Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
wagberg

Fråga om bottenmålning (Nybörjare)

Rekommendera Poster

Hej!

Jag blev med båt i höstas och står nu inför mitt livs första vårrustning 

Jag undrar hur jag ska göra med bottenmålningenHelst av allt skulle jag såklart vilja blåsa av allting och epoxibehandla osv, men jag har inte råd med det i år. 

Bilden visar hur botten ser ut efter avspolning med högtryck i höstas. Färgen lossnar aningen när jag drar med handen på den, så den är nog målad med någon självpolerande färg. Ska jag bara slipa bort det som är löst och måla nytt. Vad ska jag slipa med? 

Blir jätteglad om någon vill ge mig råd, tack på förhand!

MVH/Anders 

post-10019340-1394236967,5791_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du måla med självpolerande igen, i så fall är det bara att borsta av ytan och måla, skall du gå över till hård färg så bör du slipa på med primer och sedan bottenfärg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Om du tror att du kommer ha råd och tid att göra bottenmålningen ordentligt nästa år med underliggande epoxi-målning så skulle jag i år satsa på en enkel bottenmålning med självpolerande färg. Denna blir då enklare att ta bort i höst när du börjar det riktiga jobbet.

Skulle prognosen för framtidens ekonomi se lika dyster ut som nu skulle jag nog fixa med ordentlig bottenmålning ovanpå en grundfärg, allt enligt boken. Men... Epoxi-behandlingen i sig kostar förmodligen mindre än vad primer och bottenfärgen kostar så ju längre du fuskar desto mer förlorar du.

Sen kommer ju tidsaspekten. Det tar tid att måla och det känns olustigt tycker jag att behöva göra om jobb för att man tagit genvägar.

Lycka till hur du än gör!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...