Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Flipperskeppare

HJÄLP!! Vad är detta för träslag i dörren

Rekommendera Poster

Se bilden. Det är en dörr, det ovala området har varit täckt av ett lås. Jag har slipat av gammal lack och strukit på t-sprit för att få fram lystern. Dörren är från -74 och sitter vanligtvis på en Coronet 32 Ocenfarer.

Som referens en kloss med teak till vänster och en mahogny till höger.

Jag har alltid trott att det varit teak, men nu lutar jag åt mahogny...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som coronet ägare så håller jag en slant på teak då fabriken genomgående verkade använda teak och det jag har läst så verkar all inredning vara av teak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är teakbiten du jämför med en faner och biten med låset är homogent trä? Kanske därför du lurar dig? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det ser ut som teak, men det är ju skillnad på teak och teak. Den som säljs idag är oftast randigare än den som fanns till kvalitetsbyggen för en 30-40 år sedan. Ska du inte ha så mycket kan du kolla med en handlare med stort sortiment av teak och välja ut en bit som ser mer lik ut det du har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det ser ut som något ersättningsmaterial för mahogny,hade inte Coronet ekonomiska svårigheter på den tiden när båten byggdes? Var säkert för dyrt med äkta mahogny.

Beträffande teaks kvalitet, den teaken med mörka ränder är från kärnveden= högsta kvalitet, men varven och andra snickerier valde helst en mera enfärgad kvalitet för att det var lättare att para ihop en inredning eller möbel av mera likformigt trä.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tyckte först det såg ut som Mahogny, särskillt då den var så röd där låset suttit

Teak är brunt och gulnar av solen, Mahogny är rödbrun och gulnar av solen. Båda liknar varandra väldigt mycket då det blekts ner kraftfullt. Teaken brukar dock ha små streck-formade hål i ytan och har en lite fet yta som du kan känna om du slipar ytan med slippapper.

Är det tydligt röd färg på nyslipade oblekt yta är det mahogny inte teak. Teak luktar även lite specifikt vilket du borde kunna slipa lite och gämföra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

De kanske vet mer på Coronetklubben, www.coronet.nu ?

Sidan låg nere när jag försökte nyss men det kanske var ett tillfälligt problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha slipat lite i nederkant utan att få fram röd mahognyfärg så lutar jag starkt åt att det trots allt är teak.

Den röda färgen under låset skulle jag gissa på kan vara ett resultat av att dörren någon gång tidigare blivit betsad, vilken senare blekts bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja visst är det teak, det är precis som du skriver, det är betsad teakyes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Detta kanske låter löjligt men om du kan så slipa på trät (utan lack) och lukta, teak luktar väldigt speciellt om man slipar på det. 

Testa på den rena biten som du har så känner du vad jag menar!

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märkligt att en del fortfarande hävdar att mahognyn är teak.... det är den inte. Kan man se både på färg och ådring som skiljer den från teaken. Dessutom så skulle det inte vara speciellt smart att använda teak i detaljer som skall lackas, betydligt enklare med den inte alls så feta mahognyn.

Det ÄR mahogny!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag är helt enig med dig Thomas.

Dessutom massivt trä det talar heller inte för teak.

Kolla på swietenia macrophylla en slags mahogny som överenstämmer med färg och struktur.

Lite allmänt om mahogny, det som idag säljs som mahogny är ett flertal olika träslag från olika delar av värden, namnen på de olika sorterna kommer ofta från utskeppningshamnen. Färgen varierar från vackert rödbrun till mycket ljust trä.

När jag i ett tidigare inlägg skrev äkta mahogny menade jag hondurasmahogny som i mitt tycke ar det bästa i träväg till båtar, men med vikande tillgång och stigande priser så dyker det upp andra billigare och mer tillgängliga material som kaya, sapeli och grand bassam med flera.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha hållt på att slipa min teakinredning i sittbrunnen under 2 helger så sällar jag mig till dem som säger att det är mahogny. (tror jagblush)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var just inne på Coronet forum och kollade på lite bilder, och dom skriker mahogny!

Och mahogny i god kvalitet.

Kan inte TS visa lite mera bilder på inredningen så vi får lite större träbitar att se på när vi gissar trä.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att det troligen är mahogny

Håller med om att får vi se fler bilder av inredningen har vi lättare att bedömma.

Teak kan på äldre båtar vara oljad och ibland lackad. Mahogny är alltid lackad i båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...