oscar__195 1 Postad 4 Mars , 2012 Hej, någon kunnig som vet vad detta är för båt? Har sökt överallt, men hittar inget Den är 4,5m lång och motorn en 80-hästars mercruiser... Har inte varit igång på 15 år, vad bör man minst göra innan man startar den? Mvh: Oscar Senast ändrad av oscar__195 | 04 mars 2012 | 21:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 4 Mars , 2012 Jag vet inte vad det är för båt, men cool är den! När det gäller motorn så skulle jag skruva ur stiften och spruta in lite olja direkt in i cylindrarna. Sen försiktigt dra runt motorn med svänghjulet för att se att inget sitter fast och för att smörja upp det som stått stilla i 15 år. I med nya stift. Ta isär förgasarna och rengör ordentligt. Byt olja i växelhuset. Efter det kan motorn provstartas med ny, fräsch, oljeblandad soppa. Ha en burk startgas tillhands och använd med försiktighet. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oscar__195 1 Postad 4 Mars , 2012 Okej, Tack så mycket Fred! Ingen som vet märket/modellen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 4 Mars , 2012 Tycker det ser ut lite som Glastron från tidigt sjuttiotal. Det är alltså en inombordare? Ovanligt på en så liten båt. Ett tips är att fråga på : http://www.glasfiberklassiker.se/ Där finns folk som har koll på gamla glasfiberbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 4 Mars , 2012 Nån Fletcher alt Glastronmodell kanske? Betr motorn: Du skriver Mercruiser 80hk, så jag antar att det är en gammal 4 cyl inombordare? Eller menar du Mercury utombordare? Är det en inombordare så skulle jag även lyfta ventilkåpan och kolla så inga ventiler fastnat under årens lopp. Byt även motorolja och gärna oljefiltret också. Samt olja i drevet. Tja, och lösa kylvattentillförseln givetvis, antingen gm att sjösätta direkt innan start, eller koppla en slang från sjövattenpumpen i en hink el liknande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oscar__195 1 Postad 4 Mars , 2012 Får kolla upp dem båtarna då! Det är faktiskt en inombordare, den motorn tillverkades från 1966-1969 av renault Ja, inombordare är ganska ovanligt på en sådan liten båt och det blir då ganska svårt att hitta information om den Mvh: Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 4 Mars , 2012 Aj, jag missade att det var en inombordare. Då är frågan om inte drevet bör lossas innan motorn provstartas. Ifall drivaxeln krävat fast kan det bli lite jobbigt. En 80 hk Mercruiser byggd av Renault känns otroligt ovanlig...finns det reservdelar att uppbåda till en sådan...? Ett sådant ekipage kan bli ett riktigt svart hål, både ekonomiskt och arbetsmässigt... EDIT: När det gäller gissningarna ovan så var jag inne lite på samma linje...Fletcher dök upp i mitt huvud men jag skrev det inte då jag egentligen inte har någon aning! Senast ändrad av Flintstone | 04 mars 2012 | 23:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 4 Mars , 2012 Jo, dom är inte helt vanliga.. Hade faktiskt en sån i en gammal jänke-DC jag hade på den tiden det begav sig, för sisådär bortåt 30 år sen .. hmmmm Starcraft tror jag båtfan hette. Motorn gick faktiskt som en Rolex. Aldrig startproblem, hyfsat klipp i maskin -med de jämförelser man hade i de tidiga tonåren- och duktigt törstig, iofs var soppakostnaderna ju inga problem på den tiden. Dels humana priser o dels var det ju pappa som betalade Klart bättre maskin än man skulle kunnat tro om man betänker Renault i bilvärlden på den tiden. Tur man inte visste det var en Renault, då hade jag aaaaldrig vågat tala om f polarna vad det satt under luckan haha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oscar__195 1 Postad 4 Mars , 2012 Motorn och drevet är bortplockat redan, så då blir det lättare att fixa iordning Och reservdelar finns det på några engelska sidor, så det vanligaste går att få tag på Ja, starcraft kan det ju också vara... varför ska det finnas så många märken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 4 Mars , 2012 Oki, ligger motor o drev löst är det ju lätt gjort att byta olja o filter, kolla ventiler och -spel samt dra runt motorn via svänghjulet så att man vet att allt löper friktionsfritt. Kolla som sagt även drevet så att det går att dra runt i både fram, back o neutrallägena. När jag renoverade B20n i min trollingbåt startade jag upp den i förrådet för att se så den startade innan jag lyfte i den. Lite lättare att komma åt att skruva o justera innan man har den i motorrummet. Jag använde en EUR-pall som jag skruvat fast grovt tillyxade motorfästen på. Baxade motorn tillrätta, fäste med fransk träskruv och avslutade med ett spännband runt hela klabbet. En provisorisk kabelhärva tillverkades o kopplades till en oljetrycksmätare. En slang från impellerpumpen till en regnvattentunna o sen koppla på batteriet. Tog nägra försök. Hade lyckats få tändinställningen helt åt helsike men skam den som ger sig. Sen stod den o puttrade i nån kvart innan jag slog av. Var lite rädd innan, att motorn skulle ut o vandra fr pallen men det höll bra. EDIT: Starcraft tror jag inte på i ditt fall, de jag sett har samtliga haft helt andra linjer Senast ändrad av KillerBoo | 05 mars 2012 | 00:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 4 Mars , 2012 Men herre min je...nu vill vi ju se en massa fler bilder på båt, motor OCH drev!! Det här är ju jättespännande! Förövrigt håller jag med tidigare skribent om Glasfiberklassiker.se...där finns enormt mycket kunskap om båtar i den här åldersklassen. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 5 Mars , 2012 Jag kan inte se att någon skrivit det så..... Du måste naturligtvis byta oljan i själva motorn, och byta utoljefiltret mot ett nytt. Så snart du vet att motorn går att dra runt. Annars kan det ju vara bortkastade pengar. Jag tror också att det är en jänkarbåt, Fletcher? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 5 Mars , 2012 Det ÄR en Glastron, har inte modellbetäckningen men har haft en själv på -70 talet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 Mars , 2012 Nu blev jag lite intreserad, jag har jobbat på Svenska Renault en gång i tiden. Någon chef i frankrike var båtintreserad och drog igång marinisering av små dieselmotorer. Men här rör det sig ju om en sportbåt som kräver lite mera hk, kan det vara en Gordinimotor som ar mariniserad? Bilder tack! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oscar__195 1 Postad 5 Mars , 2012 Här är en bild på motorn EDIT: Kommer inte med någon bild, så lägger upp och länkar istället Här är länk länk till bild Senast ändrad av oscar__195 | 05 mars 2012 | 11:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 Mars , 2012 Kan du fixa en bild på förgasarsidan? Kan inte för tillfället avgöra vilken bilmodell motorn kommit från men det är en ganska ordinär motor från tiden. Kan upplysa om att ettans cylinder är den som är närmast svänghjulet, kan kanske spara mycket beskymmer om du ska skruva i den. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oscar__195 1 Postad 5 Mars , 2012 Kan tyvärr inte det, dem bilder jag fått... Ska kanske köpa denna båten och jag är en sådan som vill veta allt om vad det är man köper Ägaren vill ha 15000 är det ett bra pris tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anders4606 0 Postad 5 Mars , 2012 Hej Detta är en Glastron V143 Jag har en sån Hälsningar Anders Senast ändrad av anders4606 | 05 mars 2012 | 13:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 5 Mars , 2012 Anders, Bara en varning...lägg aldrig ut din mailadress på forum, åtminstone inte om du inte maskerar den på något sätt. Du kommer dränkas i spam-mail eftersom det finns spambotar som söker av allt på nätet i jakt på mailadresser att bomba med spam. Mvh Fred EDIT: Ordnat av Anders Senast ändrad av Flintstone | 05 mars 2012 | 15:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oscar__195 1 Postad 5 Mars , 2012 Ja, den är väldigt lik Glastron v143, men hittar ingen sådan med inombordare som denna båt har... Mvh: Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 5 Mars , 2012 Har kikat på fotona av motor och drev och gissar att motorn heter MCM 80 och drevet MC 80 (det senare är pre-Alpha). Det är isf gamla grejer. Manualen som täcker dem heter något i stil med Mercruiser Service Manual #1 Engines & Drives 1963-1973 All Models #90-68648. Den finns att ladda ned på nätet, minns inte länken just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 5 Mars , 2012 Kan nästan med säkerhet upplysa om att den är ombyggd till inombordare någon gång. Det syns på sprickorna som följer påbyggnaden över motorn. Slutet av 60 till början av -70. 15.000:- Tja om motorn är i tipptopp skick kanske det kan vara värt det men som det står nu i bitar så skulle inte jag ge mer än max 5.000:- eftersom man riskerar att få köpa sig både motor och drev om denna inte är OK, tror även att du kan få strul med att få tag i delar till denna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 5 Mars , 2012 MCM 80 verkar ha tillverkats from -66 tom -69. 1.5L (90 CID) 4-cylindrig Renault-motor. Det verkar vara en bensinmotor. Är ganska säker på att drevet är pre-Alpha, vilket skulle stämma tidsmässigt med en MCM 80-motor isf. Jag har en vän som har pre-Alpha drev, och det går väl hyggligt att få tag i delar till sådana via t ex drevman.se. Är inte lika optimistisk till om man kan få tag i delar till en MCM 80, om det nu är en sådan, men det kanske experterna på forumet vet bättre. Just det ja, en sak till, jag såg att ytterskölden verkar vara demonterad. Sköldarna korroderar ofta på de där modellerna och de är svåra att få tag på. Du kan ju gissa hur det kommer sig att jag råkar känna till den saken... Du bör nog mao kolla att säljaren har inner- och yttersköldarna kvar samt att de är i acceptabelt skick. Senast ändrad av silviasurfarn | 05 mars 2012 | 15:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser