edvin333 0 Postad 2 Mars , 2012 Hej, Jag håller på med ett seglingsprojekt och kommer att segla min monsun 31 genom kanadensiska arktis i sommar. För att skydda plastskrovet mot is vill jag tillverka en stålsko över stäven. Här är en länk från vår blogg som beskriver hur den skall se ut. http://belzebub2.com/archives/4072 Det jag skulle behöva hjälp att klura it är hur den skall tillverkas. Den kommer att tillverkas av en lokal smed med min hjälp men jag är rädd att det kan bli väldigt dyrt. Alternativen är att gjuta av stäven i gips å sedan göra en betong plugg för att hammra ut plåten över den. Eftersom det är tre mm syrafast kan det bli knepigt man kanske kan ta 1,5 mm plåt som man dubblar. Andra alternativet är att klippa ut pappbitar i polygoner och klistra ihop till en passande form å skära ut plåtbitarna oc svetsa ihop dom. Vad tror ni ? jag är även tacksamm för all input ang genomgående buld under vattenlinjen och vad man skall tänka på när man sammanfogar stål och plats. Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Mars , 2012 Jag skulle göra fästet i fyra bitar som ganska lätt bör gå att få till ungefär rätt krökning på. Idén med gipsavgjutning låter inte dumt även i detta fall. Att fästa (limma) ihop bitarna på en gipsför och gå till svetsarn som svetsar ihop bitarna. Lätt att se då om det passar bra mot förens krökning. Borra och fäst sedan genom hål i skrovet i fören, helst över vattenlinjen. Gärna med Sika eller epoxi som limning. Även om det måste göras under vattenlinjen är det inte svårt att få tätt. Ni skulle kunna förborra i plåten ett par hål och vid behov borra genom plasten. Det är svårare att borra i syrafasta plåten och om det håller bra utan hål genom skrovet under vattenlinjen är det bonus. Isen ger ju bara krafter bakåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Mars , 2012 jag gjorde vatterstagsinfästningen till en av mina båtar så här. Trotts att de var ganska liten och att jag verkligen försökte få den att få den rätta formen, var det inte helte enkelt att få dit den så att det blev bra. Både slipade lite på skrovet och pressade den mot stamnen med en domkraft. Jag skulle nog satt fast med vangsbult även under vattenlinjen. Trevligt jobb att fila hålen fyrkantiga. Jag hade både en rostfri stång - för att hålla uppe peket när båten är avriggad och en vajer. Dvs både hängsle och livrem. Stången fanns med när jag köpte ett begagnat peke som jag modifierade och vajern hade jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
edvin333 0 Postad 3 Mars , 2012 Vad tror ni om att använda 2 millimeters plåt å värma å banka ut över betongpluggen och sedan genomsvetsa medett stort antal brännpunkter genom plåtarna. Jag gillar iden för att jag själv skulle kunna göra mycket av arbetet själv men är osäker på styrkan i en sådan konstruktion. MvH Edvin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Mars , 2012 Nu kan jag inte mycket om hållfasthet. Man brukar ju ta till för att man skall veta att det håller. För skydd mot isen behövs det inte mycket. Då hade det väl räckt med 1 mm. Det är ju draget i vatterstaget som är den stora lasten. 2 mm på varje sida borde väl hålla. Jag gjorde mina plåtar i två delar. Hur tjocka de var kommer jag inte ihåg (och det är 50 mil enkel väg att kolla - jag var vid båten i förgår, men då var frågan inte aktuell. Dessvärre dröjer det länge innan jag kommer dit igen) Gissningsvis 3 eller 4 mm. Plåtarna bockades och svetsades ihop i den trekanten där vatterstaget sitter. Fastän jag kollade och justerade innan de svetsades ihop, så var det inet lätt att nontera dem. man vill ju att det skall se skapligt ut. Skulle tro om du gör de två sidorna i 2 mm plåt och smider till dem så att de passar på din betongplugg och sedan svetsar ihop dem. Det kan du ju göra på pluggen. Sedan svetsar du fast en trekant av tex 4 mm plåt så borde det hålla. Om det går att smida mot betongpluggen tycker jag verlar lite tveksamt - om du inte är en hejare på betonggjutning och har nån speciellt stark betong. Eller så får du göra ett par stycken - en att ptova mot och en att smida mot. Du får nog sätta fast beslaget ordentligt. Hade det varit två lösa halvor som du satte sammans utan att svetsa ihop den, så hade du ju kunnat svetsa fast pinbultar på insidan och dra fast dem mot skrovet, med mycket sika emellan och sen sätta några genomgående bultar i trekanten, som då fick gå längs hela konstruktionen. Annars är det väl vangsbult som gäller. Senast ändrad av toaen | 03 mars 2012 | 14:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Mars , 2012 Man kan ju dela upp hållfastheten i två klasser. Den största påkänningen kommer av vaterstagets drag. Den kunde tas upp av en tjockare plåt, mer som ett plattjärn som skruvas fast med genomgående vagnsbult framifrån genom fören. Där brukar det var tjockt som bara den och det behövs rätt långa bultar. Då har du fixat det som behöver vara starkt. Resten blir isskyddet som klarar sig med 2 mm plåt som knappt behöver svetsas. ett par skruv och sika så sitter det för att gnidas mot isen. Även här tas den störst kraften upp av plattjärnet som troligen sitter som berget med de långa bultarna. Plattjärnet kan väljas lite för brett och slipas till på plats så man får en snygg kant mot de monterade sidoplåtarna som ska skyddas i framkant av plattjärnet. Det bör vara ganska lätt att få till bitarna och kanske du slipper en vända till smeden/svetsarn. Men inget som hindrar att du låter honom svetsa ihop bitarna efter att ha mallat upp nåt att sätta dem på som liknar fören. Kan då räcka med kartong och tejp eller frigolit och en skarp förskärare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Mars , 2012 Det var ingen dum ide Forgus. För isskyddet borde det väl räcka med 1 mm plåt som är lättare att smida till, och svetsa ihop i framkanten. Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Mars , 2012 Jo det skulle nog räcka med ett 1 mm skydd mot värsta isgnaget. Om man ens behöver det skyddet på sidorna. Men ialla fall lätt att klippa till. Plasten klarar isen bra ändå så länge gelcoaten är frisk. Kommer man in i glasfibern blir det nog som med en träbåt att den nöts upp. Har sett båtar som gått några hundra meter i is som fransat upp sig betydligt i borden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Mars , 2012 Skall man ändå göra ett infästning till vatterstaget så är det nog inte fel att sko lite extra just i fören om man tror att man skall gå en del i is. Det är om inte annat ett kul problem att lösa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
edvin333 0 Postad 4 Mars , 2012 kul problem som dock riskerar att dra iväg över 10000 kr.. Låt mig omformulera och förklara lite närmare.. Stålskon är inte tänkt att skydda mot repor eller skrapmärken, jag utgår helt ifrån att gelcoaten på friborden kommer att vara förstörd när vi är framme. Problemet är när vi seglar eller går för motor i 5-7 knop i vatten med sk growlers=små isberg ofta med väldigt låg vattenlinje eller utstickande undervattenskropp och råkar gå på så skall stålskon förhinra ett hål i skrovet. Om isen täffar sidorna av friborden är ju inte kraften lika stor eftersom båten glider undan men en träff rakt på stäven, 6 ton i 5 knop skulle vara katastrofal. Plåten skall täcka minst 40 cm över och under vattenlinjen. Och vara utformad så att båten glider upp på isen istället för att absorbera träffen. Därför behöver den nog vara minst 3 mm för att inte bucklas och på så sätt sprida ut kraften över ett större område. 10mm plåten som sticker ut och där vaterstaget är fäst kommer att sticka ut upp till 15 cm, framgår inte så tydligt av bilderna men är förutom att följa vatersragets vikle för att flytta upp infästningen ca 40 cm även att fungera som en ramm så att båten plöjer in i isen och på så sätt absorberar mer energi.. ber om ursäkt om jag var lite otydlig i första inlägget Senast ändrad av edvin333 | 04 mars 2012 | 21:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Mars , 2012 Idén med att låta fören åka kälke upp på iskanten låter förnuftig. Har du googlat på det? Båten är som starkast i området men extra förstärkning och bra glid ökar chansen att det ska hålla. När du ändå lägger ned arbete på detta, varför inte ta till i överkant med ett tjockare plattjärn. Lägger du pengen på järnet kan du om du vill bara borra ett hål i plattjärnet för vaterstaget och fästa det utan påsvetsad plåt/ögla. Verkar ju på bilden bli bra vinkel för vaterstaget som fortsättning på kälkmeden. En tanke kom för mig att ha en tillfällig extraför att hänga på just när du går i isen. Typ kraftiga balkar eller sprängmatta, uppskuret traktordäck eller liknande som spänns fast som en kofångare där fören träffar isen. Kan nog fixas på plats med skrotvirke eller skrotgård och kosta minimalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Mars , 2012 Det är kul att fundera på olika konstruktionsmodeller. Det är ju så lätt när det bara är idéer man formar i tankarna. Svårare är det att dubbelkröka seghård syrafast plåt. Min idé med plattjärn stöper kanske på att stäven inte har nån platt yta framtill. På Forgusen är stålskoningen skruvad på en 10-15 mm bred platt yta men många båtar har ju bara en vass för så om det är så faller järnet platt. Du skriver att du tror att skrovsidornas gelcoat är utsliten när du gått igenom isen. Hur skulle det vara att tänka in detta i stävbeslaget? Förstärka sidorna med extra plastskikt eller en komposit av glafiberplast och syrafast plåt på utsatta ställen. När du slutat att gå i isen ska förstärkningen gå att lossa, helst utan synliga skador på skrovet. Tänk dig att du lägger på vax på skrovet, (kan diskuteras) och plastar på med plast/glasfiber så du känner dig nöjd med hållbarheten där skrovet blir som mest utsatt. Med glasfiberplasten som modellera plastar du fast vaterstagets plattjärn (och ev. sidoplåtar) med styrka för den värsta growlern. Isen har 90 % av volymen under vattnet så plattjärnet får nog gärna gå ned under vattnet en bit. Förstärkningen kommer inte att göra båten så mycket vackrare sett ur vanligt semesterbåtperspektiv men skönheten ligger i styrkan och kan motiveras. Det blir ett signum för polarbåten och säkert ett samtalsämne på bryggorna. När du seglat klart tar du bara fram stämjärnet och särar på båten och förstärkningen och kastar rätt del på tippen eller säljer den på blocket till nästa polarfarare. Lätt att sika fast på plast. För nästa ska väl också ha en Monsun 31, det brukar ju bli så när man skapar historia. Kostnaden för en sån här extrabordläggning behöver inte bli så stor. Skrotbitar med syrafast plåt och plast några tusen kanske. Det fina med plasten är ju att plåten får en stabil grund att fästa på. Plasten både förstärker, limmar och fyller och därmed jämnar ut för krafterna från isen så skrovets glasfiber inte så lätt brister. Med en redig tunna plast kan du göra dig en liten isbrytare. Med extra plast/glasfiber med i båten kan du bättra på skyddet på utsatta plaster. Kränga båten och plasta på där det är nött. Det ljuvliga med plasten är ju att den kan formas hursomhelst och efter en kvart är den stel som betong. Man kan plasta medan kranföraren tar sig en fika och sjösätta igen när han fikat klart om man ska överdriva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
edvin333 0 Postad 8 Mars , 2012 hmmm nu fick du mig att börja fundera forgus, bra ! Spåret med att plastförstärka i stället för att stålförstärka har varit uppe innan efter långa samtal med ett par fiskare på newfoundland som gjort något liknade.. typ 30 lager väv och epoxy men jag har avfärdat iden för att jag inte vill förstöra båten. Jag kommer defenitivt att göra en permanent stålhätta för att jag vill ha upp vaterstagets infästning så det hamnar ur den direkta vattenlinjen. Men som du säger att lägga ett lager vax på fören ca en ochen halv meter bakåt och sedan plasta upp ett ytterskrov men bara två lager väv plus vax för att behålla flexibiliteten. Sedan tar man av hela paketet och smörjer på någon billig fogmassa kanske tillockmed silikon ca 1 cm tjockt over hela skrovet. Sedan låter man det härda. Sedan ett nytt lager massa/silicon och innan det har härdat trycker man dit ytterskrovet. Nu kan man fortätta plasta upp ytterligare 6-7 lager väv. Då har man ett extraskrov med en gummidämpning vilket bör aborbera en hel del kraft. Vilket sjukt projekt fast ganska ball.. man kommer inte att vara glad den dagen man ska plocka av eländet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonten Postad 8 Mars , 2012 har inte orkat läsa allt ,så jag kanske är ute och cycklar med mitt svar.... är problemet att du ska tillverka en stålsko för att undvika kross-skador från is? mitt tips är att ta typ 4-6 mm stålplatta och svetsa ihp efter konstens alla regler så den följer båtskrovet. lämna in den på galvning sen och montera med massa guck under och säkra med genomgående bult. varför krångla till det med rostfritt? ursäkta om jag är ute och seglar.... mvh jonten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Mars , 2012 Jag menar mitt inlägg som en av många idéer man kan ha när man hjärnstormar. Det fina med sånt är att man har en rätt klar A, B, C och D-lösning den dag man står inför problemet. Man har vänt på några stenar och har lättare att finna vägen ur en knepig situation. T.ex ni ligger på Grönland och kollar isläget och ser att det är fritt fram med största sannolikhet. Då sticker ni iväg med båten som den är. Skulle det tvärtom vara tveksamt isläge stannar ni eller bättrar på båtens isskydd. Eftersom plastning går så fort, det är ju bara en tillfälligt plastförstärkning, gör ni det istället för att läsa en bok för att få tiden att gå tills vädret och isläget mer gynnsamt. För att få bort eländet lättare gör ni några lufthål i isskyddet som givetvis inte ska ändra båtens utseende efteråt. I hålen blåser ni in tryckluft så fixar trycket att det lossnar. Gäller att hitta lämplig vidhäftning som kan testas på skrovet med liten yta undertill vid aktern t.ex. Limma fast en kvcm stor glasfiberplastbit och ta några varianter av olika rengjort skrov. Lossnar det när ni är i isen så kan ni kanske binda fast isskyddet med rep runt kölen, framåt och upp till relingen så det hänger kvar. Plasta in öglor för ändamålet i isskyddet. Flexibelt kan vara bättre än stelt. Efter kollision återgår skyddet till ursprunglig position, Kan fixas med kraftiga gummisnören. Öglor av metall påfrestas vid kollision och kan ersättas av extra tjock plast på t.ex tre ställen på var sida där repet går igenom - som en tunnel. Plast är underbart. Bara att plasta på och starkt blir det. Förlåt att jag ger er huvudbry, men som sagt. Gör det här om det behövs. Man kan plasta på alla ställen på jorden. Bara hälla i mer härdare eller värma skrovet inifrån och täcka med isolering utifrån. Eller bygga et litet presenninghus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser