Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Mackey

MarinWiki - 4000 hamnar, bensinstaioner, sevärdheter, mm

Rekommendera Poster

Jag vill bara förtydliga att det inte är vi på MarinWiki som bara sätter pluppar på kartan utan att lägga in diverse info.

MarinWiki fylls på av alla som vill hjälpa till och jag håller helt med marrexxx att ju mer och bättre info. vi alla fyller på ju bättre blir MarinWiki för alla som är intresserade av båtliv.

Utvecklingen av MarinWiki har som vissa säkert lagt märket till legat nere en tid beroende på resursbrist. Vi hoppas nu att vi ska kunna börja ta några små steg framåt igen, men fortfarande är det mycket intressant för oss att få hjälp med både programmering och marknadsföring/infospridning.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen skugga på dig Maceky, . Kanske skulle ni ha en info om det på sidan att det är bättre att man lägger in en bra plupp, dvs med info mm. än tio dåliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller en uppmaning att lägga till info till de som redan finns?

Bättre att de kommer upp på kartan med begränsad info än att de inte kommer in alls, tycker jag. Samtidigt kan man ju undra över de som inte lägger in någon info utan bara en prick. Vad vet de om stället som inte är värt att lägga dit?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfter tråden så att inte Marinwiki faller i glömska

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller inte med dig.  För att sidan ska ha ngt värde krävs att den har är mer än pluppar på en karta.  Annars är det är ungefär som att läsa Wikipedia med bara uppslagsord men inga  artiklar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo kanske det men mitt svar väl lite som politersnack...

Å ena sidan si men å andra sidan så.

Plupparna är väl en bra början men en bra vår gör ingen sommar enlightened

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns massor av sådana uppslagsord på Wikipedia. De kallas stubbar och är märkta med texten:

Denna artikel är bara påbörjad. Du kan hjälpa till genom att utöka den.

Just nu har vi nästan bara stubbar på MarinWiki. Jag tror att det beror på att de flesta är ditsatta ur minnet på många personer. Väldigt få* har fått i båtarna ännu och varit ut på sjön.

En prick utan information (en stubbe på MarinWiki) är värdefull. Någon vet att något finns där. Om det passar och jag åker förbi en sådan i sommar kommer i alla fall jag att smyga in där och komplettera artikeln. På samma sätt som jag gör att om jag ser en stubbe på Wikipedia. Jag vågar nästan lova att Wikipedia när det hade haft lika många besök som MarinWiki också mest bestod av stubbar.

/Marcus

*) Jodå, i vår hamn ligger en del båtar, men vår ligger tryggt på land i många veckor till :-(.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Suverän sida!!

Lägg upp så man kan dela den på facebook så borde den få fler besök.

Exempeltexten borde vara grå, så det blir lättare att se om nån har lagt till nåt. Se t.ex. Lindö småbåtshamn.

Liten fråga..
Om en gästhamn har drivmedel ska den då ha både en plupp för gästhamn och en för drivmedel? Borde väl vara det smidigaste? Men samtidigt kan man ju fylla i drivmedel under gästhamns faciliteter. Liknande frågeställning blir ju för resturang, ramp m.m. Och då blir det en himla massa pluppar på en del ställen.

Senast ändrad av Vitec | 22 april 2012 | 13:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om man åker från skarholmen i uppsala är närmsta tankstation stäket då? eller kan man tanka i sigtuna? har planer på åka till stockholm i sommar å vill slippa allt för mkt extra soppa å ta med =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken är att man ska sätta en plupp för huvudverksamheten och fylla i vilka faciliteter som finns. Tanken är också att faciliteterna ska bli sökbara.

Om det ligger en mack med en kiosk bredvid blir det två pluppar medan om marinan har en bränsleoump blir det en plupp.
Vi ska utveckla hjälptexten så att det blir mera tydligt hur man bör lägga in plater, men kom ihåg att inget kan bli fel. Det är vi användare som styr hur innehållet utformas. Vill man lägga in tre pluppar för en mack, som har café och kiosk är det ok.

Dessvärre har tiden för utveckling av MarinWiki inte riktigt räckt till. Siten utvecklas ideellt. Om någon har intresse av att hjälpa till med programmering så ta kontakt med Marcus Rejås, marcus@rejas.se

Du som gillar MarinWiki, sprid info om siten till alla och på vilket vis du vill.

Om något är fel eller det är något du inte gillar, låt oss veta det så förbättras MarinWiki (när tid finns).

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en liten intresssant sak, gå in på marinwiki letareda på Kalholmen (Naturhamn) växla sedan mellan kart och satelitläge. MAGI

/per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, den var bra. Tror vi kan ta slutsatsen att det inte är att rekomendera att navigera efter en land-karta :-)

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu när vårrustningen börjar lida mot sitt slutt vill jag be alla att göra ett litet ryck med MarinWiki igen. Det gick ju så bra innan vårrustningen satte igång.

Om vi alla hjälps åt med att lägga in ett tiotal platser (vilken sort som helst) och snacka med ett tiotal båtgrannar hoppas och tror jag att MarinWiki kan bli till riktigt stor hjälp för många redan i sommar trots att det gått lite trögt med växandet på senaste tiden. Tänk på att dina platser nära dig kan vara till stor glädje för de som kommer långväga ifrån.

De som kan och orkar kan väl även propagera för MarinWiki till båtklubbens styrelse, till turistbyrån och och/eller till gästhamnen på orten. Be dem lägga in info och länka till MarinWiki.

Någon som har några flera tips?

Jag ska ta kontakt med en kvinna som rest runt med vaxholmsbåt i stockholms skärgård i många år och skrivit en fin blogg om detta. Hon ser ju saker lite anorlunda än vi båtägare.

Lycka till och tack på förhand!
Mackey

PS
Om man redan lagt in alla sina favoplatser kan man alltid ta en turistbroschyr (eller webb) och lägga in allt som ligger nära vatten, eller ta en sammanställning av naturhamnar eller gästhamnar och bara lägga in så mycket du orkar.

Man kan göra det lätt för sig genom att lägga in sevärdheter, bad, muséer eller annat och sedan lägga med en länk till sidan man hittat informationen på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synpunkter på deffinitioner av olika platser önskas. Avsikten är att få till lite stöd i en hjälpfil för inläggning och användning av platser i MarinWiki.

Tack på förhand!
Mackey!

Gästhamn
Förtöjning mot betalning. Service- och prisnivå kan variera avsevärt.

Naturhamn
Förtöjning utan kostnad. Hit räknas alla kostnadsfria förtöjningsplatser från klippan på holmen helt utan service till de mer välordnade förtöjningsplatserna som ex.vis Skärgårdsstiftelsen och Västkuststiftelsen ordat med avfallshantering toalett och ev. bastu.

Ankringsplats
Lämplig plats att ankra på, dvs förtöjning utan landkontakt.

Klubbhamn (-holme)
Vid båtklubbarnas hamnar och holmar har man ofta möjlighet att förtöja vid mot en mindre ersättning.

Trailerramp
En ramp (eller annan plats) där det är möjligt att sjösätta båt med trailer. Vid inläggning av denna plats är det viktigt att ange om det krävs kontakt med någon för att komma hela vägen fram till rampen och vattnet.

Livsmedel
Varje plats där det är möjligt att köpa åtminstone smör, bröd och mjölk.

Övernattning
Plast där man mot betalning kan övernatta i land, ex.vis B&B, stuga, vandrarhem, hotell.

Restaurang
Alla typer av matställen där man kan köpa tillagad mat.

Café
Alla platser där man åtminstone kan köpa en kopp kaffe.

Kiosk
Alla platser där man kan köpa godis, glass och/eller tidningar.

Bensinstation
Plats där man kan köpa drivmedel, även från ex.vis båtklubbar som har egen drivmedelsförsäljning.

Varv
En plats där man kan få hjälp med olika typer av reparationsarbeten. Servicenivån kan variera avsevärt.

Båtbottentvätt
Plats där man på något vis kan tvätta båtens botten.

Sugtömning
Plats där man kan tömma båtens hålltank.

Sophantering
Alla platser där man kan göra sig av med avfall.

Waypoint
En lämplig punkt att passera på väg mot en plats eller över en fjärd eller ett hav.

Badplats
Alla platser vi användare upplever som bra ställen att bada på.

Sevärdhet / upplevelse
En plats värd att se eller uppleva, ex.vis utsiktsplats, naturfenomen, en vacker plats, något kul att göra, ett museum, mm, mm.

Nöd / sjukvård
Alla typer av platser där man kan få hjälp i en nödsituation eller med vård. Under faciliteter kan ex.vis anges apotek, läkare, tandläkare, defibrillator, tandläkare, men man kan tex.också lägga in SSRS-stationerna.

Annan
Andra plaster än ovanstående som man tycker kan vara bra att hitta eller känna till när man är ute längs våra kuster ellr på världshaven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Done. Stockholms södra skärgård är nu lite grönare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså... jag gillar inte termen Bensinstation. Om de bara har diesel?? Jag kan direkt peka på två sådanna ställen häromkring. Kör du in där med din bensinare så kommer de att småle och vifta bort dig. Använd Drivmedel, eller något annat ord som ni tycker är bättre. Jag letar definitivt inte efter bensinstationer när jag ska tanka på sjön.

/Krajan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj Mackey,

jag gillar MarinWiki, skulle dock vilja ha andra kartor än google-maps. Satt igårkväll och lekte med Eniro's API för sjökort, och funderade på möjligheten att kunna växla mellan google-maps pch eniros sjökort på Marinwiki. 

Tycker inte det borde vara nått hästjobb direkt, och jag är gärna med och hackar, har du koden i nått publikt git-repo eller så nånstans? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Sist jag kollade fick man inte använda Eniros kartor på detta sätt. Men det skulle helt klart vara intressant.

Skicka mig gärna ett mail på marcus@rejas.se så skall du få koden. Efter lite kontakt ger jag dig gärna tillgång till kodarkivet. Jag uppskattar all hjälp.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, vilken fin grejj!!! Älskar crowdsourcade såna här grejjer! 

Lade till några gästhamnar i mälarn och skärgården. Saknade att kunna kryssa i Tvättstuga (eller dylik formulering) längst ned där man kryssar i faciliteter, skrev det i beskrivningen istället...

Fint att det går att lägga till punkter utanför rikets gränser till skillnad från en liknande tjänst i en viss svensk klubbs ägo (inget ont om denna klubb!!)...

Hade en tanke, är ju ingen mjukvarusnubbe, men: Loggas alla ändringar som görs per användare? Så ni kan ta bort ändringar en specifik användare gör? Utifall att en pajas skulle komma in och sabba denna fina samling?

Mycket fin tjänst, fantastiskt initiativ!!! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...