EARoos 0 Postad 4 Mars , 2012 Har en Evinrude 55 -69. Har alltid gåt klockrent till för ett par somrar sen. Helt plötsligt blir den knäpp!! På denna motor är det elväxel och nu startar den i ca 4-5 sekunder för att dö igen. Det här upprepar sig i det oändliga. Så upptäckte jag att om jag startar motorn med växel i, då går den helt ok, men dör när växeln läggs i neutral igen. Men det går inte att startar den på neutral. Har fått ännu fler gråa hår under felsökningen, men nu har jag gett upp. Finns det nån som har några tips? Alla mottages tacksamt. EARoos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tandpetare 1 Postad 6 Mars , 2012 Kan det finnas någon form av startspärr som ballat ur, som skall ha funktionen att den inte går att starta med växel i. Kan ju vara den som har ballat ur? Bara en tanke... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 6 Mars , 2012 Det finns en del sprängskisser på följande länk http://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-parts.php?year=1969&hp=55 MarineEngine.com säljer även manualer till din motor. Ser ut att kosta 25-37 dollar beroende på modell. Fast dom kanske finns att köpa på närmare håll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cinc 6 Postad 7 Mars , 2012 Är det inte så att tomgången sänks vid neutralläge för att det ska lite smidigare att få i växeln? Och därför tjuvstannar motorn. Det kanske kan vara värt att försöka höja tomgången. Senast ändrad av cinc | 07 mars 2012 | 08:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EARoos 0 Postad 10 Mars , 2012 Motorn startar och går upp i varv, för att sen bara stanna. Jag rev reglagen för att se om det fanns nån typ av microbrytare i den, men hittade ingenting. Men de mycket märkligt att den funkar när jag startar med växel i Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cinc 6 Postad 11 Mars , 2012 Men kolla under motorkåpan då! Rör sig gasarmen när du går från framväxeln till friläge?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EARoos 0 Postad 13 Mars , 2012 Jodå, gasarmen rör sig som den ska. Senast jag gjorde nu i helgen var att riva av svänghjulet för att se om kablarna därunder var dåliga. Tänkte se om det kunde vara så att det är brott på kablarna under svänghjulet, och när jag lägger i växel och tändläget justeras, då får de kontakt igen. Men kablarna såg ok ut. Bytte dessa ändå för man vet ju alldrig, rätt va de e så är det nåt jag inte ser. Men jag har inte provstartad den efter det än. Ett mycket märkligt fel är det i alla fall. Men det är ju garanterat ett litet skitfel, men som vanligt när det gäller skitfel så letar man på fel ställe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Mars , 2012 Kanske du kan mäta lite med en ohmmeter samtidigt som du rör på växeln. Det kan göras lättare på land och utan att motorn startas. Kanske får du t.ex kortslutning på nån ledare just när du för växeln från neutral till växelläge. Då kan du kanske hitta felet i nån feljusterad kontakt som ska bryta tändningen bara en kortare stund än vad du har. Eller koppla bort den t.v. Mät mellan motorns gods och de tåtar/kontakter du hittar och titta på ohmmetern (universalinstr.) utslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 13 Mars , 2012 Såg att själva växeldrivaren är en solenoid dvs spole. Den är förmodligen bara strömsatt då du växlar. Men skulle tro den drar rätt mycket ström då och kanske sänker tändspänning eller annan spänning vital för motorfunktionen. Du kan kanske växla utan motorn igång och mäta vad som händer med spänningen efter likriktaren. Har du kollat batteriet? Ritningarna är inte helt enkla att begripa, men det ser ut som att motorn bara har ett par brytarspetsar för 3 cylindrar samt bara 1 tändspole. Mao ser det ut som att den inte har magnettändning utan är helt beroende på att spänningen från batteriet är tillräckligt hög. Ungefär som till en bil. Senast ändrad av 2taktochel | 13 mars 2012 | 17:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Mars , 2012 Motorn startar väl bra med startmotorn så då är batteriet nog OK men en solenoid som ska göra ett större arbete kan dra en hel del ström också om än inte alls så mycket som en startmotor. Kan vara dålig elektrisk kontakt på matningen till solenoiden så spänningsfallet blir för stor för att gnistan ska räcka. Det borde du kunna mäta med voltmetern på universalinstrumentet. Sjunker spänningen till tändspolen långt under 12V så kan felet kanske letas upp. T.ex kan man mäta på olika ställen före/efter elektriska förbindningar/kontakter. Minuspinnen på motorjord. Pluspinnen på batteriplus. Startförsök (kan du kanske göra utan bensin), kolla spänningen samtidigt, 8-10 V OK. Med stillast. motor: pluspinnen på solenoiden - växla, kolla spänningen vid växlingen. Kan nog också vara OK med 10V, osäker. Ju sämre tändsystem desto högre spänning behöver det förstås. Kunde kanske dra en direktkabel, t.ex startkabel till plus på tändningens plusmatning när du testar skarpt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 14 Mars , 2012 Själva startmotorströmmen brukar gå i egen kabel direkt till den solenoid som funkar som startrelä. Styrspänningen till denna kommer från startkontakten. Växelsolenoidens styrsspänning borde styras från samma ställe. Diverse kablar och kontakter kan tänkas glappa på vägen till och från reglageboxen, batteriet och motorn. Son Forgus 31 skriver mät på tändspolens 12V sida när du växlar och se om spänningen sjunker dramatiskt. Skulle tro att du måste ner emot 5V kanske något lägre innan motorn dör. Men jag ser ingen anledning att spänningen ska gå under 11V för då är det något fel någonstans. Kan du mäta resistansen hos växelsolenoidspolen? Det är heller inte omöjligt den kärvar eller är annat fel på. Motorn är ju en 69a och slutet närmar sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EARoos 0 Postad 21 Mars , 2012 Jag hade inte gått så långt i tänket som ni ( 2taktochel och forgus31) har gjort. Jag skulle naturligtvis har testat! Men när man jävlats nog länge så verkar allt låsa sig. Ska göra ett försök och mäta till helgen. Jo, motorn är från 69, men den är i superskick! Top i komp och går fantastiskt bra. Och det är originalmotorn från fabrik på båten, Uttern Passad. En inte alltför vanlig båt, men helt perfekt för mig. Som sagt, gör ett nytt försök i helgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser