Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
rejas

Montera VHF i taket

Rekommendera Poster

Hej!

Vi skall montera en fast VHF i båten. Placeringen av den var mycket svårare än vi trott :-). Vi har kommit fram till att den sitter bäst i taket. Den är inte ivägen, skymmer inte sikten och sitter otillgänglig för nyfikna barn. Problemet är att jag inte vet hur jag skall få fast den.

Jag har kommit fram till två alternativ.

1) Borra hål i taket (4st) och sätta genomgående skruv).

2) Skära upp isoleringen och limma dit en träplatta mot taket och skruva i den.

Fördelar med att borra är att det är enkelt (tycker i alla fall jag). Nackdelen är uppenbar, det blir hål. Skruvskallarna på ovansidan gör inget och att få det tätt borde ju inte vara så svårt.

Fördelar med att limma är att det inte blir några hål. Men är krångligare. Blir det lika starkt?

Hur skulle du ha gjort? Om jag går på att limma en platta, vad limmar man med?

Tacksam för all input!

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min i taket, bra placering, både skruvad och limmad, dock inte genomgående skruvarna drar bara i innertaket.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har inget som behöver fästas på ovansidan? Ibland blir dte inte av att montera drickastället eller handskfacket kikarhållaren osv för att man inte vill förstöra båten. 

I vår båt stack det ned skruvar från monteringen av neddragna fall med tillhörande stoppmojänger och jag gjorde några jack i mitt huvud innan jag monterade en snygg teakskiva som dolde alla skruvskallar. Skivan kunde fästas i ett par av skruvarna med muttrarna i djupt sänkta hål. På köpet fick jag ett bra fäste för brandvarnaren och plats för mer framtida grejer som är lätt att fästa i teakbiten.

Dra ned några fall och få dubbel nytta av dina hål?

Annars finns det bra lim. Det är stor yta så de flesta lim som är kemiskt stabila och vattenfasta håller. Epoxi t.ex. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antingen borrar du hål försänker skruvskallen på ovansidan och monterar dessa med sikaflex och mutter och bricka på undersidan. Det som sedan sticker ut av kvarvarade skruv kan du sedan använda att fästa i.

Eller så limmar du en plywoodskiva med Epoxi. Vid limning så bör du först slipa bort eventuell topcote eller färg på undersidan och tvätta med aceton. (tvätta väldigt noga extremt viktigt). Vid limning fixerar du med tvingar eller trä-ribba i spänn etc. Före limning bör du först limma träskivans yta så denna kan suga in epoxi så den blir mättad, När träskivan härdat slipar du av ytan och limmar sedan upp den i taket, då borde du slippa otrevliga överaskningar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...