Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
zumpen

Lanternor på amerikanska båtar.

Rekommendera Poster

Satt och kollade på bilderna på min båt som anländer i April, då slog det mig att den saknar ju navigations belysning eller?

Det finns en stång med vad jag tror är vit toppbelysning (bifogar bild där man skymtar den)

Hittar banne mig inte en skymt av grön styrbord, röd babord eller vit akter...

Nu är båten precis CE märkt och jag fick nyss hem papper på detta. kan det va så att det monteras vid en CE modifiering? bilderna jag har är tagna innan CE modifieringen.

post-9385-1394236966,8608_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vit topplanterna runtomlysande räcker  för din båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej tack för svaret, gäller detta generellt för Amerikanska båtar? hade en mindre nordisk båt innan och den hade lanternor runt om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om en båt är längre än 7 m eller kan köras snabbare än 7 knop räcker det inte med enbart en vit runtomlysande lanterna.

Men i ditt fall kan du vara lugn, på din båt sitter det nämligen en tvåfärgad kombinationslanterna på pulpit, en liten cromad sak framför det som ser ut som ett sökljus.

Hoppas du blir nöjd med din nya båt, den ser riktigt fin ut!

//Pelto

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mkt för era svar, har fått samma svar på Crownline forumet och det ska sitta någonstans =P

Det återstår att se.. nu jag släppa detta iallafall till båten kommer till Sverige och jag kan leta rätt på dom hihi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstaterat att precis så är det, det sitter en tvåfärgad i fören =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...så tätt placerad att den är fullkomligt omöjlig att se skillnad på för de med bara ett uns av nedsatt färgseende. Dvs omkring 10% av befolkningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller inte med, är själv lite färgblind och jag ser det utan problem.  Och från sidan ser man ju bara 1 färg åt gången att man även ser vilket håll båten kör, om den nu inte backar vääääldigt fort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...