Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
giotas

inkoppling Termotop C, någon som kan?!

Rekommendera Poster

Hej!

Båtprojekten rullar på i oförminskad takt, jag har nu kommit till värmarbytet, jag har kastat ut min gamla DBW46 och ska installera en termotop C, jag har valt att styra denna med W 709 48A, en rumstermostat med två brytare, detta för att kunna på den ena knappen starta endast värmaren för att värma varmvattenberedaren, och på den andra knappen då även starta fläkten till värmepaketet...

Så långt allt väl, men jag har några problem..

1. hur koppla in rumstermostaten? vilka färger skall vart.. på värmaren finns en kontakt som normalt passar i ett tidur, i denna kontakt är det 3 trådar(brun, röd & svart) sen finns det två lösa trådar till på samma sladd, dessa är för inkoppling av lägesväljare mellan vinter och sommar...

På termostat locket finns det ett kopplingschema se bifogad bild..

 

Problem nr 2.

På fläktpaketet har jag en ledig tråd som om jag sätter på denna så startar fläkten, på värmaren är det två st kablar för fläkt (svart och röd) som kommer från värmarens relä kallat K3 på kopplingschemat, hur ska dessa kopplas in? behövs det en extern strömmatning eller?

I denna PDF finns det ett inkopplingsschema...

http://www.forsastrom.se/upload/Micke/2006-11-09_104612_Thermo_Top_Z_C.pdf

 

Hoppas någon kan hjälpa mig..

 

//Peter

post-10012211-1394236965,2407_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jämfört med elschemat för DBW 46, där sitter en rumstermostat till fläkten i serie med kontaktorns/ reläets manöverspole. ...
http://fourbyfourclub.com/Manuals/BBW46InstallationManual.pdf


Är termostaten på din bild den som tillhörde DBW:n?
Bilden är lite otydlig men termostatkontakten tycks ha växlande funktion istället för enbart brytande. Ser även ut som nån lysdiod, plus som sagt två knappar. Den ena av dem har växlande funktion, ser ut att stå W resp TL? Stämmer det?

Hittade f.ö. en installations-film, så nu har jag iaf sett grejerna annat än på vykort :) ...

Lyfter tråden.
Edit: DBW var det ju. Alltså diesel till skillnad mot snarlika BBW-bensinvarianten.



Senast ändrad av Thomas-1 | 05 mars 2012 | 14:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas!

Vad gällande termostaten, så nej detta är en ny termostat som webasto säljer under sitt namn...

Har pratat med webastos tekniska support dom visste ingetangry

Hur som helst så här ser kopplingschemat ut för termostaten....

Jag vill alltså ha det så här...

1, Den ena brytaren skall endast starta dieselvärmaren och ej styras av själva termostaten.

2, Den andra brytaren skall starta fläkten(värmepaketet) och denna skall styras av termostat delen, alltså växlande beroende på rumstemparaturen...

 

Trist är det när dom säljer grejor och sen bara skakar på huvudet, dom jag köpt av hänvisar till webastos tekniska support och supporten bara rycker på axlarna...

Tack

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

detta gick inte bra, tydligen kan man inte lägga ut en bild som ligger i PDF, hur göra nu... hmm tror du Thomas att du begriper nått av kopplingschemat och orkar hjälpa en hjälplös=) isf kan jag maila den!

 

Mvh/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan du göra en skärmdump likt den här?
(Visst kan du mejla, men då har jag ju inga ögon på mig ifall jag skriver nåt tokfel. ;)

Termostatens kontakt borde nog ligga i serie med fläktstyr-ledningen, dvs ledningen klippas av och ändarna gå till termostaten. Blir då bara en liten strömstyrka för termostatens brytfunktion att hantera.

Är f.ö. litet konfunderad över bil-kopplingen i bilden, kontaktorn K3 tycks ge ström till fläkten via 25A säkringen F3 när den drar. Men när den inte är dragen fås likt förbaskat ström via bilens ordinarie säkring??
(S1/S2 är alltså alternativa placeringar av olika bilmärkens ordinarie fläktbrytare, brukar väl vara 3 hastighetslägen.)
Ifall man vill ha sin bil varm - inklusive kupén - så värms väl först vattnet och sen startas fläkten?
Här verkar det som att man först måste plocka ur befintlig bilsäkring för att den inte skall gå hela tiden?
Samt välja en lämplig fläkthastighet och ställa tiduret.
Nå, bilschemat kanske inte är riktigt relevant i ditt fall. Men konstigt ser det u
t.

(Sen edit: förtydligande av S1/S2-funktion.)



Senast ändrad av Thomas-1 | 06 mars 2012 | 16:00

post-10006646-1394236967,3022_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra bild av Flayband, verkar vara klena återfjädrande tryckknappar? (Lägger in en bild på min tolkning för att kolla om den stämmer.)

Tål knappast heller hög strömstyrka, så nån form av extra elektronik behövs nog?
Kanske små relä, eller hellre switch-transistorer??

Nu kan man (forumet) börja fundera - ett förslag med några få lättfattligt preciserade komponenter presenterat ihop med ett lika lättfattligt schema borde göra susen?
Annars är väl en mer lättköpt lösning att strunta i tryckknapparna, istället använda strömtåliga vippströmbrytare. Förvisso ett primitivt nerköp, men men.

Förslag?
Edit: själva termostatbrytaren i bilden är väl den översta symbol-mojängen, en pil bortföll i figuren.



Senast ändrad av Thomas-1 | 06 mars 2012 | 16:46

post-10006646-1394236967,4206_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Schemat på PDF och i kåpan stämmer inte med varandra eller det framgår inte vilka ledningsbanor som sitterihop med varandra.

 

Kan du ta en riktigt bra bild på shemat i kåpan så ja kan förstora det i datorn.

//Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow härligt med feedback!!!

 

Nej Thomas, knapparna är inte återfjädrande. Jag var i båten och kikade lite nu ikväll, nu verkar det som att med lite klur och eran hjälp kommit fram till följande:

Om ni tittar på sid 23 i PDF´ n över värmaren så ser man den kontakt(X9),som jag ska klippa, vi har alltså brun, röd och svart tråd i den. Brun är jord, röd samt svart styrning.

Brun och röd borde alltså kopplas till plint 4 respektive plint 5 på termostaten.

Svart är styrning av påslag för värmaren, den skall alltså kopplas in till den brytare på termostaten som inte styrs av termostatvredet(detta har jag ej kommit fram till)

Sen torde man kunna klippa av ledningen som går mellan styrenheten och fläktrelät K3 på dess plint 86, denna kabel borde vara styrning för påslag av fläkt och skall alltså regleras av termostatens ena brytare samt termostatvredet ist för från styrenheten på värmaren...

Vad gäller fläktmatningen så borde jag kunna skippa rödkabel från relät K3, denna kabel borde ha som ända funktiuon att ge ström till fläkten via bilens egen strömbrytare när värmaren inte är igång, för när man aktiverar fläkten via värmen så tar ju fläkten strömmen via säkring F3 och vidare till relät sen ut till värmen. så det borde räcka för mig att koppla in svart kabel från utgången 30 på relät direkt till värmepaketets fläkt...

Om nu ovanstående stämmer?! så har jag eg bara ett problem, hur ska jag lista ut vilken av plintarna 1 och 3 på termostaten som styrs via termostat vredet(och strömbrytare) respektivbe endast strömbrytare...

 

Någon som har förslag?

 

Oerhört tacksam för er hjälp!

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaten borde nog som sagt ligga i serie med K3:s manöverledning, så en modifiering av termostatens inre koppling verkar nödvändig? S.a.s. frilägga den, så att inte ström ifrån kontakt 5:s 12V kan nå själva termobrytaren.

Blir nåt i stil med bildens schema, en ny femte ledning måste väl till? Orange markerar nya ledningar. Obs att vissa ursprungsledningar är kapade.

Och jo, K3:s ledning på stift 87a kan rimligen tas bort.

Skulle ohm-mätt ifall förväxlingsrisk finns vid modifieringen. Och gärna mejlat ett schema till Knutson för att få ett okej innan ev ingrepp.

post-10006646-1394236967,7532_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... vid närmare eftertanke kan man nog skippa extrakabeln till X1 stift 4, och också låta bli att kapa den internt.
Termostatbrytarn får då 12V när värmar-brytaren är påslagen. Som du väl f.ö. redan var inne på. (Funktionen att fläktpåslag sker först när vattnet nått 30 grader behövs ju knappast om tidur saknas.)

Finns väl en liten risk att K3:s manöverspänning inte är 12 utan 5V, skulle försökt kolla för säkerhets skull. I tidurets översiktliga schema sitter en zenerdiod vars funktion är lite dunkel, möjligen minskar den spänningen på X9 svart? I så fall kanske inte X1 stift 1 tål att matas med upp till 15,5 V direkt? Skulle försökt kolla detta också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...