Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
T_M_C

Vad är egentligen belastning för en turbodieselmotor?

Rekommendera Poster

Hej! Det vimlar av trådar och inlägg som diskuterar livslängd och förväntat skick på gamla dieselmotorer här i forumet. En återkommande kommentar är ofta vilken belastning motorn utsatts för. Vad är då det man egentligen menar med belastning om man pratar i negativa termer? Exempel: Är det värre för en motor att gå i en halvplanande båt i ett för lågt varvtal än propellern är avstämd för än en motor med rätt propeller i en planande båt ett par hundra varv från toppvarv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snart 100 som läst men ingen som kan ge kött på benen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick en gång lära mig att inte köra längre tid med högre varv än 75 % av maxvarv på landbaserade 4 takts bensinare och dieslar och det har fungerat bra. Lågt varv med mycket belastning är inte heller bra men frågan är om inte högt varv är värre. Det känns plågsamt att låta en bil eller lastbil gå på 80-90 % av fullvarv en längre tid förutsatt att man kör på ett sådant ställe där det är tillåtet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båtmotor lever väl ett sådant liv som en klen lastbilsmotor skulle göra om lastbilen kördes fullastad i en oändligt lång uppförsbacke med slut luft i alla däck.  Till detta kan du då lägga en oförståndig schauför som genast efter start drar på fullt inte har någon motorumsfläkt som kyler turbo och hjälpaggregat och sedan belönar motorn efter 5 timmars hård drift med att kupera motorn direkt utan att låta den kyla.

Att köra med högre stigning på propellern är väl att gämföra med högre stigning på uppförsbacken, motorns smörjning och kylning blir sämre. Med lägre stigning på propellern har motorn lättare att få varv och då är det upp till han som trycker ner gasen att ha omdömme och där är nog 75% en bra lagom maxnivå om du tänker hålla farten en längre stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då tar vi frågan ett steg vidare; låt säga att vi har en motor som med rätt propeller varvar ur vid 4000 varv. Vilket mår motorn bäst av, 3800 varv i en båt som planar ut eller 3500 varv vid en båt som halvplanar och därmed aldrig minskar belastningen även om just varvtalet är några hundra varv lägre än båten som kommer över planingströskeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 -  Ok, då tar vi frågan ett steg vidare; se ovan ...

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Planande båten. Beror på vid vilket varvtal den planar ut, gör den det först vid 3800 varv är motorn för liten.

Halvplanande båtens motstånd ökar med ökande fart dvs uppförsbacken blir brantare med ökande fart, skulle nog aldrig köra den med högre varvtal än 3,5.

Mest intresant vore här att mäta vridmomentet eller bränsleförbrukningen för att få en uppfattning vilket som är mest skonsamt i detta teoretiska resonemang. Ofta brukar man välja det optimala driftvarvtalet mellan den punkt där du har vridmoment max (Nm) och max motoreffekt (Hk).

Har du tillgång så du kan få fram effekt- och vridmomentkurvorna för din motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn mår bäst av att kontinuerligt inte  varvas mer än 3200 rpm. Jag tycker att det det borde vara så i ditt exempel att motorn som går på det högre varvtalet belastas högre. Detta förutsatt att båda motorerna når 4000 rpm vid fullgas. Att den planande skulle avlasta motorn bara för du kommit över planingströskeln tycker jag är ett feltänk, eftersom du har utnyttjat belastningsminskningen efter planing till att ge båten högre fart. Det blir skillnad om du efter planing drar av gasen. Den ökade friktionen mot vattnet och motståndet i vattnet för drivlinan vid ökad fart motsvarar uppförsbacken för den halvplanande. Och eftersom du måste gasa mer för att komma till det högre varvtalet med den planande så innebär det en högre belastning på den motorn. Min teori :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När motorn drar mest bränsle omvandlar den mest energi vilket också betyder mest förluster vilket borde betyda högst belastning...

Dock, kallstarter och belastning på kall motor etc. är nog mångfalt värre, tänker mig en stationärdrift av typen bevattningspump eller elverk, de håller väldigt många timmar trots hög belastning.

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Kapten cook är inne på rätt spår.

Mkt förenklat så belastas en dieselmotor som mest när den drar som mest bränsle. Varvtalet har i sig ingenting med belastningen att göra. Däremot en bensinmotor är i mkt högre grad beroende av varvtal än en diesel gällande bränsleförbrukningen.  Men även för denna spelar naturligtvis belastningen stor roll.

Ex. Har du två identiska båtar en med diesel och en med bensin som i planingsfart drar 1 resp 2 liter per distans så är det inte omöjligt att i deplacementfart så drar dieseln 0,3  och bensinalternativet 1 liter. Halvplanande och på väg upp i plan så är skillnaden ännu större

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj.. Är det så båtägare hanterar sina motorer?

Själv har jag en Eberspächer D5w som jag låter förvärma motorns kylvatten till typ 60 grader (blir runt 60 grader efter 45-50min).. Då börjar tråget bli lite lagom ljummet också.. Blocket kanske 40grader..

Sen kör jag med låg belastning upp till arbetstemp (90 grader) och minst 5min till efter den nått 90 grader.. Vill gärna se att oljetrycket börjar sjunka ner lite vid den låga belastningen så att man kan konstatera att oljan börjar bli varm.. Först efter det blir det högre belastning..

Kör nog i allmänhet runt 10min i minskande belastning innan jag stänger maskinen efter hård belastning också..

Fått höra att jag är löjlig som är så noga med motorn, men den är ju ingen billig plåtbit där under durken..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett likartat beteende när det gäller motorn, inte över 1200 varv innan tempmätaren passerat 65 grader, inte planing innan rätt arbetstemp, har dock ingen förvärmningsmöjlighet.

Avsvalnandet sköts automatiskt under hamn och tilläggningsmanövrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Det är rätt!  bättre körning med låg belastning när motorn är kall än ren tomgångskörning. Skall inte belasta motorn för mkt när den är kall men det är nästa lika illa att köra motorn kall för länge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för alla kommentarer och synpunkter ur flera olika synvinklar. Själv har jag en närstående som jobbade med nämnda motor vid utvecklingsarbetet när det begav sig, AD41B men trots allt vill man ju ha fler åsikter/synpunkter/erfarenheter även om han alltid hållit fast vid att varm maskin, noggrann service och rätt propeller är viktigare än ett par hundra varv lägre varv än vad vissa tycker eller framförallt tror....! I vårt fall har normalt gått ca 15 minuter på tomgång innan vi går ur hamn och ca 20 min före belastning/planing. Vid tilläggningen har vi minimum 25 min innan stopp vilket vore ganska fördelaktigt. Sedan kommer vi utröna ifall vi skall köra vidare med A5 eller byta till A4 under kommande säsong. Om någon har vridmoments- eller effektkurva över 41B vore jag riktigt tacksam!!!

 

Senast ändrad av T_M_C | 07 mars 2012 | 23:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Tja i mitt fall så handlar det nog inte så mkt om tro.
Men dina frågor är helt omöjliga att svara på med den information du gett. Det går endast att ge ett generellt svar. Efter som du har kontakt med motorkonstruktören så är jag övertygad om att du har de elementära kunskaperna i maskin konstruktion och fysik. Men vill iallafall tillägga även om jag slår in ”öppna dörrar” att det är betydligt bättre att köra en motor oavsett diesel eller bensin i ngt övervarv än att segdra. (förtydligande övervarv är inte = över maxvarv)



Senast ändrad av blondbella | 07 mars 2012 | 23:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra respons, nu är det så att trots konstruktör inom släkten är det ju så att en Penta inte går att ta död på men konkurrerande motorer dör på tomgång.... Jag tror/hoppas så här; möjligtvis är högre varv vid genomvarm motor bättre än medelvarv vid medelvarm motor vid lägre varvtal, dvs en motor man är rädd om tål lite högre betalstning än en motor man är oaktsam om även om man varvar den ett par hundra varv lägre. Men; har någon vrid/effektschema vore jag mkt tacksam!!!

 

Senast ändrad av T_M_C | 07 mars 2012 | 23:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Ärligt talat vad är din fråga ? Fattar ingenting.. Att VP på ngt sätt skulle vara överlägsen konkurrenter..tror inte det skulle isåfall vara priset. I dagsläget med tanke på nya  konkurrenetr så skulle jag tro att de tyvärr nog är efter både i fråga om teknik och pris. Det är ingen skyddad verkstad längre. Iaf vad är din fråga, du måste förtydliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, du får nog prova på att läsa en gång till Blondinen eftersom jag med ironisk förhoppning skriver att jag i ganska tydlig mån är skeptisk till min släkting som anser att Penta är bäst...

 

Senast ändrad av T_M_C | 08 mars 2012 | 01:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Jag är fullt läskunnig och behöver inte läsa igen. Däremot borde du nog kanske ta dig en svensk utbildning så att du kan utrycka dig så att folk förstår.
Fortfarande vad är det du frågar efter ??



Senast ändrad av blondbella | 08 mars 2012 | 01:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, din sista mening/åsikt i ditt inlägg i förrförra inlägget var konstruktivt eftersom det är så vi använder vår motor snäll/varsam behandling även om varvtalet är lite högre generellt. Som sagt; har någon tillgång till eller länk till 41Bs kurva över vrid och effekt vore jag tacksam!

 

Senast ändrad av T_M_C | 08 mars 2012 | 06:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu gillar jag inte Penta överhuvudtaget men på jobbet har vi haft mestadels Volvo i maskinerna tidigare. Numera en del andra fabrikat och de som är grön är Perkins i egentligen. Vissa maskiner fanns med både Volvo och Scania. Volvon orkar ingenting på tomgång och är svår att få igång vid kyla. Detta var på samtliga. Alltså inte någon enstaka.

Det här med att Penta är så typiskt svenskt. Jag kommer direkt att tänka på Macken där han som kommer in med sin dunk och bara vill tanka svenskt.

Yanmar det är grejer det yes

För övrigt är ni nog lite väl rädda om era motorer. Men det är klart kör man nya Penta motorer så kanske det är bäst wink  Är ju inga krångelfria motorer precis sad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu gillar jag inte Penta överhuvudtaget men på jobbet har vi haft mestadels Volvo i maskinerna tidigare. Numera en del andra fabrikat och de som är grön är Perkins i egentligen. Vissa maskiner fanns med både Volvo och Scania. Volvon orkar ingenting på tomgång och är svår att få igång vid kyla. Detta var på samtliga. Alltså inte någon enstaka.

Det här med att Penta är så typiskt svenskt. Jag kommer direkt att tänka på Macken där han som kommer in med sin dunk och bara vill tanka svenskt.

Ang maxvarv och marschvarv. Tex Caterpillar rekommender att man skall ligga ca 10% under max. Deras motorer mår bäst då tydligen och skall inte ligga och puttra på tomgång eller låga varv. Varför kan jag inte riktigt förstå.

För övrigt är ni nog lite väl rädda om era motorer men det skadar ju inte.

T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill minnas att Penta anger max marschvarv till 200 varv under maxvarv men med erfarenhet från exempelvis MD21 där rekommendationen var densamma vet man inte hur genomtänkt den generella rekommendationen är. Gamla Peugeotmaskinen var ju exemplar till konstruktion i sig men 4300 varv hade inte gjort gott för den någon längre stund...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om detta inlägg är helt ovetenskapligt men jag TROR att man kan se belastningen på en motor uttryckt som bränsle/NM. Det visar ju hur mycket effekt som verkligen utnyttjas som fart.

Visserligen spelar skrovet stor roll för hur mycket som krävs för en viss fart, tex mitt skrov som är halvplanande kräver mer och mer för varje ytterligare knop men det var väl det utsprungsfrågan egentligen gällde: Vilken belastning en specifik motor med en specifik propeller på en specifik båt utsätts för.

Gjorde bifogade schema för min båt i somras. Motor D4-260 vars maxvarvtal är 3.500.

post-4248-1394236968,2107_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Har fortfarande ngt svårt att förstå vad du är ute efter. Måste säga att du är ngt otydlig. Men det är klart jag är ju bara en dum bloggerskablushlaugh

Iaf. Vad jag menar är att skall man utnyttja en motors effekt optimalt så skall den prestera maximal effekt vid toppvarv och given belastning. Detta är mkt svårt att uppnå och definitivt i en båt.

Om motorn är för högt belastad dvs. inte når sitt optimala varvtal få motorn arbeta under en högre belastning än optimalt villket medför mer slitage, sämre accerellation och även i många fall högre bränsleförbrukning. Motorn får konsekvent gå i uppförsbacke. Och eftersom en turbo mer eller mindre endast används när den behövs (vid hög belastning) så tillkommer ytterliggare en komponent som komer att få ett ökat slitage.

Å andra sidan så är det omvända inte heller bra då du aldrig kommer att utnyttja motorns fulla effekt och alt. om man är utan varvräknare eller allmänt klantig även riskerar att övervarva motorn.

Men med en modern motor med övervarvsskydd är det problemet eliminerat.

Det hela är som synes en balans men det är att föredra att motorn har möjlighet till ett visst övervarv för att lite marginal att hantera olika belastning , ex. tyngre last, fler personer i båten påväxt under sen säsong etc..Och i marchfart blir belastningen lägre än i det andra fallet och dessutom med rätt dimentionerad motor ett ringa behov av turbo support.

Så har du bara info ang villket varvtal motorn ger max effekt så är allt teoretiskt enkelt.

Och om jag inte minns fel så var det väl det du frågade efter ngn stans i tråden (effektkurva)?

Kan tyvärr inte hjälpa dig med detta men det finns säkert ngn i forumet med VP erfarenhet som kan tipsa.

När det gäller Penta så har jag aldrig ägt någon varför svaret åter blir generellt. Dock har jag kört en hel del Penta (både stora och små) och kan inte säga att jag är speciellt imponerad. Men ang. Pentas livslängd och tillförtlitlighet har jag ingen egen erfarenhet.



Senast ändrad av blondbella | 08 mars 2012 | 10:51



Senast ändrad av blondbella | 08 mars 2012 | 10:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dock har jag kört en hel del Penta (både stora och små) och kan inte säga att jag är speciellt imponerad

Du har uppenbart inte kört något ur D6-serien, tror inte att någon motorintresserad kan undgå att bli imponerad av den silkeslena kraften när man drar på litet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Njo litet har jag allt provat. Men vad jag menar med inte speciellt imponerad är inte att VP är dålig på något sätt eller sämre än någon annan tillverkare när det gäller gång eller kraft. Vad jag menar att den inte utmärker sig vare sig positivt el. negativt gentemot konkurrenternas motsvarande motorer.

Men nu är detta min subjektiva och begränsade erfarenhet. Du har ju naturligtvis mer erfarenhet eftersom äger motorn i fråga. Men samtidigt kanske inte rent objektiv just av den anledningenwink

Bäst är att prova själv


(redigerad på upprepade problen med meningsbyggnad)

Senast ändrad av blondbella | 08 mars 2012 | 11:21



Senast ändrad av blondbella | 08 mars 2012 | 11:22



Senast ändrad av blondbella | 08 mars 2012 | 11:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttrycket silkeslen får inte din motor att låta särskilt kraftfull wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Mjau !smiley


 

Senast ändrad av blondbella | 08 mars 2012 | 12:08



Senast ändrad av blondbella | 08 mars 2012 | 12:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttrycket silkeslen får inte din motor att låta särskilt kraftfull

Det är det som jag upplever som så paradoxalt, den allra minsta D6:an (310 hk) skjuter 6,5 ton båt upp i planing på 6 sekunder utan att låta den minsta ansträngd, den är väldigt tyst och vibrationsfri över huvud taget, förutom tomgång när den är kall, då rister den en del.

Under de senaste 30 åren har jag bara umgåtts med Yanmars smådieslar, som håller en enastående kvalitet men är väldigt råbarkade i gången jämfört med Volo Pentan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Vet att ditt inlägg inte är riktat till men även jag var ju litet spydig med katt associationen

Tänkte bara förtydliga mitt tidigare inlägg (då du jämnför små Yanmar dieslar med din VP) med att min jämnförelse avser motsvarande motorer i fråga om kraft och antal cylindrar etc.. 

Förövrigt är det bara bra att du är nöjd med din motor och båt det skulle antagligen jag också vara om jag haft råd sad

 

(redigerat pga. att det var fan..vad det skall vara svårt att stava idag. nu ger jag upp de som finns får vara kvar)
 

Senast ändrad av blondbella | 08 mars 2012 | 13:28



Senast ändrad av blondbella | 08 mars 2012 | 13:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...