Olol 0 Postad 5 Mars , 2012 Hej! Var nere en sväng till båten idag då det börjar bli vårkänslor ute, tänkte kolla till så allt var i sin ordning. Såg då att hela tändningslåset var borta, var endast ett hål rakt in i reglaget. Dock verkar dom inte försökt sno båten då kedjan samt hänglåset fortfarande var helt. Eftersom jag inte vart nere vid båten på någon månad pga utomlandsresa har jag inte en aning när detta hände men polisanmälning gjordes. Lyste in i hålet och såg att det endast krävs typ en skruvmejsel för att starta båten nu vilket inte är så roligt då båten ska flyttas från Vättern till en mindre sjö där det ej är möjligt med båtbrygga. Nu är ju dock frågan vad jag ska göra? Har varken råd eller lust att kosta på ett helt nytt reglage om detta ens är möjligt. Så vad tror ni är bästa och framförallt billigaste alternativet? Har EJ försäkring på båten så det är ju inget alternativ (Ja vet, dumt.) Motorn är en Honda fourstroke 40hk från -03 enligt förra ägaren, är iallafall den gråa motorn om det hjälper! Tackar för svar innan den underbara våren kommer! Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 6 Mars , 2012 Hej! Förj*vligt att folk inte kan låta andra människors egendom vara! Jag blir så arg när jag hör om sånt här! Inte nog med allt strul och förlust av pengar det innebär för ägaren...det är också känslan av att bli våldsförd på en kär egendom! Jag förstår dock inte riktigt vad du frågar efter...vill du veta hur du ska skydda båten från att bli stulen, hur du kan använda båten utan tändlås eller om det går att skaffa ett nytt tändlås att sätta i reglaget...? ...och vad har den lilla sjön utan båtbrygga med saken att göra...? Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 6 Mars , 2012 Surt! För det första teckna försäkring på båten omgående, det blir inte så dyrt med den motorn. Man måste alltid räkna med att det finns kriminella kräk överallt. Har själv blivit av med en sprillans ny Honda BF50. Inte så kul, men försäkringsbolaget fungerade klockrent. Till ditt andra problem: Titt som tätt så finns det sådana reglage på blocket som varierar från ett par 1000:- till någon 500:-, där hade jag bevakat dagligen. Har även sett reglage på Tradera och andra köp/sälj sajter. Honda har bara en nyckel till sina tändningslås, det innebär att du kan starta vilken Honda motor som helst med din nyckel. Därav stölden kanske. Någon som fått trassel med tändningslåset och bara behövde det. Tror inte tändningslåset går köpa löst, men jag kan ha fel. Värt att kolla upp. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 6 Mars , 2012 Tråkigt att du ska behöva bli utsatt för en sån här sak! För att skydda din båt från sådana som vill låna den kanske du kan montera en dold startspärr någonstans i båten? De professionella tjuvarna och de som vill stjäla delar av den, går det tyvärr inte att skydda sig i från, utom med bevakning av båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser