Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
jonke_66

Båtmässa i sthlm! Nu är det vår

Rekommendera Poster

I morgon skall båtmässan besökas. Brukar vara riktigt trevligt att träffa massa trevliga båtmäniskor kanske ta en öl eller två (Obs Jag kör inte båt eller bil så 0.2 gäller inte). Något man har uppmärksammat är ju dock att man nu mera nästan får anstränga sig för att faktiskt handla något därifrån och när man väl köper något så blir det oftast kläder eller något verktyg. Men men skit detsamma kul ska det bli!
Vi ses i morgon.

Ha en bra kväll
/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp jag kommer dit med min Pappa och min dotter.

Ska bli kul och se hur dottern tar det att gå där uppe i några timmar.

Det tråkiga är ju att det brukar vara så otroligt mycket folk. 

Själv brukar jag undvika denna helg så mycket det bara går men har tyvärr utbildning nästa vecka så måste prioritera. :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska dit nästa fredag, hoppas på lite mindre med folk...

Tiden går så jäkl... långsamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte gå imorn, Lördag, eftermiddag. Är det som värst med folk första helgen alltså?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska också dit imorgon lördag och trängas, blir nog där hela dagen. Ingen bil ska med. Kommer att möta upp ett par kompisar där, pilla på alla tillbehör, skaka på huvudet åt nya båtar och ställa jobbiga frågor till utställare med kluriga prylar. Komma hem med några båttidningar, en handfull produktblad och en eller ett par prylar jag inte visste jag behövde. Skitkul, helt enkelt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just hemkommen från Mässan. Enda inköpet blev Hydrographicas nya papperskort samt stora väggsjökortet som jag förhoppningsvis får sätta upp på väggen. Kikade på Flippers tre nya modeller och föll för 760 DC som hade en tillräckligt stor kabin för övernattning. Flipper 670 ST som är en hardtop där taket går att skjuta fram någon dm vid behov var intressant. Alla modellerna kändes premium. Tittade även på Aquador, Yamarin, Finnmaster och Nordkapp. Annars var det nog som vanligt att jag drogs till Greenline. Denna gång fick den även sitt gillande av frugan men det kanske berodde på att det låg en soldyna ovanpå rufftaket. Åretruntboende föreslog hon.

På bilden Flipper 760 DC med diodbelysning tänd i rufffönstret

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv ska jag dit imorgon söndag. Förr kom jag ofta hem med en del grejer men i år blir det nog bara några ytterligare Hydrographica-kort. Men jag brukar utrusta mig med en ordentlig väska så jag kan bära med mig alla broschyrer man samlar på sig. Sen brukar det bli några sena kvällar där man plöjer kataloger och gör upp en att-göra-lista.

Inte allt blir gjort eller inhandlat men det är en del av tjusningen tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är på väg hem från mässan nu. Har inte köpt en enda pryl. Otroligt mycket motorbåtar i år, ingen ny uppfinning som kändes kul. Jag gillar verkligen att vara på mässan, men årets upplaga var långt ifrån så inspirerande som jag hoppats på. Tyvärr...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter, bättre att meka med egen båt än att beskåda andras. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en lite ambivalent inställning till båtmässor (och även andra mässor) Jag har aldrig trivts när det är mycket folk. Skulle aldrig kunna tänka mig bo inne i en storstad. Kunde jag inte gå på mässan på veckodagar så hade det nog fått vara. Skall gå dit på måndag.

Däremot när man mekar med den egna båten så är det inte dumt att kunna kolla på lite olika prylar i verkligheten. Har nog sett något på varje av de senaste mässorna, som jag har haft nytta av vid mekandet på den egna båten.

På Göteborgsmässan som jag var på här för leden fick jag klart för mig att Reflex hade en liten kamin som motsvarde Glembrings den minsta. Reflexkaminen skulle tom passa bättre i min motorseglare pga skorstenens placering.

Så mekar man mycket med sin båt kan ett besök på mässan tom va lönande. Det gäller ju att stjäla ideer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut, men mässan är ett bra ställe att hämta inspiration på till det egna meckandet. Fast för mig är det mest en social grej, brukar gå med en båtintresserad kompis och peka och klämma på grejor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå!

Ska gå dit på fredag. Tar en semestedag det är det nog värt. Ska lyssna på Sven Yrvinds föredrag och kolla in hans båt yrvind.com , bara det är värt hela biljetten. En eller två öl slinker nog ned oxå för att förgylla tilvaron. Man lever ju bara en gång, och dessutom alldeles för kort tid. Hoppas att hysterin lagt sig och att det är lite mindre trängsel när jag ska dit. Fabola campus 7.4 ska oxå special studeras. Den är ett tänkbart objekt att skaffa när jag vuxit ur min nuvarande lilla 19-fotare.En autopilot ska jag skaffa denna säsong och jag hoppas kunna lära mig mer om sådana på mässan, kanske till  och med det finns någon lämplig på mässpris.

mvh Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hjertmans säljer Raymarine ST2000 till mässpris kostar bara 300 kr mer än ST 1000

ST2000 är mycket snabbare och starkare än ST 1000 Och det är det som är viktigt. Snabbt och starkt. Jag skulle definitivt välja ST2000 och du kan ju ta med dig den till nästa båt. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=940&artname=Autopilot, rorkult - Raymarine&sok=autopilot

Erlandssons brygga har den också till Mässpris fast ett högre sådant. http://www.bryggan.nu/

Så är du lite förberedd wink

Senast ändrad av toaen | 04 mars 2012 | 00:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var där igår och köpte.... ett par badskor. Det är definitivt inte lika kul att gå på mässan nu då allt i båten redan är nytt.

Motorbåtarna hade brett ut sig över 1,8 hallar av 3. Kul att se lite motorbåtar också men många företag som segelmakare kom lite bort. Eller så var det jag som kom bort.

Hittade dock ett fint tips i en Arcona 41 som jag tyvärr inte kan använda då båten redan är för färdig. Blir väl roligare om 10 år när uppdateringsstadiet startar.

Mycket folk, nja. Kommer man vid 12 och åker vid 15 är det mycket, annars rätt OK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var där igår. Tyckte nog att båten Sverige var roligast att se av båtarna.

Annars tycker jag att Benns, Hjertmans osv osv hade ungefär samma saker som dom brukar ha..

Jag handlade en ny Handy duck och en spolpump som klarar 5 bar annars tycker jag det var mest kläder på mässan :)

Men lika kul varje år i alla fall...

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just hemkommen från mässan och jag tror jag handlade mer i år än något tidigare år. Nu blev det inte så mycket men en tröja fick jag av hustrun och sen blev det några Hydrographica-kort, ett sjökort Ostkusten och ett larm. (Trots att min båt är nästan ny, Cia!) Ryggsäcken var tung av alla broschyrer i alla fall!

Det var mindre folk än jag minns det varit tidigare år så det var inga problem att få plats och inte så stökigt eller långa köer heller. Hörde av några utställare att det var lite folk där igår på den officiella öppningsdagen också. Det hade även varit lite folk på Göteborgsmässan sa dessa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var också och klappade på Flippers nya 760 och 670 DC. Dock gillade jag inte riktigt att man använder sig av teaklaminat. Hade hellre föredragit äkta teak. Såg att Flippers 760 var bestyckade med äkta teak, så kanske även 670 DC går att få med teak.

Är intresserad av en 670 DC och hade tänkt jämföra med motsvarande från Yamarin och Nordkapp. Gissa om jag blev besviken när varken Yamarin 68 DC eller Nordkapp 655 fanns på plats. Jag tänke äntligen kan jag jämföra dessa under ett och samma tak, men icke.

Passade även på att titt på AMT:s nya 230 DC. Även den var riktigt fin. Dock hade inte visningsbåten den design på sittbrunnen som den slutgiltiga kommer att få enligt säljaden.

Jag gick omkring i 6 timmar och hade en riktigt trevlig dag ute i Ålvsjö.

Senast ändrad av Smurfen | 04 mars 2012 | 21:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha,,, det finns ju alltid saker att köpa hur ny båt man än har förstås. Men jag vill att vi ska installera allt som ligger och skräpar här hemma innan vi går vidare med att köpa något mer. Just nu kan vi inte använda arbetsrummet fullt ut för alla saker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var där igår, strax över 5h tog besöket... Favoriterna bland båtar var helt klart Arcona 410 och Swedestar 370, den senare är fantastisk i mitt tycke.

Sen blev det en hel del strosande i tillbehörshallen, hade tyvärr inte bärkraft nog att köpa allt vi tänkt oss :) Blev en Garmin 720 plotter, lite Dyneema-skot, hackbräde (roderlås), en VHF m.m.

Tycker det var en trevlig mässa som alltid, men som någon tidigare sa, lite väl mycket motorbåtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ska dit på fredan, tog också en vardag ihopp om att det inte är helt hysteriskt med folk.

och ska försöka köpa på mig en hel massa saker så det blir nog att gå ett par avlastnings turer till  bilen om det är några bra priser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bra ide är att fråga er lokala båthandel om de är beredda att beställa hem och låta er betala mässpriser på det ni hittar på mässan och vill ha. Brukar gå bra och man slipper släpa med sig massor at prylar hem att man gör det möjligt för den lokale att överleva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...