Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
jiwisto

Kylarvattnet har minskat under vinterförvaringen?

Rekommendera Poster

Hej,

Var ute och tittade till båten i helgen, och när jag kollade kylarvattnet i för den slutna kylningen med sötvattnen så såg jag att att expansionstanken i plåt endast var halvfull - fast den far full när jag la upp båten inför vintern i oktober. Inget kylvatten har heller läckt ut vad jag kunde se.

Så min fråga är, är detta normalt att kylarvattnet kan försvinna/minska under vinterhalvåret? Eller vad kan har hänt tror ni?

Motorn är en 350 Cheva V8:a från 1976 med både sluten kylning (den som jag frågar om nu) samt extern kylning via sjövatten.

Tacksam för svar som kan ge mig lite lugn & ro...

Senast ändrad av jiwisto | 01 mars 2012 | 22:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten expanderar när det är varmt och det var väl varmare när du tog upp båten. Nu när det är kallt sjunker nivån. Det är därför man har ett expansionskärl. När du kör motorn varm ska nivån stiga igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jajjamän, klockrent sagt! Tycker kommentaren En dålig dag på sjön slår alltid en bra dag hemma... säger allt...men detta fattar bara vi båtägare kanske wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Så länge det fortfarande är vatten kan du sova gott. Inte för att göra dig orolig men så är vatten en av de få materia som faktiskt INTE krymper när det är kallt..tvärt om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...