lidfors 8 Postad 6 Mars , 2012 Har i dag en tvåbladig 13x10 prop,uplever dåligt driv i motsjö tänkte åtgärda detta med att byta till trebladig prop, Valet står mellan en 13x10 beg bra prisoch en ny13x11. Nu till min fråga. Kommer jag märka någon skillnad med 13x10 propellern.Eller skall jag betala 3ggr mer och gå på den nya proppen,Försäljaren har räknat på den och motorn skall orka med den. Lidfors Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 6 Mars , 2012 Beror också lite på hur gammal den begagnade propellern är. Den nuvarande 2-bladiga ger dåligt driv, den har förmodligen några år på nacken och är den begagnade lika gammal kan den vara lika kass att driva båten framåt. Det har hänt mycket på propellerfronten de senaste 20-30 åren. En ny 2-bladig kan vara mycket bättre än en gammal 3-bladig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 6 Mars , 2012 Min spontana tanke är, utan att veta hur tung båt och vilket märke, samt vilken motor du har är denna: Med så liten motor som propellern antyder och det går trögt i motsjö, tyder på en relativt stor båt visavi motorstorlekan. Om detta antagande är rätt kommer du nog att bli besviken på den nya propellern oavsett om du köper en ny eller begagnad.. Skall du öka dragkraften är det nog viktigare att öka diametern och minska stigningen. Men det kan stupa på att motorns vridmoment inte räcker till eller att det inte finns plats för en större propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 46 Postad 7 Mars , 2012 Hade tidigare en Vindö 32. När jag köpte den hade den en tvåbladig propeller och liten motor, Penta MD6. Att ta sig för motor mot sjön då det blåste mer än 5 m/s lät sig inte göras. Bytte propeller till en trebladig, samma diameter som den tvåbladiga, det blev skillnad som natt och dag. Efter bytet var det bara att köra. Det blir avsevärd skillnad mellan tvåbladig och trebladig, särskilt på en långkölad båt. Med tvåbladig propeller så saknar propellern i princip grepp i vattnet två gånger per varv då den göms bakom kölen. Med trebladig propeller har du alltid minst två blad i ingrepp i vattnet. Du lär märka betydligt större skillnad mellan din gamla tvåbladiga och den billiga trebladiga än mellan den billiga och den dyra trebladiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lidfors 8 Postad 7 Mars , 2012 Tack för svaren. Det är en tur80 2.5 ton långkölare.YSE8 som är i gott skick,och övervarvar en hel del vid fult pådrag. Hittade en 13x11 trebladig ett par år gammal för ett mycket bra pris skall vara i skick som ny Har köpt grisen i säcken,hoppas på lite tur.Får se när den dyker upp. Lidfors. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
samba 0 Postad 7 Mars , 2012 Hej du Lidfors. Jag har bytt till propeller med större diameter till min Storfidra så nu har jag en nästan ny propeller över,13x13 för 25 axel,den har snurrat en sommar,vet inte om den kanske skulle passa på din båt. mvh; samba. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Mars , 2012 Bra propellrar till bra pris kan vara stöldgods. Ställ några kontrollfrågor. Inte kul att köpa stöldgods eller inte vara säker på det. Varför byter man bort en bra propeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 8 Mars , 2012 Här lite intressant info om en som kämpat med att få ordning på en trebladig Kiwiprop. Jag hade funderat på att köpa men inte efter denna läsning... http://www.ventspleen.com/?p=1049 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 8 Mars , 2012 Forgus och alla andra. Tack för din varning. Tyvärr så stjäls det en del på båtuppläggningsplatserna. Eftersom ditt inlägg råkade komma precis efter Sambas propp så vill jag bara tala om att jag känner Samba och att den proppen är helt legal. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Mars , 2012 Skönt att höra Kalman! Det finns anledning till att de flesta segelbåtar har avskruvade propellrar vintertid. Endast de som svårligen kan avlägsnas sitter kvar. En vikbar treblading kan kosta tjugotusen och tjyven får kanske en fjärdedel. Stora utlägget blir för försäkringsbolaget som sen ökar premien för båtägaren. Ålderavdrag gör också att det blir dyrt vid varje stöld. Kiwi verkar inte vara nån höjdarpropeller. Ett klipp ur Lindisfarnes logg: http://www.sailaround.info/ Den nya släta bottenfärgen och nya foldingpropellern gjorde att Lindisfarne flög fram i moderat vind. För motor gjorde vi 6 knop med 1300 varv, klar förbättring mot tidigare ineffektiv flöjland KIWI proppen. OK att den nya är lite större, men den har samma dim som vår gamla Volvo propeller där vi fick klämma i med nästan 16-1700 varv för att nå över 6 knop. 20 % längre räckvidd för motor har vi bland annat uppnått i och med propellerbytet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lidfors 8 Postad 9 Mars , 2012 Stulen prop. Skulle förvåna mig då den kommer från en firma som är välrenomerad och säljer byter renoverar marina motorer dom sista 30-40 åren. Lidfors Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barco 0 Postad 29 Mars , 2012 jag står just i samma situation. Har en fast tvåbladig och vill byta till fast trebladig. Vad fick du ge för din? Jag har en Nord 80 borde funka med samma stigning tycker jag? Har ni tips på firma som säljer beggade props? Jonas Senast ändrad av barco | 29 mars 2012 | 17:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser