Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
bror1

Filtring B20

Rekommendera Poster

Hej.

Ska byta filtring i min aq130.

Men när jag ska skruva av muttern till remskivan så går naturligtvis muttern tillsammans med skivan bara runt.

Har testat med växel i men det blir samma sak.Skivan och axeln går runt.

Så vad gör jag för att få loss remskivan ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har du motorn i båten så tar du bort startmotorn och låset svänghjulet med en större skruvmejsel eller ett mindre bräckjärn mot kuggarna.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen.

Men jag kan inte finna hur man får bort skruven till vevaxeln och remskivan.

Utan att allt går runt.

I manualen står det bara:

Demontera fläktremmen.Skruva ur skruven i vevaxeln.Ta bort remskivan

Men tack för länken den spar jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, du måste på ett el annat sätt låsa motorn så den inte går runt. Som ovan sa så kan du lossa startmotorn och stoppa in en lagom stor skruvmejsel mot svänghjulets startkrans. Har hört att vissa använder det (i mina ögon) lite brutalare sättet att gänga ner en bult i tändstiftshålet för att låsa kolven i uppåtgående. Funkar säkert men själv skulle jag inte vilja chansa ifall bulten sitter uberjävla hårt. Man kan ju tänka sig att man står med en spricka eller ett hål i kolven i värsta fall. Ett annat sätt -som jag använt mig av med framgång- är en mutterdragare. Pneumatisk eller en billig elektrisk från Feltema är egalt. Snabbt, säkert och inga extra svordomar går åt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett gammalt trick, är att använda ett dragskaft med hylsa. Man sätter hylsan på skruvskallen, och lägger änden på dragskaftet mot bädden på babords sida, eventuellt med en brädbit emellan ,för att skydda bädden. Ta sedan loss primärkabeln på fördelaren, så att motorn inte kan starta. Vrid på startnyckeln någon tiondels sekund, så är skruven loss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tro det eller ej men jag använder Biltemas stora polygrip, klämmer den i spåret på remskivan, håller den med ena foten och drar lös bulten. Efteråt putsar jag bort ev grader på remskivan med smärgelduk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast nyckel på muttern och sedan en kraftig gummiklubba (helst med blykulor i) och sedan är det bara att klappa till. Har gjort det flera gånger och alltid lyckats.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...