Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Mattias_W

Storlek på båt resp. båtplats

Rekommendera Poster

En dum fråga: Jag har en liten segelbåt (Fabola Campus) som är 6,15 lång och 2,15 bred. Kan den ligga på en Båtplats som är 2,5 bred och med en 4,5 m lång bom? Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, båten är säkert inte som bredast i höjd med bommarna. Eventuellt får du fixa särskilda bomfendrar (som träs över bommen) ifall du inte får plats med vanliga fendrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det måste gå utmärkt. Du kommer ju in mellan bomarna. Är det såna Y-bommar som är plastbeklädda behöver du inga fendrar alls, eller så får du göra som Flipperskeppare skrev.

http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=1192&artname=

http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=1193&artname=

http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=1194&artname=

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi får välkomma Mattias till forumet och får väl se detta som en nybörjarfråga. Man behöver väl inte vara professor i matematik för att kunna räkna ut att en 2,15m bred båt ryms på båtplats som är 2,5m. Intressantare hade det varit om förhållandena varit omvända, dvs båtbredd 2,5m och båtplats 2,15m. Man kanske kan gissa att det är Y-bommar vi pratar om och att en Fabola Campus har ganska raka fribord. Längden på bommen verkar vara ca: 75% av båtlängden, så några problem är det nog inte. Klä Y-bommen med en gammal trasmatta och vira lite snöre runt så behövs inga fendrar. Vill du kosta på dyrt så köp lite rörisolering i stället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren! Jag är verkligen nybörjare, får skylla på det. Bredden hade jag inte ens tänkt på som problematisk, det jag oroade mig för var att båten är ca 25% längre än bommarna. Men det är alltså ok?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, längden spelar inte så stor roll som vanligt. Oftast är bommarna kortare än båten.

Repen i fören sätts då så att de sträcker båten utåt från bryggan och aktertamparna sätts så de håller in båten. Fästen för det brukar finnas nån meter ut på bommen.

Med repen rätt ansatta krävs inte nån avfendring alls men man hänger ut mer för säkerhets skull. Ren metallbom är ju inte kul förstås. Trä eller plastlädd ger inga repor på gelcoat och är bra om man fixar till. Ett gammalt rep som viras runt bommen funkar bra som mjukgörare. Har testat det tillfälligt när man fått för liten gästspilta där fendrarna inte fått plats. Då drar man runt en lina några varv där dt är som trängst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...