Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
tidavad

Montera fler batterier i Bella Falcon?

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Bella Falcon och får bara plats med 3 st batterier i avsett fack. Är det någon som monterat fler och i så fall var?

/Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

har idag solcell på 50-55 w. Klarar mig ca 3-4 dagar utan uppladdning.

/Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Hej Själva.

Jag har också en BF och jag har samma problem fast värre och kan därför inte hjälpa dig tyvärr. Grejen är att jag får bara in två batterier i den minimala batterilådan?? Dessutom bytade jag det ena och det var ett jäkla mek att få i det.

Vore kul att se hur din lösning ser ut med tre, då jag inte kan se att det är möjligt i min.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har en BF -03.

Batterilådan på min båt sitter i framkant av stuvfaket, lådan rymmer 3st normalstora batterier.

Jag har tänkt flytta hela batterilådan, eftersom den stjäl så mycket av öppningen till stuvfacket. Jag tänkte istället placera baterierna längst bak i två nivåer, platsen jag har tänkt skulle kunna rymma 4 batterier.  

/Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med en dåres envishet hävdar jag att man inte behöver ett tredje batteri om man laddar de två man har ordentligt. Här är mitt bevis för detta:

Förbrukningsbatterier som kopplas ihop med generatorn via dioder eller med skiljerelä kan i båda fallen betraktas som om de laddas av generatorn rakt av. Då en generator bara laddar upp ett batteri till 85% och man inte ska ladda ut ett batteri till mer än 50% har man i praktiken bara 35% av kapaciteten som är användbar. Omräknat i praktiska siffror blir det att om man har 2 st 75 Ah batterier kan man bara ta ut drygt 50 Ah. Lägger man till ett tredje batteri i denna koppling kan man ta ut nästan 80 Ah.

Om man laddar de två batterierna fullt kan man utnyttja 50% av kapaciteten vilket blir 75 Ah. En laddare som fyller batterierna till 100% laddar dessutom mycket fortare vilket gör att de sista 5Ah blir försumbara.

Alltså: Ladda de batterierna du har fullt istället för att köpa fler.

Hur många ampere generatorn kan lämna som max saknar i detta sammanhang betydelse då det inte är denna siffra som bestämmer laddström, fyllningsgrad eller uppladdningstid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men gud

Vad använder du all ström till? Är inte 3-4 dagar lite lite kan jag tycka. Å med solpanelen så bör du ju nästan kunna klara dig året runt.

I min nuvarande så har jag ett på 75 och ett på 155. Jag klarar mig utan problem ca 10 dagar. Men då har jag inte så mycket som drar. Kyl, stereo, belysning å ett par pumpar.

När jag hade min Sundancer så hade jag en 50w solpanel. Kylen va på från april till oktober. Alltid kall öl å vin å så kunde man ha lite matateraljer liggandes. Slapp släpa hem allt från kylen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En variant är att koppla alla batterier till en enda batteribank som även får starta motorn. För att förhindra att banken töms för långt så motorn inte kan startas, monterar man sen en batterivakt, t.ex.en Battery Brain, som bryter bort banken om urladdningen går lågt.

Man slipper då alla laddfördelare mm, och batteriskyddet hindrar också att slarv med förbrukare påslagna och att glömma huvudbrytaren på djupurladdar banken så den blir förstörd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...