nmop 0 Postad 6 Mars , 2012 Hej. Har tagit bort all gammal bottenfärg och står inför jobb med ny bottenfärg. Är det verkligen nödvändigt med 5-6 lager dyr och tidskrävande epoxibehandling. Finns inget enklare alternativ som fungerar på en båt i bra bottenkondition? Vanlig Primer? Mvh NP Senast ändrad av nmop | 06 mars 2012 | 13:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 Mars , 2012 Bra fråga! Det finns tusentals mindre båtar runtom i landet som aldrig sett någon epoxyprodukt och fortfarande efter 40/50 år inte har förstörts av böldpest, endel har angrepp endel inte. Vad jag känner till har ingen båt skrotats beroende på böldpest, men det kanske finns. Försäljarna av epoxyprodukter har verkligen lyckats i sin marknadsföring, såpass att den har blivit sanning. Även jag som alltid försöker att ha en öppen syn på saker och ting har smetat på deras dyra smörja på min båtbotten i många lager. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Mars , 2012 Det enklaste är väl att du bara målar på ny bottenfärg direkt på gelcoaten. Att få bort bottenfärgen gjorde du väl på en kaffrast - eller? Det är ganska trevligt arbete att skrapa eller slipa bort bottenfärg. Så med det förfarandet kan du få det nöjet ofta. Sen finns det ju grundfärger som inte har epoxybas. Kollade på Hjermans hemsida och såna färger är 30 kr/liter billigare än den epoxygrundfärg som jag brukar använda. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=506&artname=Grundfärg - International&sok=grundfärg När jag målade om min lilla bohusjulle, la jag på en burk Gelshield. Har för mig att burken räkte till två strykningar. Det är ju igen ide att spara en slatt sån färg och sen slänga den. Jag ville egentlige bara ha en grundfärg för att tvåkomponentsfärgen på skrovsidorna skulle sitta fast och en grund för bottenfärgen. Du gör ju som du vill. Det är ju din båt och din fritid som du använder. Jag skulle i alla fall lagt på en grundfärg under bottenfärgen. Hade jag då dessutom lagt ner en massa arbete så hade jag lagt på fullt antal lager epoxygrundfärg. Matrialkostnade är egentligen en spott i havet. Det är allt arbete som kostar på. Så är det i alla fall för mig som är en trött gammal gubbe. Jag håller på att slipa bort bottenfärg och tjärepoxy, pålagt 1984, som släppt partiellt. Båten är långkölad och 25 fot. Nu är jag varken snabb eller pigg, men de 3/4 av botten jag hitills har slipat bort har tagit väldigt massa timmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 6 Mars , 2012 Nja, så eländigt är det inte att vi alla blivit pålurade epoxiprodukter som vi inte behöver. Då kan man säga att allting vi köper till våra båtar är onödigt! Har man böldpest sjunker inte båten av den anledningen (mer än lite grand, se nedan) men om man slipar rent och lägger på epoxi kommer den att bli betydligt mera vattentät. Polyester och gelcoat är inte så tät, under en säsong sugs åtskilligt med vatten upp i skrovet, som brukar torka ut på vintern. Det kan man se genom att båten ligger djupare på hösten än efter sjösättningen. Så visst är epoxi bra för båten. Om det är värt priset och jobbet får bedömas från båt till båt men den mår inte illa av det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 6 Mars , 2012 Dessutom blir båten mer lättsåld den dagen man vill sälja. Att kunna visa att båten fått en gedigen epoxibehandling klingar trevligt i många spekulanters öron, lurade av epoxilobbyn eller inte... Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 6 Mars , 2012 Håller på och slipar nu, är klar i slutet av mars? Då blir det Biltemas epoxyprimer, klart billigare än de fina märkena. Säkert samma skit i burkarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
puncenp 0 Postad 7 Mars , 2012 Hej Det är av vikt att båten fått torka ut ordentligt innan man lägger på tätskiktet. Så egentligen borde du ha slipat på hösten o låtit båten torka tills i vår. mvh Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkee 1 Postad 7 Mars , 2012 Har precis köpt båt och den är i dagsläget hos återförsäljaren för bottenmålning och epoxibehandling. Jag pratade med ett gäng företag innan jag bestämde mig för vilka som skulle behandla den. Alla sa att det räcker med 2-3 lager epoxi just för att det har förekommit problem med att den blivit för styv med mer lager. Även om tillverkaren rekommenderar 5-6 lager. Kan ju bara vara skitsnack från företagens sida. Men om man köper ny båt så kan man ju få med bottenmålning i priset och då kör dom väl samma behandlig misstänker jag. Vet inte vad som är rätt och fel.. Mvh Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 7 Mars , 2012 Att slipa bort en millimeter bottenfärg gör varken till eller från gällande uttorkningen. Har man haft problem med fukt i laminatet måste gelcoat bort, och då är det ett höstjobb som gäller, men är det i förebyggande syfte så spelar det ingen roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 7 Mars , 2012 Både höstjobb och hästjobb om man bestämmer sig för att slipa själv! NM Epoxi, som jag valt att köpa från, rekommenderar 3 lager epoxi och det kommer hamna runt 2000 kr för vår båt på 19 fot. Inga jättepengar i mina ögon. Sen tillkommer spackel men det gäller ju inte alla...beror på hur noggrann man varit när man slipat och hur stora problemman haft med böldpest. Mvh Fred Senast ändrad av Flintstone | 07 mars 2012 | 11:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 7 Mars , 2012 Som jag skrev i en annan tråd: 1988 hade vi köpt en Maxi68 som vi skrapade rent och sedan målade med VC17. 10 år senare hade den fått böld-pest. Vis av den skadan tycker jag absolut man skall ha epoxi och att det är värt besväret. (edit: rättat årtal) Senast ändrad av breckan | 12 mars 2012 | 10:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 12 Mars , 2012 Huvaligen! Vad hände? Sjönk den? Delaminerade helt och hållet? Smittar det? Ehum...mer seriöst: Jag har aldrig någonsin läst vad som är farligt med böldpest, kan någon upplysa mig? Gärna med en länk så man kan läsa på lite. //Nils Nobbing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Mars , 2012 Jag vet inte vad du har för båt, men för oss seglare är ju en relativt slät botten viktigt. Om jag förstått saken rätt skall ju inte botten va lika blank som bordläggningen, men alla blåsor gör kanske att ytan blir en aning för grovt. Dessutom blir det ju mer våt yta. Jag tror också att debatten om böldpest är en aning hysteriskt överdriven. Jag har en båt som var angripen av böldpest längst ner på kölen. Det visade sig att det fanns 20 liter blöt sand runt balastkölen. Dessutom fanns det ett hålrymme där det stod ca 5 liter vatten. Fusk från varvets sida. Kunde naturligtvis inte låta bli att åtgärda det. Det va en hel del jobb och var inte gratis. hade jag vetat att Biltema sålde epoxy hade jag köpt den i stället för hos NM. Förlusten hade blivit betydligt mindre. Om jag inte gjort nåt åt problemet så hade båten hållit mig ut och nästa ägare också. Fast det hade kanske i värsta fall gått en tiondels knop saktare. Fast ger man sig på mastodontjobbet att slipa ner bottenfärgen till gelcoaten behöver man ju ha en grundfärg under den nya bottenfärgen - varför inte en epoxygrundfärg. Kostnaden är nästan fösumbar i sammanhanget. Snålheten bedrar ofta visheten. Senast ändrad av toaen | 12 mars 2012 | 07:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 462 Postad 12 Mars , 2012 Jag har ett par artiklar från någon engelsk båttidning som beskriver fenomentet böldpest eller plastpest och framför allt vad man kan/ska göra. Som jag nu minns det var det ganska omfattande åtgärder för att få ett riktigt bra resultat. Någon som är intreserad, maila mig er mailadress så mailar jag tillbaks artiklarna. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 13 Mars , 2012 Hej! Jag är dessvärre båtlös sedan ett par år, men har seglat Amigo 23, IF och en trög, tung och vacker 31-fots BD-kryssare. Nästa båt blir mer familjeanpassad, Maxi 77 ligger nära till hands om jag kan förlika mig med att den är ful, vi får se. Som man möjligen ser av mina båtval så har aldrig hög fart varit det viktiga för mig. Och är det så att problemet med pesten begränsar sig till små fartsänkande bubblor, då skulle jag nog utan vidare kunna tänka mig att köpa en en smittad båt. Om de var för stora skulle jag nog slipa ner dem, spackla och måla, annars låta dem vara. Läste någonstans om en plastkunnig som helt avfärdade problemet med osmos. Han tog avloppstankar som exempel; de kan ligga 40-50 år under jord och trots detta är de ok när man gräver upp dem. Vad vet jag... Tackar för svar! //Nils Nobbing Senast ändrad av nilsnobbing | 13 mars 2012 | 07:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 13 Mars , 2012 Hejsan, Läser hur många sliter med att slipa bort färgen. Varför inte blästra båten? att blästra en 28 fots båt kostar ca 3-5 tusen kronor och allt är klart på en timme. Resultatet blir bättre än att slipa. Jag blästrade min 36 fots båt och det kostade mig 5 tusen, hade jag slipat så hade det tagit mig flera veckor. När det gäller att torka ut båten så är det viktigt att man cirkulerar luft inne i båten. Sen måste man tvätta av båten med jämna mellanrum, detta påskyndar torkprocessen. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 13 Mars , 2012 Inte alla hamnar som tillåter attman blästrar i hamnen. Grefab i Göteborg har blästringsförbud sedan en båtägare blästrat sin båt och det blev Sahara i sittbrunnen i 200 båtar runt omkring. Ska man blästra här får man frakta båten till blästringsfirman och då stiger priset. Sedan finns det isblästring som jag har sett varierande resulltat av, ibland jättefint, ibland får man slipa rätt mycket efteråt. Kan bero på handhavande eller hur hårt färgen sitter på botten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 13 Mars , 2012 I stockholm har vi ett riktigt duktigt gäng som blästrar. Man kklär in hela båten i presseningar sen använder dom tre riktigt stora sugfläktar med uppsamlare så det dammar nästan ingenting. Bifogar bild.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 13 Mars , 2012 Och här kommer bilden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 14 Mars , 2012 Instämmer helt. Jag la ner ca 50-100 timmar på att slipa ner gelcoaten. Var orolig att blästern skulle förstöra eller att blästrare skulle vara oduglig. Slipmaskinen kostade ca 1 500. Papper och andra omkostnader låg på ca 500 - 1000 sek. Mina klubbkompisar betalade en kille som blästrade båtarna för 3000 sek/styck. Fördel om man slipar: Jag behövde inte spackla lika mycket som mina klubbkompisar. Nackdel om man slipar: dyrare* och kroppen tog stryk med domningar i armar som kommer tillbaka då och då. *För att stå ut med jobbet köpte jag en rejäl skyddsmask med helt visir samt 2 filter så att det gick att andas. Köpte även hörselkåpor med radio. Mina klubbkompisar plastade in utrymmet innan blästring. En slarvade med jobbiga följder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 14 Mars , 2012 Björn Peter Behrens skriver i sin bok ”Vårda din plastbåt” att de fuktprov som han gjorde på ett antal segelbåtar visade en tydlig förändring när båtarna hade uppnått en ålder av 15-20 år. ”Båtarna blir, för att tala försäkringsspråk, mer skadebenägna ju äldre de blir.” ”Vattnet strömmar genom laminatet som eroderar mer och mer och tillåter en allt högre vatteninträngning. Bindningen mellan molekylerna i polyesterns molekylkedjor försvagas och brister i ökande utsträckning när konstruktionen frestas på genom segling, motorgång i sjö, grundstötning och dyligt. En ond cirkel är igång: vatteninträngningen ökar ännu mer och den kanske redan från början bristfälliga konstruktionen blir allt svagare.” ”Det uppstår släpp mellan glasfiberlagren som fylls med vatten; detta fryser på vintern och skadan expanderar ytterligare.” Björn skriver sedan om att visshet om hur en plastbåt på sikt påverkas av denna vatteninträngning bara kan fastställas av förstörande hållfasthetsprov. Jag tycker väl precis som skrivits tidigare i denna tråd att har du nu gjort det stora arbetet med att ta bort all gammal bottenfärg så varför inte skydda plasten med några epoxilager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser