patrikholmqvist 3 Postad 2 Mars , 2012 Ju rubriken gör er lite nervösa eller hur. :-))) Men är bara en liten diskussion och idee jag har, borde det inte vara som på vägen att du måste ha körkort för att få framföra en båt. Säg ett krav på motorefekt på 5hk så måste körkort innehas.? Jag har haft och suttit på en båt med 5hk och det går inte fort. Och om det är ungdomar som är under 12-15år så ska dom ha en myndig med i båten. Är det dumma ideer och tankar eller känns dom rimliga. Kom igen nu jag vet att ni kan diskutera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 2 Mars , 2012 Helt rätt Patrik,o Båtskatt/Registrering borde införas. En rimlig Båtskatt borde ligga på 2 % av Försäkringsvärdet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikholmqvist 3 Postad 2 Mars , 2012 Nej håll dig till mänet nu för vi vet hur lätt det rusar iväg när det gäller diskutionen. PS! Håller inte med om båtskatt dok, nu släpper vi det. Men nu är det min tråd och jag sätter en regel på att nu diskuterar vi det som står och inte något annat, om ni får ideer om andra diskutioner så starta igena diskutions trådar. Hårt men rättvist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Mars , 2012 Seawolf hade ett förslag att man måste ha ett båtkörkort för att köra stora och/eller snabba båtar. Körkortet skulle delas ut till dem som ville ha, utan motprestation. tom enklare än närjag fick mitt lastbilskörkort. Körkortet skulle dras in om innehavaren av körkortet bröt mot de lagar oh regler som finns. Jag tror det är en bra tanke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 2 Mars , 2012 Med tanke på hur många olyckor inträffar i biltrafiken där körkort krävs, så kan man bara konstatera att ett körkort ersätter inte gott omdöme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 2 Mars , 2012 Finns det idag ett problem som detta skulle lösa? Troligen inte. Problemet sitter i bristande omdöme. Att kunna bedöma om man ska låta bli att ge sig ut när det är dåligt väder på gång. Att inte se till att båten är säker. Att använda flytväst när det behövs. Att inte köra för fort där det inte är lämpligt. osv. Har du omdöme skaffar du dig garanterat rätt kompetens för att framföra din båt. Möjligen kan man straffa de med bristande omdöme då något hänt genom att dra in körkortet men redan idag är sjölagen rätt så vass angående detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 2 Mars , 2012 Jävla laptop.. ett tryck på pekplattan så försvinner det man skrivit... Gör ett nytt försök: Harry, anser du att det inte finns några som helst problem på sjön -eller f den delen i biltrafiken? Dina argument ovan kan man ju direkt överföra till vägarna. Med gott omdöme behövs ingen bälteslag -eller flytvästdito t sjöss. Att inte ge sig ut om d inte är nödvändigt när snön yr så knappt plogbilarna tar sig fram eller kasta loss om det blåser för mycket för din båt. Att inte köra för fort... Osv. Med gott omdöme behöver du alltså inte körkort för bilen heller. Alla har inte detta omdöme, vare sig i båten eller bilen men det blir definitivt dyrare och mer kännbart att sakna kompetensen på land än till sjöss. Farligare? Javisst, det är ju ganska självklart att riskerna är större på en vältrafikerad väg än i en farled, med andra farter osv men är det en orsak till att helt slippa krav på kompetensen på sjön om du har en båt som inte överstigen 12x4m? Var står jag själv i frågan: Tja, jag har min kompetens. Förvisso större i praktiken än på papperet men skulle kravet på formell kompetens i form av ett körkort av något slag så skulle jag inte opponera mig. Det skadar definitivt inte. Så.. för egen del gör det nog ingen större skillnad, men efter vad man sett genom åren skulle fler behöva lite kunskaper. För även om du och jag vet vad som gäller så är det långt ifrån säkert att alla andra gör det. Och innan du kallar mig för trygghetsnarkoman o allt vad det är så kan jag säga att DET är jag definitivt INTE. Gillar adrenalinkickar i största allmänhet, men jag vill gärna att ONÖDIGA risker elimineras. Hoppar gärna fallskärm eller skuttar över räcket i ett bungyrep, men inte om någon utan kompetens kollat grejerna innan sas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 2 Mars , 2012 Jag håller inte med alls, minns många roliga dagar när jag va liten från 6 år och uppåt har jag kört båt. Och inte hade jag viljat vänta på att en myndig skall kunna åka med mig hela tiden. Men jag kan tycka att när man kommer upp i större dimmensioner och över säg 30 knop så hade det vari bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 2 Mars , 2012 Jag är uppvuxen i skärgården och familjen skaffade båt när jag var liten. De grundläggande reglerna lärde man sig genom att åka med i båten. I slutet av 60-talet fick jag en egen snabbgående båt och de enklaste reglerna satt där men omdömet var inte alltid de bästa. Kappkörning genom Dalarö kanal gillades inte av KBV som självklart stoppade oss. Tyvärr är det nog så idag att många inte vet om det är vänster eller högertrafik på sjön så någon enkel form av kompetens skulle inte skada. En snöskoter får t. ex. inte framföras om föraren är under 16 år eller saknar skoterförarutbildning, Undantaget är om körkort eller traktorkort togs före år 2000. Körkort taget efter 2000 ger rätt att köra organiserad turistverksamhet (snöskotersafari). Edit. Skoterutbildningen sker oftast genom en skoterklubb och lika enkelt skulle det kunna vara för båtar genom en båtklubb eller liknade. Senast ändrad av 666D3 | 02 mars 2012 | 13:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 2 Mars , 2012 Absolut är det så. Men, tror du att antalet olyckor i biltrafiken skulle vara samma som idag om man avskaffade körkortskravet för bilar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 2 Mars , 2012 Jag skrev Troligen inte Och här diskuterar vi båtar, inte bilar nu. Är de problem som idag finns på sjön orsakade av bristen på ett båtkörkort? Och i så fall vad är ett sådant båtkörkort? Bara förarbevis eller med krav på praktisk kunskap? Min åsikt är att bristande omdöme är ett problem som knappast löses med nya lagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 2 Mars , 2012 Kanske något för Fredrik och Anders att haka på? De behöver ju nya jobb till ungdomar. Tänk var fint att vara båtkörkortslärare och färdas runt i skärgården med betald soppa och avdragsgill båt och dessutom få lön för ovanpå det . Bättre än att vara arbetslös eller tvingas jobba i saltgruvor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 2 Mars , 2012 Visst diskuterar vi båtar men du verkar tro att allt kan lösas med gott omdöme. Jag pekade bara på de argument du framförde och översatte dessa till vägtrafiken där ett gott omdöme behövs TILLSAMMANS med ett körkort.. Jag säger f.ö inte att alla problem som finns beror på avsaknaden av körkort bara att fler skulle behöva kunskap om vad de gör. Vad ett körkort är vet jag inte. Det finns ju inte. Men det SKULLE kunna innebära ett praktiskt navigationsprov komb med nlgot teoretiskt i stil med kustskeppare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 2 Mars , 2012 Kan var så som du beskriver att ökad kompetens skulle förbättra. Men är just den teorestiska unskapen så låg hos fritidsbåtägare? Om det vore så vore det ju enkelt att fatta det beslutet och kräva att alla ska ha förarbevis. Dock anser jag att många problem på sjön är orsakade av bristande omdöme. Kan dock aldrig lösas med lagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 Mars , 2012 Lånat från annan tråd: Enligt socialstyrelsens patientstatistik skadas 3 500 cyklister och vägverket rapporterar att 27 cyklister dog förra året. Det låter som att ett obligatoriskt cykelkörkort skulle kunna göra nytta här. Minimiålder för framförande av cykel blir...säg 15 år. Skulle det kunna förhindra 27 dödsfall? Vem är emot ett sådant förslag! Och just det; tänk på barnen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 2 Mars , 2012 70 personer dödades i olyckor på övergångsställen under perioden 2005–2010. Dags för Körtkort för gående i trafiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 2 Mars , 2012 Ja, jag VET ju givetvis inte om ökad kompetens gör att problemen skulle försvinna. Eller ens om det finns några EGENTLIGA problem. Men av det jag sett med folk som åker på fel sida om kardinalmärken och därpå fastnar på grunden och undrar vad dom gjort för fel, eller de som kör mitt i (väldigt) trånga farleder så man får hålla sig utanför densamma för att gå fri. Som kommer upp jämsides för att fråga var dom är o andra petitesser så gör det att jag gärna ser lite formell kompetens hos mina medtrafikanter Om det är ett så stort problem vet jag inte men jag blir personligen lite förundrad och skulle inte ha något emot om de fick ett ev körkort indraget eller åtm bötfällda. Kan så vara att man inte kan lösa bristande omdöme med ett körkort, men HUR ska man annars göra det? Kunskaper kan man iaf plugga in och använda, men saknar man BÅDE omdöme o kunskaper blir det lite värre... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikholmqvist 3 Postad 2 Mars , 2012 Tack KillerBoo, håller med dig till 100% Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 3 Mars , 2012 Har man omdöme så behövs inte obligatoriskt förarbevis. Då skaffar man nödvändig kunskap ändå. Själv har ja sedan några år förarbevis så ett krav på att alla ska ha det är inget personligt problem utan just övertron att det ska lösa massa problem. Bättre vore att ta reda på verkliga problemen och sedan sätta in rätt åtgärd. Troligen har man från regeringshåll insett detta och det ärr därför ett båtkörkort inte kommer infösas än på ett bra tag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 3 Mars , 2012 Man kan tycka att försäkringsbolagen borde ha en hel del makt över båtägarnas kompetens. Redan idag får man ju rabat för nautisk kompetens. Om det vore ett stort problem med skador orsakade av klantighet borde ju rabatten kunna göras större? Nästa problem är ju iofs, att det inte finns någon försäkringsplikt för fritidsbåtar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 3 Mars , 2012 Jösses! Du kan inte sätta fingret på dom konkreta problem du vill lösa men du vill altså införa båtkörkort för att det skall finnas ett till sätt att straffa folk som gör fel, gärna dom som genom sitt klantiga beteende irriterat dig något? Häpnadsväckande! Man kan i dag utan något körkort utan någon särkild utbildning och helt oförsäkrad sätta sig i en båt vars existens inte finns registrerad hos någon myndighet och helt på eget ansvar fara ut på sjön. Detta är unikt och något vi skall vara rädda om, lusten hos somliga att krångla till allting är helt obegriplig för mig, för faktum är att det fungerar fantastiskt bra som det är, antalet olyckor är mycket lågt. Man skall också vara försiktig med att instifta lagar och regler som i praktiken inte går att upprätthålla, antalet sjöpoliser och kustbevakare är lågt i förhållande till vår långa kust och chansen att åka fast kommer på många ställen att vara helt obefintlig. För att sammanfatta: Det finns inget klart definerat behov av båtkörkort, inget problem som skall lösas, administrationen kommer att kosta pengar. Det blir svårt att övervaka att lagen följs utan ökade kostnader för samhället. För att få in pengar till ovanstående kommer båtskatt att ligga nära till hands. Båtskatt kommer att medföra båtregister. Plötsligt har vi båtkörkort, båtskatt och båtregister allt för att somliga kan känna en viss irritation över sina medtrafikanter på sjön ibland. Var det värt det? Slutligen ett tänkvärt citat av Benjamin Franklin. They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 3 Mars , 2012 Svar Nej, Jag vill inte införa båtkörkort. Jag sa att jag inte skulle ha något emot det om så vore fallet. Jag sa även att jag gärna skulle se mer kompetens på sjön. Om det finns problem i stort kan jag inte uttala mig om, kan bara säga att jag stött på en del skrämmande fall på bristande kunskap genom åren. Försökte även få fram att gott omdöme inte kan läras in. Båtskatt, nej tack. Båtregister, ja tack. Tydligen går det hand i hand med körkort? Angående ditt så fina citat så undrar jag vad det har med saken att göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 3 Mars , 2012 Körkort eller inte - jag är trött på alla som fjantar runt i farvattnen och bryter mot allt vad regler heter. Att de riskerar sina egna liv bryr jag mig inte om. Om de riskerar mitt liv och min egendom blir jag rent förb..ad. Hur ska vi få bort dem? Jag har en känsla av att de kommer att strunta i att ta båtkörkort även om det är lagstadgat. I våra vida farvatten finns bara små möjligheter att kontrollera efterlevnaden, så risken att åka dit är liten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 Mars , 2012 Allt som kan höja säkerheten till sjöss kan inte vara av ondo; skulle det införas krav så är det ju helt OK och vinnaren blir båtbranschen och båtfolket. Som du säkert så är båtfolket ett kluvet folk med ena foten i sin lördagsgrogg och den andra på barrikaden; man snackar mycket om sin egen frihet men det kollektiva, det är inget för dessa personer. Man kan ju tänka sig modellen att för att få försäkra sin båt så krävs båtkörkort. Vilket incitament skulle inte det vara. Båtkörkort; ja! Båtregister; ja! Mvh/Danne Senast ändrad av Seari | 03 mars 2012 | 17:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 3 Mars , 2012 Jag begriper inte vad det är för livsfarligheter ni utsätts för hela tiden av hänsynslösa typer. Visst har jag själv råkat ut för mindre lyckade manövrer från medtraffikanterna på sjön men det är mer irritationsmoment än något farligt. Senast ändrad av MartinX | 03 mars 2012 | 18:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 3 Mars , 2012 1 båt har jag dragit loss. Han stod på ett klart o tydligt uppmärkt grund. Inget man missar även om man tappar uppmärksamheten en stund. 1 anna stod på ett liknande ställe. Den VILLE jag inte dra loss eftersom fullt party hölls ombord. Ringde polisen istället. 2 ggr har jag fått PEKA ut vägen, förklara vilken sida grön o röd skulle vara osv. 2 ggr har jag fått ge mig utanför farleder i hamninlopp eftersom folk inte fattar högerregeln, alternativt skiter i den, fast det är trrrrångt. En av dessa ggr blev jag sittande i gyttjan och fick draghjälp av båten bakom mig. Ett flertal ggr har jag och båtgrannar vid div gäst- och naturhamnar mer el mindre fått agera levande fendrar för att rädda egna o andras båtar pga att folk inte klarar av att hantera sin båt på ett någorlunda ok sätt. Visst alla kan gå på grund de flesta kommer också att göra så om man inte redan begått premiären, men tro mig, på de ställen detta hände är det obegripligt. Hur farligt det är får andra bedöma men när folk inte vet hur man använder kompass och sjökort börjar iaf jag att undra. Visserligen är dessa händelser utspridda över tid och rum men ändå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 3 Mars , 2012 Är av åsikten att alla andra är kass. De kan inte sjövägsregler, dåligt omdöme och kan inte hantera en båt. Vore bäst de höll sig på land. (givetvis inte, sett väldigt få som inte behärskar sin båt eller livet på sjön och finns säkert massor som är betydligt bättre än vad jag är) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 3 Mars , 2012 Vet inte om det där riktar sig mot mig, men eftersom du inte citerar och jag är den ende som på ett tag lagt ut texten mot dina åsikter så får jag väl ta åt mig och svara.... Nej, jag anser nte att alla andra är kass.. Faktiskt anser jag INGEN som kass på NÅGOT sålänge de har en vilja att lära sig. De allra flesta mer el mindre normalbegåvade kan lära sig enkla saker utan större problem. Däremot kan inte alla sjövägsreglerna från det de föds utan man får lära sig dessa. Ingen kan hantera en båt utan träning men alla ska givetvis ges möjlighet till det om de vill. ALLA har däremot inte gott omdöme. Och jag säger inte, har aldrig sagt och kommer inte att säga att jag vet att ett körkort upphäver ett gott omdöme. Fast ett gott omdöme behöver kanske nödvändigtvis inte alltid utesluta någon form av fomell kompetens. Kalla det förarbevis, körkort eller vad du vill. För om enda kravet på att framföra en båt är gott omdöme, då finns det faktiskt en hel del som inte hör hemma i den heller. Och dåligt omdöme i sig är inte straffbart, bara det det ev leder till. Exemplen ovan var som sagt över några års tid. Jag har varit på sjön i egen båt sedan 6-årsåldern så mycket har man hunnit se. Och göra... körde faktiskt med massa öl i kroppen ett otal gånger när jag var i den åldern när brudar och bärs var det man levde för. Slutade med det när vettet så småningom gick in. Och ja, det finns säkert lika många som är duktigare än mig som sämre på att hantera sin båt. Det finns dessutom många som borde lära sig det också men inte bryr sig om det eftersom det bara är att köpa, tanka o köra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 4 Mars , 2012 Läste ditt förra inlägg igen. Utifrån vad du där beskriver borde nog förarbevis bli obligatoriskt. Mitt förra inlägg var mer att flera klagar utan fakta. I ditt inlägg hade du faktiskt egna fakta. Men kan inte folk på egen hand ta reda på de mest elementära sakerna för att köra båt ska de inte vara på sjön. Kanske ett obligatoriskt förarbevis kunde hjälpa en del. I de vatten jag åker, har jag sett väldigt lite sådant eller motsvarande. Dock träffat på en del som ger sig ut med mycket bristfälliga båtar. Skulle gärna se obligatorisk besiktning varje år för att få bort farliga båtar från sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser