellanåt komma i kontakt med dig och då blir du uppropad på VHFn, svara du inte (beroende på att du inte har en VHF eller av annan orsak) kan de bli lite sura och det är onödigt.

Så visst är VHFn oumbärlig när man är på långsegling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mmmm det tål att tänka på, Utan tvekan så att VHF  nog kan vara ännu en kul pryl att ha ombord. Möjligheten att kalla upp folk i närheten om man råkar i sjönöd är ju bra.

Men som sagt jag är inte helt övertyga om hur absolut nödvändigt det är för den som kajkar runt i svenska kustnära vatten.

Å andra sidan klarar man sig nog utan platt tv, microvågsugn och diskmaskin hemma. men att ha prylar som man inte använder är inte så kul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kunna kalla på båtar i närheten så krävs det ju att de också har VHF...

Min egen uppfattning är att VHF är mindre vanligt i båtar som rör sig i Stockholms Skärgård och mer vanligt på Västkusten och övriga vatten. Någon som vet ifall det stämmer eller om det bara är en uppfattning jag skapat själv i mitt huvud?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart VHF är bra men tror det mest är en bra o ha sak för oss pryltokiga men.
iaf när vi pratar om små fritidsbåtar som förmodligen aldrig  kommer längre än waxholm.
om det skulle uppstå problem så har man till 99% mobilen  med täckning.
vid nöd finns det nog ett tiotal andra sätt att påkalla uppmärksamhet.

vhf missbrukas som jag ser det utav många fritidsbåtar pga slarv.
Tex bensinstopp, grundstötning (utan vattenintrång),m,m
tycker man kan ta förarintyget innan man tar whf-intyg



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VHF som en kul pryl låter lite kul i mina öron.

Skulle nog helst slippa eländet då den mest stör. Visst är det spännande ibland att lyssna men ser det som en sjösäkerhetsgrej som alla bör ha. Det är ju som att ha möjlighet att skrika till nån med en megafon med enorm räckvidd och alla som hör är skyldiga att hjälpa till efter bästa förmåga. Den som inte vill hjälpa andra i sjönöd kan välja att inte skaffa VHF. 

       

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som inte vill hjälpa andra i sjönöd kan välja att inte skaffa VHF.

Det var väl lite hårt...?

För mig är det en självklarhet att hjälpa någon i sjönöd! Det behöver inte ens vara sjönöd...om jag ser någon som tappar något plockar jag upp det och kör ikapp ifall det är möjligt...trots att jag inte har VHF.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nejvisst men det var mer tänkt som motvikt mot att det skulle va en kul pryl. Klart man inte blir misstänkt för att vara ohjälpsam om man inte skaffar en. Men då jag glömt att slå på VHF:en när jag är till havs känner jag mig lite skyldig då man vet hur viktig den kan vara..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har en fungerande VHF, är man då skyldig att ha passning på den? Det finns väl en sån regel när det gäller radar...finns radar ombord måste den vara igång så fort fartyget är på väg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner lite så. Skulle nåt hända i min närhet som jag senare får veta att jag kunnat rädda liv om jag lyssnat på kanal 16 skulle jag känna mig skyldig. 

Lika med radar ja. En solig dag ska man inte känna sig tvungen att ha radarn på men i mörker och dålig sikt är det självklart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att säkert kunna navigera skall alla till buds stående medel användas står det någonstans.

Har jag VHF skall den vara på för att lyssna av hamnarnas trafikstyrning.

Lyssnar alltid på den, för då får jag info om trafiken, värdefull info då jag nästan alltid korsar inseglingen till en av sveriges mest trafikerade hamnar när jag är ute.

Man är enligt lag skyldig att bistå efter bästa förmåga en nödställd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför postade i Långsegling om du avser kustvärns Svenska förhållanden???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu skall vara petig var en tråd hamnar. surprise

Varför prata om kustvärns Svenska förhållande! angel

Inget man normalt använder på sjön som områdesbeskrivning. blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forumet heter långfärdsSnack 

- Om du seglar från Svinesundsbron till Haparanda är inte det en långfärd? Eller är det inte fint nog åt dig? ;-)



Senast ändrad av Marrexxx | 18 mars 2012 | 01:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VHF - Kul pryl, det känns lite underskattat, då kan man ju i mina ögon tycka att en plotter oxå är en kul grej, eftersom det finns sjökort.. 

Nej, kul grej skulle jag inte kalla det, om man sen inte ser nyttan i den, det är en annan sak. Vidare är en VHF idag väldigt billig så den gör inget stort hål i plånboken.. 

Sen så är vi alla ute på sjön på olika sätt, själv är jag inte alltid inom täckning för gsm. Då fyller VHF:n en större funktion.

Lyckatill. 



Senast ändrad av RikardE | 18 mars 2012 | 07:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frugan vet att om jag blir hastigt sjuk lyfter hon bara på locket till DSC-knappen och håller knappen intryckt under några sekunder. Larmet går till Sjöräddningen och de har då automatiskt fått våran exakta position. Normalt ska man även ropa in vad det handlar om men frugan vet att om hon inte kan det för ögonblicket så är kontakt tagen och Sjöräddningen larmad.

Ett annat exempel var en fritidsbåt som fick problem i Furusundsleden och han såg på AIS att en findlandsfärja närmade sig. Med VHF kunde han kontakta färjan så de visste att han inte kunde flytta sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat exempel var en fritidsbåt som fick problem i Furusundsleden och han såg på AIS att en findlandsfärja närmade sig. Med VHF kunde han kontakta färjan så de visste att han inte kunde flytta sig.

Det där ser jag som största anledningen för mig att överväga VHF. Vårt huvudanvändande av båten är inte  speciellt långt ifrån hemmahamnen, vi har alltid mobiltäckning och det finns nästan alltid båtar som rör sig i närheten. Dock passerar vi då och då stora farleder där dessa jättebåtar rör sig och skulle vår enda motor lägga av mitt i farleden så är det inte mycket vi kan göra. Att då ringa 112 eller SSRS som sedan ska försöka klura ut vilka stora båtar som närmar sig och kontakta dem kan bli lite för många steg.

Om vi förändrar vårt båtresande framöver så kommer inköp av VHF närmare.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har VHF och/eller mobiltelefon och råkar se ett trasigt sjömärke så är du skyldig att rapportera det. (Om det inte är ett obetydligt fel.) Det är något som man bör göra klart för sig själv innan man släpar ombord VHF och /eller mobiltelefon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja och det är ju otroligt ansträngandeangry, för vad finns det för vits med att kunna kommunicera från båten om man får motorstopp, upptäcker någon i sjönöd, går att nå för anhöriga, kunna meddela att man stannar ute någon natt extra, med risken för att rapportera ett sjömärke som är trasigt som övriga på havet har nyttan av om det repareras......o herregud

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...