Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
neubert

TCNano Gelcoat på båtmässan...

Rekommendera Poster

Hej,

Kom hem från båtmässan i Älvsjö med en för mig ny produkt som heter TCNano Gelcoat. Fick den demonstrerat på lite kaffeved från någon gammal plastbåt och ytan blev kanon. Produkten ska ersätta vax och polish så man behöver bara gå över ytan 1 (!) gång för den gör allt i ett!

Jäklars vad nöjd jag kände mig och vad tid jag ska spara snart när det är dax men såhär på kvällen börjar jag fundera på om jag var dumsnål?!? Kanske inte så snål då den kosta 249:- för 0,5L (ska räcka till en 30 fots segelbåt enligt flaskan men det är nog sanning med modifikation) men hur länge håller glansen om jag inte vaxar några ggr som jag brukar...

Kanske ska lägga på lite vax iaf... Vad tror ni????

Mvh Nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har envisats med TC på flera av mina båtar , men tycker uv skyddet inte håller ! Varför ...jo ytan blir snabbt matt !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har använt denna produkt tidigare och tycker ej resultatet håller. Om man ska uppnå samma nivå som till exempel Ultraglozz så får man polera båten 2-3 gånger per sommar med TC Nano.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det lite som jag misstänkte då... Tänk vad lättköpt man är...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt detta under de senaste åren på två båtar och kommer aldrig att använda gamla vaxer/polish längre. Det för att smutsen är så lätt att tvätta av på hösten och TCnano är så lättarbetat på våren. Lycka till att testa nya produkter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har i en tidigare trår dömt ut detta för att jag tyckte båten snabbt blev matt, men jag tycker ändå att den var lättare att tvätta av efter upptaget och tycker nu att den är betydligt bättre innan vaxning än vad den var förra våren så jag kör Tc nano en säsong till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kanske bara kör på med TC, men förseglar med vax för att få bra uv- skydd ?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med andra ord kan det bli en bra grund som är lätt att hålla rent men man kanske ska ta ett varv med vax ovanpå?!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan bara instämma med många av ovanstående skrivare, har testat TC på 2 olika båtar, det är nog faktiskt ett av dom sämsta vaxskydd jag provat...och helt säkert ett av dom dyraste..

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är helt kanon och gör jobbet väldigt enkelt, dock så behöver jag maskinpolera vart tredje år och sedan räcker det med TC nano, så börjar gelcoaten att krita så gör den inte hela jobbet men vad trevlig det är att slippa maskinpoleringen varje år. Lägger TC nano efter poleringen. Traditionella vaxer tvättar man bort vi första tvätten, detta sitter kvar. Lycka till

Senast ändrad av sea-ray_230 | 05 mars 2012 | 15:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag spontanköpte en flaska TC Nano på Hjertmans i helgen och jag uppfattade den som mycket lättjobbad. 250 kr är ju inte gratis, men den räckte till hela båten och sparade lätt ett par timmars arbete jämfört med rubbing, vax och sealer. Testade den både på min blanka gelcoat och på grannens matta gamla 70-talare med mycket gott resultat. Min gelcoat har inte börjat kritar ännu, några år kvar hoppas jag, så på den verkar det funka bra. Vi får väl se efter ett par månader hur bra medlet hållit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En känd forumbesökare skrev för några år sedan:  ;-)

Detta använder jag ...

Fördelen med TCnano´ s produkter jämfört med konventionell teknik är: Enklare och snabbare att använda. En yta behandlad med nanoteknologi har betydligt längre hållbarhet, jämfört med traditionell teknik. Vatten- och smutsavvisande ytor skapas – man får en easy to clean effect. Samtliga produkter är UV-beständiga. Åtgång: cirka 200ml för en 30 fots segelbåt
Jocke-Chris Craft Crowne 30 i Stockholm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vår överbyggnad kritar lite så vi har kört med 3Ms Restorer, älskar den. Skrovsidorna har vi behandlat med Internationals Liquid rubber och på det Nano polish. Just love it! Fantastiskt fint resultat ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tc nano blir fint första gången man lägger det, finare och bättre skydd andra gången du lägger det o.s.v.

Nanomedlena fungerar ju så att de stänger porerna mer och mer för varje gång du lägger det.

Jag tog mina skrovsidor och min sittbrunn 3ggr iår exempelvis.

Medlet är ju så lätt jobbat så du hinner got och välk köra 3 varv medans båtgrannen kört ett.

Medlet skall läggas på mycket mycket sparsamt, bättre att lägga flera lager.

Nu är det säker någon som vet bättre men så säger min bilrecondare där jag köpt medlet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har idag dragit igång vaxning för tredje året med TC-nano och det är otroligt lätt att få upp glansen i år, om det beror på vaxet vet jag ju inte till hundra procent, men efter hösttvätten ar den nästan som vaxad, detta är tredje året med provet av produkten och nöjd är väl en underdrift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra våren renoverade jag skrovet på mon båt. Jag våtslipade med 2000 och sedan med 4000 papper efter detta polerade jag med TcNano(gick 1/3:dels flask på hela båten, 19fot.) många för felet och tar för mycket medel. Jag tvättade bara båtrn på höstkanten när jag tog upp den och jag förundras fortfarande över hur ottoligt blank, ren och fin den är i sin vinterskrud. Är underarbetet bra så håller TcNano riktigt bra. Jag kommer bara att tvätta av med båtschampoo och ge en lätt polering med samm medel i år. Testa själv men gör ett bra underarbete!!

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jag slutade med TCnano 2010  .Sedan våren 2011 har jag bara kört med Biltemas Briliant hårdvax kom hem från ostkusten i höstas tog upp båten och tvättade  vattnet bara pärlade sig . Nu har jag  provat deras polish med färg pigment mest för nyfikenhetens skull båten blev högblank fick stå några dagar sedan på med hårdvaxet igen .Båten står inomhus i varm garage snart  klar sjösättning . // Torgny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...