Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Mackey

MarinWiki - 4000 hamnar, bensinstaioner, sevärdheter, mm

Rekommendera Poster

Nu börjar det ju bli ganska många nålar i denna fantastiska karta.

Då uppstår frågan om man kan få bortsållat alla utom en, eller några vissa färger? Jag menar att kanske är soppan på väg att ta slut och jag vill hitta en sjömack. Tittar jag då över tex Nynäshamn så ser det inte ut som om det finns en mack där förrän man zoomat in ganska långt för att gästhamn och restauranger också finns där och deras nålar kommer ovanpå macken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Japp, det är en funktion som skall implementeras. Jag har bara inte hunnit med detta ännu. smiley

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bland Faciliteter skulle jag gärna ha Grillplats tillagd. Det är möjligt att man kan tänka sig att grilla kan man kanske göra var som helst, men jag tänker mig lite mer som en anordnad grillplats.
Många gräver fram grillen när de kommer fram till något nytt ställe och upptäcker att det finns en urtjusig grillplats runt kröken :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förresten... Allmänna bryggor, vilken Typ ska de klassas som? Naturhamn känns närmast, men ändå fel - så det får bli Annan tillsvidare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lugn lugn smiley

Du har slitit hårt med detta under ett tag nu. Känn dig inte stressad av att vi är många som har önskemål och synpunkter. Det är lätt att glömma att det sitter en person bakom detta då det hittills gått så fort att ta fram och där gensvaret varit så stort. Sträck på dig och var stolt över det du åstadkommit!

Jag tar mig friheten att komma med fler förslag allteftersom jag kommer på dem men känn dig inte stressad av det, please!

Ingen annan som kan hjälpa till här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Faciliteten Tvättstuga kanske? För oss som antingen är ute länge eller helt enkelt har ett begränsat antal kalsonger?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvättstuga är bra... yes

Kan man tänka sig att byta namn på Bensinstation till bara drivmedel? Jag skulle lägga upp en dieseltapp (endast diesel) och det såg ju dumt ut smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drivmedel är bra namn på platsen tycker jag, då kan det vara en liten enskild pump på en båtklubb lika väl som en stor sjömack.

Tvättstuga är på väg in. Jag bifogar senaste sammanställningen på olika önskemål om faciliteter.
Det krävs en del jobb för att få in dessa..
HJÄLR! Kan någon hjälpa till med programmering? Kontakta marcus@rejas.se

Hamninfo
Handikappvänligt (ändrad)
Segelbåtsdjup
Landström
Kran
Mastkran
Ramp (ev trailerramp istället?)
Torrdocka
Båttillbehör
Varv/Mekaniker
Riggverkstad
Segelmakare
Sjökort

Service
Toalett
Dusch
Bastu
Tvättstuga
Grillplats
Internet
WiFi
Internetcafé
Väderservice
Apotek
Bank
Bankomat
Utlämningsställe
Defibrillator
Läkare
Tandläkare
Veterinär

Bunkring mm
Färskvatten
Bensin
Diesel
Gasol
Latrintömning
Sugtömmning
Sophantering
Soptunna
Källsortering
Miljöstation
Affär
Livsmedelsaffär
Minilivs
Bageri/nybakt
Fiskförsäljning

Mat/logi
Restaurang/servering
Pub/Rättigheter
Café
Kiosk
Hotell/pensionat
Vandrarhem
Stuga
Tältplats / tältvänligt

Fritid/nöjen
Turistinfo.
Badstrand
Klippbad
Hopptorn
Bassäng/pool
Lekplats
Minigolf
Naturstig
Cykeluthyrning

Till och från
Båtförbindelse
Kollektivtrafik
Parkering

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fantastiskt arbete ni har åtstadkommit. Måste vara kul att ha fått ett så bra gensvar också. Vi programeringsnoviser får försöka att dra vårt strå till stacken genom att promota för sidan. Är det möjligt att i framtiden tänka sig en smartphoneapp också?

Keep up the good work :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En app kan det säkert bli framöver, tills vidare kan man surfa in på sidan med telefonen med relativt gott resultat faktiskt.

Det är jättekul att gensvaret är så stort.Jag har varait på båtmässan här i Stockholm ett par dagar och pratat med utställare om MarinWiki. Även här har vi fått positivt gensvar.

Det kan tyckas uppofrande att, me det var faktiskt ett kul sätt att gå på mässa. Mässan fick en helt ny dimension fast samma saker ställdes ut iår som förra året. Oceanfararna blev lyriska över att man kan lägga in plater över hela jorden och kommuner och turistbyråer såg en stor möjlighet att nå ut med information till oss båtägare via MarinWiki.

Kommersiella aktörer, båtförbund, m.fl. var också positiva, men vissa var lite avvaktande. De påtalade att ägandeformen är viktig så att MarinWiki fortlever i en fri form för lång tid framöver.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag klickade på gubben över zoomverktyget och kom ner i gatunivå. Hittade min båt vid bryggan. Lite kul att de har åkt runt och filmat även utanför gatunätet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tycker inte mannen i Frankrike, som blev fotad på sin egendom när han stod vid muren och urinerade. Han har nu stämt Google. Annars håller jag med dig om att funktionen är rätt kul.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det 539 platser inlagda. Ökningstakten ökar... smiley

Hjälp till att maila till era båtklubbars styrelser och be dem kolla MarinWiki och förmå dem att sprida info om och länka till MarinWiki om de gillar vad de ser.

Hälsn.
Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ha med både källsortering och miljöstation verkar lite dubbelt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Häller med, förordar du (och andra) näågot av begreppen?

MAckey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Miljöstation är nog rätt benämning. Källsortera är ju vad vi gör vid miljöstationen...

Fasen, Marinwiki går ju som tåget !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lade in lite nytt i Vänern. Mycket bra att förstasidan nu autosparas map zoomnivå och senaste position el hur man ska uttrycka det

EDIT: En liten tanke bara.. Eftersom det redan dräller av en massa onyttiga annonser här på MG så kanske dom skulle kunna övertalas att upplåta lite gratisutrymme bland alla dessa, för lite nyttigheter a la MW?

Senast ändrad av KillerBoo | 09 mars 2012 | 18:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu 600 platser inlagda på MarinWiki.

Det har gått lite trögt några dagar så hjälp till att öka takten.

Tack på förhand!
Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite stiltje men eftersom jag inte är seglare gör det inget. 4000 kanske det blir till sjösättningen nästa år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför finns inte namn på öar osv med på kartan? Det tycker jag är bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Detta är något jag tänkt på (färgerna är redan mer eller mindre slut).

Jag är dock värdelös på att rita. Helst skulle jag vilja ha olika självförklarande symboler för varje typ av plats. Är det någon som är bra på att rita ikoner så får han eller hon gärna hjälpa till.

Det svåra är att göra bra symboler som är i rätt storlek (läs: väldigt små).

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kartan har man inte mycket hjälp av.

Själv har jag Garmins sjökort på SD-kort och programmet HomePort i datorn. Jag gör en markering på sjökortet och väljer visa i Google Earth. I Google visas sedan markeringen från sjökortet och sedan jämför jag den satelitbilden med den i MarinWiki. Enklare hade det förstås varit med en annan karta i MarinWiki men det fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet faktiskt inte.

På finska sidan finns det betydligt fler öar med namn, någon som vet om det är något man som användare själv kan lägga in direkt på Google Maps.

Det blir ju ett litet projekt det också, men om det går att göra är det ju bra för alla.

Mackey

PS
Jag använder Eniro parallellt vid inläggning, funkar ganska bra. Det skulle naturligtvis vara bättre att namnen finns direkt på Google Maps.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stannade av tills idag. Kul att västkusten breder ut sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi håller på att utreda hur MarinWiki ska förvaltas långsiktigt på bästa vis.

Vi vill också ha en förvaltningsform som säkerställer att företag, organisationer, föreningar m.fl. som delar med sig av sina platser till MarinWiki känner trygghet i att informationen stannar inom MarinWiki och att informationen inte används för personlig vinning.

Vad har ni för tips och synpunkter på detta?

Finns det någon eller några som kan hjälpa till med det juridiska? Hör av er till mig, mackey@hotmail.se

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra initsiativ, vet inte om du känner till http://www.bryggplatsen.se/ De har liknande information uppbyggt på ett liknande sätt. De kanske kan vara några att sammarbeta med eller länka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för infon. Den kände inte jag till iaf.

Bryggplatsen ser bra ut med en bra layout (bättre kartor delvis) vid första påseende.

MarinWiki kan säkert sno några bra idéer på funktioner och layout där men Wiki-principen bäddar för ett större dataunderlag.

Samarbete vet jag inte om Bryggplatsen är intresserad av då den, vad jag förstår, är reklamfinansierad på ett annat sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är några saker som skiljer MarinWiki från de flesta andra liknande webbplatser.

MarinWiki är som sagt just en wiki, dvs vi användare ansvarar för innehållet. Vi hoppas mycket på att just det ska göra att platsen växer snabbare än andra.

Ytterligare en tanke med MarinWiki är att många olika typer av platser ska gå att hitta på ett och samma ställe. Detta kan berika båtlivet genom att man kan hitta kul saker att se, göra eller uppleva på samma ställe som man hittar förtöjningsplatser.

Vi vill vara oberoende och jobbar på en ägandeform som säkerställer att MarinWiki kan leva vidare under lång tid.
Vi vill inte reklamfinansiera MarinWiki eller ta betalt för användningen, men för att det lyckas krävs ideell hjälp med utveckling av siten, marknadsföring och spridning av info om MarinWiki.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har sagt det förr, för att marinwikin ska funka så krävs det mer än att ni sätter pluppar på kartan. Fyll på med information. länkar gästhamns priser telefon nummer mm. mm.

När det gäller upphovsmannarätten så får du nog lösa det genom att lägga en information om att infon på wikin är fri och får änvändas av alla och en var så länge källan anges , (om det är i ett kommersiellt syfte) 

Jag menar om jag sitter på jobbe kan jag ju använd wikipedia  hur jag vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...