ciaraud 31 Postad 4 Mars , 2012 Det fanns en tråd om samma ämne som låstes av någon anledning så jag startar en ny. Vårkänsla nr 1 för mig är när räkningen på vår sommarhamn-plats i Gräddö ramlar in. Och det gjorde den i fredags. Dyrt men kul! Sjösättning blir det den 28/4. Då har båten legar på land i 4,5 månader, det blev en kort vintersäsong för oss i år. Fast vi befinner oss i båten varje helg fram tills dess i alla fall. Snart börjar varvsgrannarna krypa fram ur sina vinteriden och vi får mer sällskap. Ska bli skoj! Fika i vårsolen på varvet - finns det något godare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 4 Mars , 2012 Härligt härligt ! Reser ganska mkt men det finns inget som slår Svedala när våren smyger på. Som jag skrev i förra tråden så har jag förmånen att själv välja när jag skall lägga i. Förstår heller inte varför den andra tråden låstes, Kanske för att mitt inlägg blev ganska OT med all reklam för Malmö..nu blev det ju så igen .. men snälla lås inte denna också.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 4 Mars , 2012 Lånar denna tråd lite med en relaterad fråga. Sjösättning känns långt bort. Däremot blir jag sugen på att ta täckningen av båten varje gång solen skiner. Så jag undrar, när tar ni av presenningarna? Vilka kriterier skall vara uppfyllda? /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 4 Mars , 2012 Nix pix, det var jag som råkade låsa tråden, har tidvis väldiga problem med hoppande muspekare, så när jag skulle klicka på forummeny så råkade jag klicka på lås tråd, sen kunde jag inte få musen att funka alls utan råkade också trycka på enter när motfrågan kom om jag ville låsa, sen glömde jag att låsa upp den dagen efter då datorn var på bättre humör, hade ingenting med Blondbella och Searis offtopicskutt att göra, det är väl det som är charmen med ett forum, sjösätter förövrigt 20/4 kl 10.00. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Mars , 2012 Westfjord26 Thallatha´ s 5; sjösättning för i år kanske kommer snarare än jag från början tänkt. Jag brukar ju ta upp väldigt mycket senare än alla andra. I slutet av Maj början av Juni. Dvs när dom andra redan sjösatt. Det är så gott om både krantid och plats på uppställningsplatsen. Sjösättning brukar det bli 3 dar, en vecka och nån gång en månad senare. Nu har båten varit uppe fyra gånger i år redan. Detta pga motorbytet. En gång pga att den nya proppelleraxelttningen var skadad och läckte vatten. Ny propeller, ny bordgenomföring för avfasröret och så två gånger för byta av propelleraxletätning. De två gångerna lyfte väl anders bara propellern ur vattnet för att det inte skulle läcka in vatten. Nu visade det sig vid jobbet med att flytta oljetanken att kylvattenintaget kommer i konflikt med tanken. Flyttade intaget för ett par år sen till nuvarande platsen för att det satt så dumt. Nu får jag flytta det igen. Denna gången till det nya motorummet. Så jag kanske hinner sjösätta före dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 4 Mars , 2012 Toaen: En del har det bara för bra. Vi får väl flytta söderut efter pensioneringen. När det gäller att ta av presenningen har vi gjort det vid olika tidpunkter beroende på hur stor båt vi haft. Har båten varit liten så man inte fått ett fint utrymme i sittbrunn under den så har den åkt så tidigt som möjligt gärna i mars (mellansverige) då risken för kvarvarande snö och is inte är så stor längre. Har vi haft större båtar och särskilt efter att vi skaffade oss en däckställning med fint utrymme under hela pressen så åker den inte av förrän någon/några veckor innan sjösättning. Det blir grymt varmt och gott under pressen bara solen lyser och det är ca 5 grader. Dessutom regnar det inte in i båten även om luckan är öppen och man har en torr och trevlig fikaplats. Vi brukar under någon månads tid skjuta undan pressen från sittbrunnen när vi är där om det blir för varmt. Men jag älskar verkligen stunden då pressen tas av och man äntligen får skura av allt vinterdamm från däcket. Det ärsvårare att göra även med däckställningen. Helst vill man ha det gjort innan vi tar tag i friborden så pressen åker av senast 2 vrckor innan sjösättningen om det inte ösregnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Mars , 2012 Cia - visst har jag det bra. Och det värsta är att när man har det bra så bir man så bortskämd. Normalt brukar jag få ta många och långa vilopauser efter ganska blygsamma arbetsinsattser på grund av min kroniska trötthet. Det behöver jag inte idag. I dag har jag den stora turen att jag kan tillbringa mycket tid framför TV;n och datorn. Har ett par dar skottat snö och kilat berg vid min sommarstuga nån stans mellan där ni har er båt och båtmässan. Vaknade i morse, vände mig i sängen och ryggskottet var ett faktum. Så idag kan jag ägna mig åt Vasaloppet. Tjöta på Maringuiden, klinka på min gitarr tex låten Tears Är livet inte underbart att leva. Det är så skönt när ryggen återgår till normaldåligt läge. I morgon tänkte jag gå på båtmässan. I höstas när jag var där fick jag ryggskott dagen innan av samma anledning som idag - arbete med rörgraven. Att man har det bra beror nog inte så mycket på de yttre omständigheterna som på de inre. Hade jag bara fått sett en varg gå över tomten så hade lyckan varit fullständig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Mars , 2012 Offtopicskutt... nja, tveksamt. Trådens rubrik är Årets bästa mail och det känns ju allt annat än specifikt, eller hur? Personligen tycker jag fler ska testa detta med att låsa sina trådar. Man får en uppfriskande känsla av att vara lite rebell och snobbism; inte vill jag att kreti och pleti skall svara i min tråd. Sånt kan jag inte ha!. Vårvädret sätter igång också stressen.. ska man hinna med allt man har planerat eller kommer man att bli den som sist får i båten. Ha en skön söndag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flayban 1 Postad 5 Mars , 2012 23/3...åker hon i... 4 månader på land. Påska får man inte missa. //Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 5 Mars , 2012 kanske i början av april...kan välja lite då jag själv lägger i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 5 Mars , 2012 Förhoppningsvis om ca 2 veckor, behöver bli av med lite mer is först Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 5 Mars , 2012 Siktar som vanligt på i början av maj... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 5 Mars , 2012 I norr så får man ligga i när vårvintern är slut och den riktiga våren kommer. Brukar ta av pressenningen 1/maj så kan man vika ihop den ovanpå den rena snön som fortfarande ligger kvar, sedan startar en intensiv tid, de dagar det är varmt. Sommar-vattnet i hamnen kopplas på sista veckan i maj så det går inte att tvätta före det. Sjösätter runt 1/juni och sedan är det trängsel runt mastkranen närmsta veckan därefter. Skamgränsen är att inte vara helt klar med allt så man kan åka ut till midsommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 5 Mars , 2012 Forts. Bifogar bild från 1:a maj, isen ligger metertjock, 14 dagar senare då är den borta, och båtarna börjar åka i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 6 Mars , 2012 Pressen åkte av förra helgen, men första sjösättning är 30:e april då är vi bokade första tiden på morgonen. Förhoppningsvis skall det sjösättas tidigare så att vi kan tigga till oss ett lyft! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 6 Mars , 2012 Jag sjösätter när jag vill, ja eller snarare så hoppas jag att varvet sjösätter när jag vill I år vete katten när det blir av för imorgon bitti ska jag in och få en krånglande axel opererad. Sen får jag se hur bra jag känner mig om en sju-åtta veckor om jag kan börja då. Man hoppas ju . I annat fall får man ju sitta här och gagga med er, och det är väl inte det sämsta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 6 Mars , 2012 Hoppas på 1:a april. Firar gärna påsk till sjöss. Förra året var det kalasfint. Vårkänslor har jag året runt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 6 Mars , 2012 Det som återstår att ordna inför sjösättning är att byta en anod.. Sen är det teoretiskt klart för sjösättning... Men.. Det finns en del jag skulle vilja hinna med.. Fixa med peket.. Bygga uppsamlingskärl för akter-ankarspelets blyade lina, koppla in lite ankarspel till båtens original-elpanel, värmarutblås till vindrutan, lacka klart bord i brunnen (5 lager klart.. siktar på 9), fixa upphängning till gummibåten osv.. Men.. Oavsett hur mycket som hinns med av listan want to så ska den i före påsk om det inte blir isvinter igen.. Gärna nån vecka tidigare.. Fördelen med att stå inne känns tydligare i år än tidigare säsonger - nu är vi klara i tid för en gångs skull.. Senast ändrad av pelle75 | 06 mars 2012 | 21:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 6 Mars , 2012 Någon gång mellan den 8e och senast 18e April så kommer min båt till Sverige. Vart utan båt i två hela sommrar nu så gissa om jag längtar Har planerat detta hela vintern och flyttkartongerna med husgeråd och prylar står sedan länge klara! Kommer att ha semester 27e Apr till 4e Maj och då ska min båt sjösättas så jag kan fira Valborg på sjön Och förarbeviset håller jag på med nu och det ska va klart innan April. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 7 Mars , 2012 Vi sjösätter så fort vi är klara men tidigast våren 2013 skulle jag tro, ser redan fram emot den dagen!! Frågan är bara hur klar vår båt är då.... /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 7 Mars , 2012 Oj oj. mycket är det att göra Ny logg ska i gammal skruvlogg ska bort och hålen plastas igen. Gammal läns ska bort där utblås satt under vatten linie ska bort och hål plastas igen, nytt hål för ny läns ska tas upp åvan vattenlinie. tvätt och polering så klart. Men hon ska i den 28e april Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 7 Mars , 2012 Idag blåste det sista av isen bort i viken så att man kan komma ut igen. http://lasselundell.se/februari.html http://lasselundell.se/varen12.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flayban 1 Postad 7 Mars , 2012 YES.... nu ska det blåsa några dagar....då ger sig isen. Lasse:...trevlig och underhållande läsning på sida. //Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 7 Mars , 2012 Det blåser ja... Oj oj... Och snöar Vitt på altandäcket framför huset.. Skönt att båten står inomhus Snart får vi starta tråden Vart går ni på premiärhelgen.. Är sugen på Marstrand, men det kan bli norröver också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flayban 1 Postad 7 Mars , 2012 Tjenare Pelle. Ja du får dra igång en ny tråd, själva lutare det åt Kärningön....tjejerna vill dit och kolla i någon klädbutik som öppnar då......det är ok...Petterson öppnar så en öl vid baren passar ju fin då. Ja kan tyvärr inte säga samma om att båten står inne, har för första gången båten hemma. Det har sin fördel, men ja saknar att stå inne i värmen, har hållit 10g och 44% fuktighet hella tiden så i båten går det bra att greja men ute på är inte så roligt. //Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 7 Mars , 2012 Possitiva besked för båt-folket i norr, istäcket är tunnare än någonsin. Öppet vatten ända upp till Piteå. Nästan 1 meter tunnare is än normalt denna tid. Kanske sjösättning redan i mitten av maj i år! Länk till istjänsten aktuella iskartor. http://www.smhi.se/Produkter-och-tjanster/professionella-tjanster/sjofart/istjanst-1.1706 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skeppohojoj 0 Postad 8 Mars , 2012 Ah, påminner mig om när vi hade storbåt. Sjösättningen blev alttid lite av en vårfest (http://www.brudar.org). Det var ett så tydligt tecken på att nu fan var det minnsann vår. Underbara tider! Nu har man katamaran så det blir inte riktigt samma sak. Senast ändrad av skeppohojoj | 12 mars 2012 | 10:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 9 Mars , 2012 Befinner mig på landet uppe i Härjedalen och kom just in efter en skotertur på en led. Förmodligen var det sista turen för säsongen för nu är det så lite snö på lederna att det blvit ojämnt. Våren står för dörren och det börjar bli tid att tänka på att beställa tid för sjösättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 11 Mars , 2012 Nu har våren kommit även till Karlstad: FBK Spelar slutspel. Säkraste vårtecknet som finns Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser