Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
LaToffel

Köpa en Anytec 622 sp eller 750sp

Rekommendera Poster

Hej,

Som ni ser är jag ny här.. Jag har läst igenom inlägg angående dessa båtar, dock känner jag inte att jag fått dom svar jag har sökt.

Tanken är att vi (familjen) ska köpa oss en ordentlig båt igen efter en längre tid utan någon vidare kvalitativ flotta vid bryggan.

Båtarna som vi tittar på är en ny Anytec 622sp och en beg. 750sp.

Båten kommer användas som transport/nöjesbåt i sthlms skärgård.

Den vanligaste rutten kommer vara till och från Stavsnäs. Och då kommer vi korsa Nämdöfjärden som kan va rätt gropig om vinden ligger fel.. Vi kommer även möta sjö från Kanholmsfjärden under resorna.

Så vilken båt bör vi välja för dessa områden. Räcker det med en 622:a eller ska man ta 750:an? Hur stor skillnad är det på dessa båtar när det gäller att ta gropig sjö?

Hur stor skillnad är det i manövering? vindkänslighet etc etc...

 

Hoppas någon sitter inne på bra svar.. då det börjar dra ihop till en slutgiltigt beslut.. 

//LaToffel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har provkört 622:an och den va helt ok.. Frågan är hur mycket mer man får med en 750:a

Då det finns några i familjen som är lite känsliga när det slår :)

 

//LaToffel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni har små barn ? Så brukar ett krypin uppskattas där dom är skyddade för kyla och vind samt att det brukar sovas en del ( somnar dom i bilen brukar det bli samma sak i båt ) mina ungar somnar hur som ,både i bil å båt ! Fast dom är 16 och 18 år :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillhör dom som gillar små båtar o vill absolut inte ha större båt än vad som klarar behovet. Allt blir dyrare o krångligare ju större båten är. Ett bra 20-fotsskrov tål duktigt med sjö medan andra passar bäst på insjö. Aldrig kört en Anytec MEN ryktet de har för sina sjöegenskaper är ju inte det bästa. Pga sin spetsiga form och dåliga bärighet i fören går de tydligen genom sjön när det börjar bli skrynkligt på allvar. Som sagt inte kört nån men jag hade provkört länge o i rejäl sjö innan jag slagit till på en Anytec om sjöegenskaperna var prioriterat..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är alla över 25år... :) Och vi är alla överrens om att det ska vara en öppen båt. 

Kan låta korkat att inte ha provkört båda modellerna. Men de är för att vi va inne på att köpa en 622:a först, men nu har vi fått nys om en 750 som säljs för ungefär samma peng. Då blev vi lite sugna på en 750 istället. 
När man har pratat med folk som är lite mer kunniga vad gäller båtar i den här storleksklassen så säger dom att ju längre båt dessto bättre går den i sjön. Stämmer de i det här fallet?

Om så är fallet, känns ju 750 som ett vettigare val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha..de va ju lite kul ! Då kan vi med gött samvete släppa bebissnacket :-) Som svar på , har längden en betydelse , så svar ja ! Längden gör att man kan klara större och även längre vågor . Man har mer av botten på flera vågtoppar och slipper då lite av smällarna. Tekninken är ,ju mer vågor ju fortare kör man ( till en viss gräns såklart )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ha kört någon av dem så är det ju enorm skillnad på drygt 6m och 7,5 meter båt om det blir lite blåsigt. Speciellt eftersom det är samma favrikat på båtarna och antagligen samma konstruktör. Förutsatt att skicket är bra etc så skulle jag ta 750 alla dagar i veckan. Säkert lite dyrare i drift men större och bättre i allt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten ska vara i nyskick.. den har tydligen gått som visningsbåt och har få gångtimmar.

Det som talar emot en 750 är att alla utom mig själv är ganska oerfarna av att köra båtar över 6m. Är det en svårkörd båt? krävs det mycket av föraren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

750 är ju i sig ingen enorm båt, Anytec är ju dessutom relativt låga med tanke på vindfång. Går själv från 6 till 9 meter båt i sommar och känner mig inte orolig. Jag rekommenderar helt klart den större båten. Ska ni åka med familj, gäster etc så har mer utrymmen oxå. Listan med fördelar för 750 kan göras ganska lång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade oavkortat kört på 750-modellen.

Om båtplatsen funkar för en sådan stor båt.

Som det skrevs ovan, ju längre båt, desto bättre i gropigt väglag om man säger så.wink

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet tips i all välmening , kolla även försäkrinspremien på dom olika modellerna ! Jag vet att en 750 med en 300/350hk lätt toppar 55-60knop och just maxfarten brukar en del försäkringsbolag vilja sätta tokhöga premier på ! Finns tydligen en brytningspunkt vid 45knop ! Kan vara trist att betala kanske 20.000 mer /år om man inte tycker farten är viktigast :-) - Lycka till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har vi bestämt oss... det blev en 750!!!  smiley

Nu är det bara att vänta på leverans! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en beggad, så de blir den motor som sitter på. Det sitter en 300hk på just nu, så det borde väl räcka... smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre en sen recension än ingen alls! :)

 

Vi har nu haft båten i två säsonger. Vi är helnöjda!

Pulpeten är fantastisk på att avleda fartvinden. Så för föraren och navigatören sitter man kungligt. Om man sitter på någon av dessa två platser så känns det som man kör i 20kn när man i själva verket ligger straxt över 30kn... Sitter man däremot på aktertoften så blåser det duktigt. 

Sjöegenskaperna då? Ja, finns inte så mycket att orda om där. Ligger man och myskör i 20-25kn går även lungt i sjön, faller givetvis ner lite i vågdalarna dock utan att det slår. Ökar man farten till runt 30kn får man känslan av att båten lägger sig mer på vågtopparna och inte dippar ner i vågdalarna på samma sätt.

Körmässigt, under 30kn behövs inga större justeringar vad gäller powertrimet och trimplanen. Över 30kn måste man vara lite mer vaken med trimmet. Möter man en större båt som levererar lite större sjö kan det lätt bli en luftfärd om man inte är med och trimmar ner.

Någon som jag stör mig på är att i farter över 30kn måste man nästan kompensera 50% med babord trimplan för att hitta nolläget, då båten tydligt lägger sig åt babord. Jag vet inte om det bara är våran båt som beter sig på detta vis el om det är allmänt känt. Lite irriterande då man till viss del även trimmar ner fören när man lyfter upp babordsidan.. Någon som har någon teori om detta?

Men i övrigt är vi mycket nöjda med båten.



Är det någon här på forumet som har koll på hur dragningen till/från targabågen går? Vi funderar på att montera ett angöringsljus och eventuellt en radar.



//LaToffel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimmar med ned fören lägger båten sig över til vänster. Trimmar man ut och får opp fören vil den ligga rätt. V-botten...

Du trimmar ned fören lite för mycket.

Och ville kanskje ha bra av att ha en propell som inte lyfter upp aktern. Kør du 4 bladig propeller? Eller Yamaha Black Steel? I så fall kan din båt gå mycket bättre med annan propell tex Yamaha  Pro series.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du har en dragtråd under topplanteran.Sedan drar du kabeln på bb sida i röret på targa bågen.du måste öppna akterluckan som är skruvad för att hitta kablarna o dragtråden mvh Tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...