ErikLXIV 5 Postad 5 Mars , 2012 Hej! Jag står i begrepp att investera i ett bandankarspel. Som jag ser det finns tre alternativ: 1. Anchormatic 2. Winchmatic 3. Anchoring Tacksam för /- för respektive ankarspel och om det är något av alternativen som är att föredra. Intresserad av alla synpunkter och erfarenheter. Tack på förhand! /Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 5 Mars , 2012 Hej! Jag kan inte ge dig skillnader eller likheter, men väl erfarenhet av ett av de fabrikat du nämner; Anchormatic vilket vi hade under ett par år i förra båten. Till skillnad från våra tidigare erfarenheter med kättingspel fungerade detta bandankarspel KLOCKRENT vid alla tilläggningar och varken strulade eller gav oss trubbel en enda gång. Jo, en gång - men det var inte spelets skull för då hade vi lyckats få med en riktigt stenbumling upp med vårt Bruceankare och den satt som berget inne i ankarets klo...men det löste sig det ockå! Jag hade definitivt valt till räkneverk så du vet dels att spelet löper ut samt hur mycket du har ute/kvar. Det hade inte vi, men pratade om många gånger. Nu har vi återigen traditionellt spel på nuvarande båt och det är strul mest hela tiden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 5 Mars , 2012 Grattis! Bra val. Jag har alltid gillat bandankarspel och har förutom lite strul vid monteringen av ett av dem aldrig haft några problem. Men... En sökning på Bandankarspel i detta eminenta forum ger 37 andra trådar i ämnet. Pröva först att läsa igenom dessa och se om du kan få ut något av dem. Annars går det ju bra att haka på den mest lämpliga av dessa och fortsätta frågandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikLXIV 5 Postad 5 Mars , 2012 Hej Tack för svar, jo jag såg att det fanns en hel del skrivet i ämnet. (jag har läst flera av inläggen och tänkte plöja de flesta!) Tänkte dock än en gång visa på ämnets aktualitet med denna nya tråd och ev få in nya färska synpunkter och erfarenheter! Mvh, /Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 5 Mars , 2012 Hej! Vad jag tycker mig se är det inte någon av de sedvanliga båtprylsföretagen som Hjertmans, SeaSea eller Erlandssons Brygga som säljer bandankarspel - märkligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 236 Postad 5 Mars , 2012 Jag vet faktiskt inte vilket fabrikat vi har på vårt bandankarspel/winsch. Men jag säger bara köp! Vi är supernöjda. VI har vårt i aktern och jag var inte ut på badbryggan en enda gång i sommras. Två tryck för att lägga till, två för att åka :-). Har aldrig krånglat. Enda nackdelen är att det med bandet kommer in en del vatten (vi har vårt under en av kojerna i akterruffen) men det kan vi leva med. Det leds till ett bra ställe som vi tömmer ibland. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 5 Mars , 2012 Använde mig av Winchmatic på min förra båt, Flipper 760. Var aldrig några problem med det under tiden vi hade båten. Köpte detta via en auktion på en av båttidningarna. Har även båtbekanta som har just detta spel och har aldrig hört att dom krånglat. Har ett Engbo med blylina i Nimbusen, detta händer någon gång att det slirar i linan. Tror den börjar bli sliten. Trots det fungerar detta också bra. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikLXIV 5 Postad 16 Mars , 2012 Hej igen! Nu har jag gjort en kovändning... Beställt ett Engbo-spel med blyad lina istället. Mina främsta skäl är: 1. Enklare montage - i princip bara håltagning i akterspegel. Att jämföras med underbyggnad, brytrullar osv för bandankarspel. 2. En blyad lina beter sig annorlunda än ett band - tyngre och därmed bättre guidning av bruceankare 3. Pris - ca 5000 kr billigare än Anchormatic Jag rapporterar vidare öden och äventyr när spelet är på plats! Mvh, /Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 16 Mars , 2012 Hoppsan! Hoppas du blir nöjd ändå. Jag som beklagar att min nya båt har Engbo-spel och inte band-spel Fast jag har fått fantastiskt bra hjälp av Marinsystem när det vart fel på mitt Engbo-spel. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=406594 1. Enklare montage, ja det håller jag med om. 2. Bättre med blyad lina än band håller jag inte med om. Bandets motstånd genom vattnet uppväger den blyade linans tyngd. 3. Prismässigt tror jag inte det spelar någon roll. Bandet håller bättre i längden än den blyade linan så räknat på några byten av lina tror jag det går på ett ut. Men, som sagt, hoppas du blir nöjd. Var försiktig med fjädern när du installerar. Den tål ingen töjning alls. Och se till så att brickor etc runt fjäderarmen är rättvända när du monterar spelet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikLXIV 5 Postad 18 Mars , 2012 Hej! Jag tilltalades av enkelheten i konstruktionen. Jag bedömder också att de rätta förutsättningarna för en lyckad installation finns i min båt (utrymme, fallhöjd för lina etc). Summa summarum känns valet korrekt! Kan du utveckla lite vad du menar med bandets motstånd i vattnet och hur denna egenskap matchar den blyade linans tyngd och förmåga att guida ankaret och hur det sätter sig/tyngs ner vid ankring? Med vänlig hälsning, /Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 18 Mars , 2012 Sorry, där missförstod jag nog dig Vad jag menade var att många säger att bandet blir stumt och att en blyad lina (/kätting) tynger ner linan så att det uppstår en dämpning vid påfrestning. Min uppfattning är att bandet har ett motstånd när det ska sträckas, dvs vid påfrestning, så det kan jämföras med en blyad lina och tycker inte alls att det blir stumt. Vad gäller guidning av ankaret skulle jag säga att endast några meter kätting ger detta resultat, men jag kan ju ha fel! Det är ju först vid lite drag i linan/bandet som ankaret sätter sig lite djupare och det draget är nog ganska lika oavsett lina eller band. Bättre att se till så man har rätt vinkel, dvs ankaret långt ut och att man drar fast det innan man somnar på kvällen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikLXIV 5 Postad 18 Mars , 2012 Topp, då är jag med! Som sagt jag meddelar vidare öden och äventyr lite senare. Tack för synpunkter! Med vänlig hälsning, /Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikLXIV 5 Postad 19 Juli , 2012 Hej! Har nu opererat in Engbospelet i båten. Som vanligt blev det mer jobb än man först räknade med, men jag är rätt nöjd med resultatet. Lyckas inte bifoga bilder från min iPhone, så jag återkommer med dessa & recension lite senare. Mvh, /Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikLXIV 5 Postad 23 Juli , 2012 Hej! Här kommer lite bilder! Nehepp...trodde jag...Lyckas inge vidare med bilderna..spännande forts följer.. Mvh, /Erik Senast ändrad av ErikLXIV | 24 juli 2012 | 00:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikLXIV 5 Postad 26 Juli , 2012 Bild...nu då?... Yes! Senast ändrad av ErikLXIV | 26 juli 2012 | 18:05 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikLXIV 5 Postad 26 Juli , 2012 En till: 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikLXIV 5 Postad 26 Juli , 2012 En till: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikLXIV 5 Postad 26 Juli , 2012 Å en till! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 26 Juli , 2012 Snyggt jobbat Erik! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikLXIV 5 Postad 26 Juli , 2012 Tack! Nu är det bara en liten detalj kvar... sjösättning! /Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 26 Juli , 2012 O herrejävlar! 3 månader efter mig :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 26 Juli , 2012 Väldigt stilig installation, ren med lite grejer. En fråga, har Du dränering på kärlet till ankarlinan? Själv båten var också kanonfin (var in i sjöboden och tittade) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikLXIV 5 Postad 26 Juli , 2012 Sdk, jo kärlet för linan har dränering, ett urtag löper längs hela hinkens botten och en bit upp på sidan mot akterspegeln. Övergången mellan botten och akterspegel har en skrovförstyvning i form av en triangulär skiva ca 3 cm bred som nu alltså är inbyggd i hinken! /Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 27 Juli , 2012 Jag gjorde en liknande lösning som dig fast jag hade ett lite knepigare utrymme där linan skulle ner, så jag sydde en säck i nylon som jag gjorde dubbelbottnad med en plastskiva emellan, i centrum på botten dränerade jag med en genomföring och en slang som löper ner till kölsvinet. Säcken förseddes med öljetter så att den gick att hänga upp i krokar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser