Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Mackey

MarinWiki - 4000 hamnar, bensinstaioner, sevärdheter, mm

Rekommendera Poster

MarinWiki www.marinwiki.se samlar alla marint orienterade platser på ett och samma ställe. Här blandas information om mysiga naturhamnar och härliga bad med praktisk, ideell och kommersiell information. På mycket kort tid har MarinWiki av den anledningen fått stort stöd av forummedlemmar på framför allt Maringuiden och Sailguide.

Den första testversionen lanserades den 30 januari 2012. Utveckling av siten pågår parallellt med att nya platser läggs in. En del fel och brister finns kvar, men de huvudsakliga funktionerna är på plats. Det är enkelt att lägga in platser och att läsa ut information till plotter eller som pdf-fil. Om du har egna önskemål om olika funktioner eller har möjlighet att hjälpa till med programmering, kontakta oss.

Vårt mål är att MarinWiki ska ha 4000 intressanta marina platser i databasen när båtsäsongen 2012 startat på allvar. MarinWiki är då den samlande länken för alla aktörer och en plats där båtägaren alltid hittar det som söks. Nu lägger vi användare till mellan 25 och 30 platser varje dag. För att nå målet måste takten öka.

Hjälp till Du också, lägg till några egna fina / bra platser på MarinWiki.
- Inget lösenord behövs.
- Lägg in en punkt genom att klicka på kartan i satellitläge och med kraftig zoom så att platsen kommer på rätt ställe. Fyll på info om platsen och avsluta med spara.
- Google Maps har sparsamt med namn på öarna i den svenska skärgården, använda gärna Eniros sjökort parallellt med MarinWiki.

Grundtanken är att MarinWiki ska vara just en wiki, dvs. en webbplats som vi användare fyller på tillsammans. För att snabbt få in korrekt information i MarinWiki vill vi gärna samarbeta med andra som redan har information samlad om exempelvis gästhamnar, mackar, sugtömningsstationer, mataffärer, utflyktsmål, badplatser, mm. Informationen på MarinWiki växer då inte bara snabbare, den blir också mer aktuell. Om Du har egen – eller känner till annan - information om som du tror skulle vara bra att samarbeta kring och presentera på MarinWiki, kontakta oss.

MarinWiki utvecklas ideellt av flera personer som mötts på forumet maringuiden.se Särskilt bör ”Gaidin” nämnas som hösten 2010 började propagera för en marin wiki.

Programmering / teknikutveckling
rejas, marcus@rejas.se

Koordinator / projektledare
Mackey, mackey@hotmail.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följ utvecklingen på MarinWiki här:
Klistra in länken, går inte att göra den klickbar.

Felavhjälpning
https://mackeylarson.tadalist.com/lists/2155701/public

Förbättring av befintliga funktioner
https://mackeylarson.tadalist.com/lists/2155709/public

Nya funktioner (förslag)
https://mackeylarson.tadalist.com/lists/2155716/public

Saknar ni något så säg till!

Mackey

Redigerat länkar, https-format funkar inte att länka direkt, tyvärr.

Senast ändrad av Mackey | 03 mars 2012 | 12:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon!

Tänk även på att lägga in affärer, och kryssa i bensin och diesel om de även säljer sådant.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testade wiki:n på ifånen igår. Svårt att klicka på de olika pinnarna när man zoomat in. Sen är det ett elände att man måste gå tillbaka till startsidan för att se andra ställen i närheten.

Kunde man göra så att pinnarna blir lite större när man zoomat in till en viss grad?

Skulle också uppskatta att kunna gå bakåt till förra zoom-bilden. Men det kanske bara är SBS?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det jobbas på zoomfunktionen så den kommer att bli bättre.

När det gäller nålarnas storlek undrar jag vilken hårdvara och mjukvara du använder. Vi kan inte återskapa det problem du beskriver. Tacksam för återkoppling.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det 340 platser inlagda. Det blir bara 23 platser per dygn den senaste två dygnen.

Någon som har förslag på hur vi kan öka takten för att komma upp i 40 - 50 platser per dygn som krävs för att nå målet på 4000 när båtsäsongen kommer igång på allvar.

Ett förslag!
Om alla snacker med några personer och förklarar syftet med MarinWiki och dessa ombeds prata med ytterligare några, osv. bör vi på ganska kort tid kunna bli många som lägger in nya platser. Som ett kedjebrev där vinsten är att alla båtägare får tillgång till intressant och bra maring information på ett och samma ställe.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så enkelt att skapa en punkt  i MarinWiki och all info behöver man inte ha eftersom någon annan kan komplettera vid senare tillfälle. Bilderna jag lägger in ligger runt 640x480 och det räcker i informationssyfte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, mycket som läggs upp är inte helt komplett. Men det är ju ett kollektivt arbete så det bästa är ju om man kan komplettera i sommar när man är eller varit på plats. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur lägger man in en bild?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under en lugn hundvakt inatt kunde jag lägga in ett drygt tiotal punkter.

Lite bro och kanalinfo borde vara bra att ha på samma ställe? Använde vita pilar, övrigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ett utmärkt initiativ, det har ingen tänkt på tidigare. Tur att det finns Annat att lägga in saker på.

Jag blev glatt överraskad över att det tillkommit punkter under natten. Min hustru var mera undrande...smiley

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börjar bli bra, men tänk på att om ni lägger in saker, lägg inte bara en plupp på kratan utan skriv dit relevant information. Priser för gästhamnar mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag slängde ut ett par gästhamnar som jag inte fick tid till att fylla i all information om. Men jag tyckte det såg så tomt ut i området. Förhoppningsvis känns det lättare för någon att komma igång och komplettera befintliga punkter än att skapa nya?

Som helt ny i ett område är det ju bra att få veta att det finns en gästhamn på en viss plats. Det är ju lättare att söka information själv om man åtminstone vet vad hamnen heter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

iPhone 4, ver 5.0 med Safari.

Bättre förslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

400 platser finns nu på kartan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klickar man på Stor karta ( nytt fönster) vore det önskvärt om man fick ett helt fönster på skärmen. Vissa delar av kusten är ännu helt utan nålar vilket är lite tråkigt men det kommer nog

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj!

Testa nu :-)

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland så ... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett antal nya typer av platser finns nu i MarinWiki.

Nu funns;
Gästhamn , Naturhamn , Ankringsplats , Klubbhamn (-holme), Trailerramp,
Livsmedel, Övernattning, Restaurang, Café, Kiosk, Bensinstation,
Varv, Båtbottentvätt, Sugtömning, Sophantering
Waypoint, Badplats, Sevärdhet/Upplevelse, Nöd/sjukvård, Annan

Det kommer även att komma till fler faciliteter framöver.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har skickat ut lite information till grann-klubbarna i Vättern, det kanske kan vara en bra idé för att få fler att aktivera sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra initiativ. Det  är utmärkt om vi alla gör vad vi kan för att informera våra egna och andras klubbar samt personer vi känner.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att fönstret man skriver in sin beskrivning i är lite liten, det skulle bli mycket enklare om man har ett större fönster, eller snarare högre fönster.

När man markerar en textrad och står på första bokstaven, håller inne skift och trycker på end så markeras hela raden, raderar man den så följer även formateringen på nästa rad med i raderingen. Jag har raderat många rubriker i raden under numera =)

Firefix 10, Windows 7.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall kolla på det. Jag håller på att göre hela layouten så den flyter ut (det är onödigt med marginaler som inte används). Att göra fönstret högre är inga problem.

Att man förstör rubrikerna är ett problem som är vanligt. Skall se om det hjälper om jag lägger in lite mer luft emellan i mallen.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Önskade nyss att man skulle komma tillbaka till tidigare zoom-nivå - och nu är det fixat!!!

Snabbt jobbat.

Nu skulle jag vilja ha lite fler naturhamnar och annat mellan Oxelösund och Västervik. Någon?

Senast ändrad av ChristerN | 05 mars 2012 | 18:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så har även jag pillrat en naturhamn. Var ju inte särskilt komplicerat så det blir fler allteftersom.

Gött att zoomnivän behölls också

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att många satsar helhjärtat både med inläggning av platse, teknikutveckling och marknadsföring (informationsspridning) om Marinwiki. Fortsätt så så når vi nog våra 4000 platser.

Det har lagts in 40 nya platser sedan i morse.

Tack för det!
Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skriv en rad om www.marinwiki.se till alla era båtvänner på Facebook!

Tack på förhand!
Maceky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...