Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
T_M_C

Vad är egentligen belastning för en turbodieselmotor?

Rekommendera Poster

Christer N lade in denna bild

 

--------------------------------------

Här är en mätserie med fart och bränsleförbrukning i förhållande till motorvarvtal.

Min bedömning är att motorn torde må bäst i varvtal mellan 2500 och 3000 varv med ledning av dessa värden. Jag gissar att distansekonomisk marsfart ligger vid 2800 varv sedan går det kanske att köra billigare, men då i så fall i betydligt lägre fart

post-10019272-1394236968,6881_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då stämmer den gamla sanningen att man bör ligga på 80% av fullvarv. I alla fall i detta exempel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför du inte skall ligga med för låg last för lång tid beror på flera faktorer

1 kall luft från den väldigt effektiva intercoolern man har på en marinmotor som faktiskt är konstruerad för att kyla luften på maxlast, detta i kombination med dom extremt bra oljorna vi har idag lägg till effektiv kolvkylning på detta gör att du får något som kallas för polerade cylinderlopp. du mister komp och så får du en ökad oljeförbrukning. Skall man vara väldigt noga så skall man ha en väldigt tunn inkörningsolja.

Jobbar för en stor motortillverkare, vi behöver inte göra någon reklam, men som ett exempel körde vi test uppe på grönland i januari, luften efter intercoolern var bara 3 grader på tomgång vilket inte gagnar förbränningen i en dieselmotor.

En sugmotor är inte alls lika kännslig för detta fenomen, detta gäller mototer med högeffektiva laddluftskyl och kolvkylning.

Hoppas du blev litet klokare 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vid 8-12 knop vart det stark motvindsmiley



Senast ändrad av tugge | 20 mars 2012 | 21:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var ung fick jag lära mig att poleringen av cylinderloppen berodde på oförbrända kolpartiklar som fungerade som slipmedel. Detta problem uppstod oftast på lastbilar som stod och gick mycket på tomgång t.ex när chauffören hade sovtid. Det gällde när man använde den fetare dieseln. Jag läste senare att problemet i stort försvann när miljödieseln kom, men så verkar det alltså inte vara. Bara att lära om igen.

Vilken temperatur på insugningsluften är optimal om man betänker att kallare luft innehåller mer syre per volymsenhet och det ger bättre förbränning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smörjbarheten på bränslet har inget med detta att göra, och dagens brännske har ett sämre cetan värde som gör att det kräver mera värme för att brinna bra Som jag beskrev innan så Är detta en kombination av olja,kolvkylning och kall luft Skall man se ur termodynamisk synvinkel så skall luften vara kall och syrerik när den kommer in i cylindern, men varm närm man sprutar in bränslet Här kommer kolvkylningen in som problem Ju varmare ju bättre, ju varmare ju varmare du kan elda bränslet ju bättre, men sedan kommer vi in på emmissioner som sätter stop Där av morderna SCR-system på fordon idag för att uppnå avgaskrav och sänka förbrukningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte smörjbarheten jag tänkte på utan att den gamla dieseln gav mera oförbrända kolpartiklar när motorn gick kall och att de partiklarna polerade loppen.



Senast ändrad av excel319 | 21 mars 2012 | 08:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teoritiskt ja mer kol eftersom den har ett högre energi innehåll inte för att det är smutsigare , men sot/kol är ju o förbrännt bränsle Men det gammla bränslet brann mycket bättre, jämfört med fotogenet vi kör på idag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...