Gå till innehåll
tisdag 16 december 2025
Gäst blondbella

Problem med styrservo VW, nu i rätt forum

Rekommendera Poster

Gäst blondbella

Hej allihop.

Här kommer frågeställningen igen i rätt forum och något redigerat för att förhoppningsvis bli mer lättläst

Jag har ett mkt märkligt problem med min motor VW/CMD  TDI 265 V6 (som jag skrutit med om hur fantastisk den är ibland kanske det är bäst att hålla tyst) eller rättare med största sannolikhet ngt som rör hydrauliken till styrservot. 

Innan jag går in på detaljer vill jag bara påpeka att i övrigt är det en mkt bra motor. Men börjar det ”poppa” upp fler fel av denna typ så kanske man blir mer tveksam till sitt val. Fast nu är det ju inte säkert att det är motorkonstruktionen som är orsaken till felet.

Vad som händer är att efter ett tag ca en timmes körning i marschfart så försvinner servoverkan.  Om man sedan kör ca en kvart i deplacementfart så kommer de tillbaks.

Har kollat remmarna, verkar inte slira dvs. ingen lukt, ljud eller ”svart damm” (brukar som regel lukta skit om det slirar)

Kan ju även ha med servooljan att göra. Den har jag bytt trots att det med stor sannolikhet inte var ngt fel på den. 

Problemet kan ju även tänkas ha med ”över hettning” att göra.  Har inte sett ngt onormalt motortempen är normal, flödet i kylsystemet är efter vad jag kan se helt normalt kanske ngt åt andrahållet jämfört med andra motor fabrikat. Kan ju iofs. tänkas att det sitter något i någon av värmeväxlarna som gör att det partiellt är dåligt flöde. Motorrummet är inte onormalt varmt.

Har även ”känt” på slangar, hydraulpumpshus, servolja, cylindrar,  även de delar som har kontakt med drevet som är nåbara inifrån motorrummet och de är svala. Dessa är förutom ”pumphuset” är väldigt svala.

Detta är kollat både när servon funkar och inte och jag eller ngn annan som känt upplever ngn. skillnad.

Har haft loss drevet för att se om något kärvar men icke ser helt normalt ut o mkt bra skick. (är nästan nytt är som resten av båten inkl motor från -09). 

Det lämpligaste i nuläget vore naturligtvis att kolla pumpen men som vanligt är Murphy i farten igen och då som inte en direkt överraskning är just pumpen placerad på ett sätt som betyder att man får demontera i princip hela motorn (nu överdriver jag lite) el alternativt lyfta ur den.

Detta vill jag naturligtvis i det längsta undvika. Det är ju inte direkt billigt.
Har varit i kontakt med general agent, och diverse båt/motorfirmor. Men ingen har en aning om vad det kan vara. De förslår ju naturligtvis enl. ovan.

Nu förstår jag att detta är i princip helt omöjligt att svara på om man inte råkat ut för det själv.

Men trots att detta problem verkar helt unikt måste de ju finnas ngn där ute som har råkat ut för ngt liknande.

Alla tips mottages tacksamt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hej Allihop igen

Lyfter på detta sätt min egen tråd då den är påväg att försvinna i glömskans hav.

Jag är medveten om att problemet är komplext och att det gäller att rätt person är inloggad i rätt ögonblick. Tänkte därför lyfta den med jämna mellanrum och hoppas att det är ok och inte blir för tjatigt för övriga medlemmar. 

Som jag nämnde i början så är det ett komplext problem och om någon har någon ide och behöver kompletterande info så bara fråga så skall jag försöka svara.

Tack på förhand !

Trevlig Helg på Er alla smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har du problemet nu efter vintern eller hade du det i somras/höstas ?

du skriver inget om oljekylaren för styrningen. har du kollat den ? har väl en dräneringsplugg också. kanske finns det vatten, luft. kanske har vinterförvaringen skapat problem (jämför om du har vatten i drevoljan under en vinterförvaring...) . lite slangar och anslutningar omkring dessutom som bör kollas. du verkar ha i princip en(1) rem för alla pumpar, tänker att du hade fått andra fenomen om remmen varit dålig. känns väl som nåt kring power steering komponenterna, att kylningen för hydraloljan blir otillräcklig då du drar på pga problem med pumpen som du säger eller oljekylaren.

om du inte redan har en manual kanske följande hjälper

http://www.cmdmarine.com/Product2/3.0L/3.0L.html

hoppas det löser sig

/ Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...