Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
dundee

Gps eller surfplatta

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har precis köpt en Motorbåt och behöver ngn typ av navigationshjälp till denna. Killen jag köpte båten av hade använt Ipad tidigare. Jag har läst på lite olika forum men det jag hittar är ca 2 år gammalt.

Vad är bäst, eller vad är nakdelar eller fördelar? Jag kommer använda båten delvis till fiske, kan man koppla in ekolod till en surfplatta? ni som kan skriv vad ni tycker, all info emottages tacksamt.

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Surfplatta är mångsidigare och billigare än en plotter och har större skärm. Kartan är billigare, du köper ett navigationsprogram för några 100-lappar och kan sedan ladda hem kartor.

Men jag vet inte om dessa kartor håller rätt kvalite så att du kan navigera efter dem. Jag har själv ingen surfplatta med en app-telefon,  sjökorts-kartorna till den verkar stämma rätt bra med sjökorten, men jag kan inte uttala mig om hur exkta de är.

Men.

När behöver du använda navigeringshjälpen som bäst......!

Jag skulle tro att när det är kraftig sjö så det slår i sjön och stänker eller regnar småspik, då skulle jag nog hellre vilja ha en riktig sjökortsplotter som jag vet tål den miljön...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Har provat diverse , surfplattor och mobiler, Min erfarenhet är att själva funtionen i avseende på navigering etc är helt ok och funkar i en täckt båt i låg fart. Är man däremot ute i solljus så är det i princip omöjligt att se något på skärmen. Dessutom är de inte anpassade för fuktig miljö. En navigator och/eller ekolod för användning i marina miljöer är som regel gasfylld (övertryck) för att tåla fuktig miljö. Det är inte en surfplatta varför man förr eller senare får problem med kondens. Då talar vi endast om fukt. Så direkt kontakt med vatten är inte en hit. Jag skulle därför aldrig själv lita på en platta pga säkerhetaspekten.

Det finns ju  orsaker till att en platta är billigare. 

Dessutom tycker jag personligen det är att föredra en Navigator med knappar när det går sjö då den enl mitt tycke är mkt säkrare och mer lättmanövrerad.

Men som nämndes i början av inlägget så har ju typen av båt en viss betydelse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en pekskärms plotter och tycker att det fungerar mycket bättre än en plotter med knappar. Har aldrig kännt det minsta problem med att sköta plottern pga hög sjö mm. Så där är det absolut inga problem med en iPad. Jag har en iPad som backup lösning med Seapilot som kartapp, är verkligen bra och går utmärkt att navigera efter.

Som sagts tidigare beroende av vad du har för båt och hur mycket plats du har för plotter/ekolod så kommer du nog att bli nöjd hur du än väljer. Det finns interface med trådlös router för att skicka motordata typ NMEA 2000 till iPad så det borde finnas även ekolod. Det finns också vattentäta skal gjorda för sjön så att du kan ha en iPad utan att oroa dig för fukt.

Personligen hade jag nog ändå valt en riktig plotter med inbyggt ekolod och en iPad som backup. Det känns rejälare med en plotter och framförallt är den mycket ljusstarkare i direkt solljus.

//Havskatt



Senast ändrad av Havskatt | 02 mars 2012 | 06:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jätte tack för mycket givande svar. Ja det är nog så man ska satsa på en riktig navigator med ekolod. Då till nästa fråga: finns det någon bra navigator med ekolod som jag också kan använda på ett bra sätt i bilen/på mc'n?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jätte tack för mycket givande svar. Ja det är nog så man ska satsa på en riktig navigator med ekolod. Då till nästa fråga: finns det någon bra navigator med ekolod som jag också kan använda på ett bra sätt i bilen/på mc'n?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns men jag är väldigt tveksam till den lösningen. Att navigera på sjön tycker jag kräver en mycket större skärm än till en bil. Skulle du välja en plotter som är bra på sjön är den på tok för stor i bilen. Ett exempel på en plotter jag haft och var supernöjd med  är Garmin GPSMAP 720S med inbyggt ekolod och pekskärm. För bilen duger en app typ TomTom på iPhonen eller Androiden

//Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Nu är jag litet sen här du verkar redan gjort valet mellan platta o riktig GPS. Jag tänkte bara tillägga att det naturligtvis också beror på var någonstans du använder båten. Själv har jag till i princip till 100 % varit på sjön utomskärs (södra östersjön) vilket mitt tidigare inlägg är baserat på. Efter att för ett par år sedan flyttat Norrut har jag upptäckt att det är en dramatisk skillnad att färdas inomskärs. Så valet av navigator är enl. min mening också beroende av var du skall använda båten. Åker du mkt utomskärs rekommenderar jag starkt en GPS med knappar, det är hart när omöjligt att pricka rätt på pekskärmen när det gungar ordentligt (menar här inte den sjö som kan bli inomskärs eller i insjö). Om du dessutom har en öppen båt, det är litet kallt och tvingas bära hanskar och det faktum att man oftast endast kan använda tummen till att manövrera utrustningen.. ja det säger sig självt.
Skulle även vilja påpeka att vattentät för landbaserad utrustning inte är det samma som utrustning som från början konstruerats för marin miljö oavsett ”vattentäta” fodral.
Men åker du inomskärs vilket jag inte har så mkt.erfarenhet av ännu så kan jag tänka mig att en pekskärm skulle fungera utmärkt.
Vidare så tror jag att du gjort ett klokt val att köpa en marinanpassad GPS och enl. min mening så är Garmin och Lowrance de bästa alternativen just nu. Skulle dock råda dig, oavsett fabrikat och modell, till att köpa den största skärmen din ekonomi tillåter då den tenderar att alltid vara för liten detta definitivt om du väljer ett kombinations instrument.
Har själv en Lowrance  LCX 112 c. Jag vet stenåldersmodell -09  men jag är väldigt nöjd med denna (förutom priset). Stor skärm och knappar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör också i yttre skärgården, Ålandshav, och är ute i grov sjö emellanåt. Fortfarande är min erfarenhet att pekskärmen fungerar utmärkt, det är en fråga om vana. Dock är det helt korrekt att man inte kan manövrera plottern med handskar, så är man vinteråkare så är knappar nog bättre om man vill ha vantar på. Skalen till iPad är gjorda för marin miljö och inte för land ,titta gärna på http://www.soltek.se/ Dem kostar en hel del. Har svårt att tänka mig, för den pengen, att det inte kommer att fungera klanderfritt. Smaken är som baken. //Havsatt

 

Senast ändrad av Havskatt | 02 mars 2012 | 19:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Nu menar jag inte ytter skärgård jag menar öppet hav.  Jag lovar Bornholmsgattet i 20 m/s så handlar det inte om erfarenhet ifråga om pekskärm eller knappar. Men som jag påpekade i mitt förra inlägg så kan jag hålla med om att under ”normala” fritidsförhållanden   så funkar nog en pekskärm alldeles utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm vad gör man ute i Bornholmsgattet i 20 m/s oavsett val av plotter? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Ja det kan man fråga sig. Men har bott i området med båt i typ 20 år. Därför mina preferenser.
Håller fullständigt med dig att det kanske inte rimmar med vad som är det ”normala” ifråga om krav.
Men ville med mina inlägg endast förmedla mina egna erfarenheter och de är fortfarande de samma. På din fråga ang varför jag befinner mig i Bornholmsgattet i 20ms/s så är den enkla förklaringen att antingen pga,. fiske el semesterövrefart till Bornholm. I detta område som är till ytan det största i östersjön så blåser det upp väldigt snabbt (förutsätter att du har elementär kunskap i fysik) Kan också be dig att titta på vågbrytarna i Simrishamn så kanske du förstår vad jag menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag själv gör med minidator för ca:2000kr då har jag en plotter på 12

Billigt och jäkligt bra, ekolod finns det gott om.

Skulle satsa på något billigt som jag och sen om man hade råd hade jag investerat i ett ekolod efter lowrance med sidescane eller dylikt.

Super super

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Skulle nog INTE satsa på något billigt .. Måste säga att sådana kommentarer i denna typ av frågor ( det kan gälla liv) är från totala amatörer,, Kryp tillbaka..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

illigt kan ju vara relativt också... En plotter med liten skärm är ju ganska billig jfrt med en state of the art side-scan/radar/plotter combo med 15 skärm. Så, billigt behöver inte nödvändigtvis betyda billighetsvariant a la kina-kopia.

Köpte min Std Horizon plotter/ekolodskombination fr USA för bra mycket under halva priset mot vad man får betala här. Det var billigt, men inte farligare än att köpa en Garmin med mindre skärm i Sverige för mer pengar.

En surfplatta är ju också ganska billig jfrt m en plotter i samma storlek.

If you get my point Blondie? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ooops hoppas att det inte var en öm tå där, ber om ursäkt isåfall. Jo jag är rätt hygglig på fysik, förstår inte vad det har med saken att göra riktigt. Är uppväxt på sjön sedan sedan liten och respekten för dåligt väder och snabba väderomslag försvinner aldrig. //Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vadå gälla liv :) hur gjorde man när man navigera med stjärnorna.
Eller titta på solen och var skuggan är. :) finns bara möjligheter...

Själv är jag skit nöjd med mig minidator, hur bra som hälst.
Kan få LIVE AIS genom internet och väder rapporter mm mm mm.

Men det är ju klart skulle det skita sig så har man ju iphonen där kan du ju för en ÄNU billigare peng ladda ner ett navi för några kronor. SUPER.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är ju relativt som det har näms,

Känner en som köpt ett Raymarine system för många många kr.

Allt handlar ju om vad man ska ha den till,?

Har du en stor båt där du vill ha en permanent lösning som är i alla väder o vind så fine. 
men som jag som sitter i en 7,5m båt där känner jag ingen större behov av något som är så pass systeminriktat. Räcker gott och väl med en liten dator, finns ju dom som navigerar helt efter gps program i mobilen för någora 100lappar. Vad jag vet så lever dom än :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Men gör det då och lyssna inte på erfarenhet !!! Goood luck!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Men gör det då och lyssna inte på erfarenhet !!! Goood luck!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat dator (fungerade inget vidare, för dålig skärm). I somras hade jag min ipad, mycket bra när jag väl hittat rätt plats. Skugga nödvändigt vid sol. Men - inget slår de gamla hederliga papperssjökorten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Jamen kör du då på stjärnorna ....o lägg dig inte i i ngt som har med detta sekel att göra.. . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha ska du säga, du kan ha med det sekel o göra. *hahaha*

Jag förstår att du säkert har erfarenhet, och ja det har jag också lite iaf kanske inte i den storleken som du möjligen men jag har bildat mig min egen erfarenhet.

Ja skärmen är lite för sol känslig inte så mycket att det stör men lite känslig, men det har nog och göra med vilken dator man har såklart. 

PS!
Känns lite som du jobbar för ett företag som säljer just dessa system :-))) 

Du verkar ta lite illa vid dig att det finns vi har har den insikten om att det finns saker som är mycket billigare och fullt fungerande om inte bättre än dessa dyra onödiga system...

Ha ang sekel, jag kan tom se på tv på min plotter(dator) de du :)


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart förstår jag att en Plotter är bäst i alla lägen för den är ju konstruerad med tanke på vattentålighet mm mm mm mm mm.

Jag har inte en tv i badrummet av en anledning.

Men därimot så kan man ju anpassa, om man inte har dessa pengar att slänga på ett dyrt system eller om man vill lägga dessa dollar på annat så kan man ju anpassa stället där man har datorn så att så lite vatten som möjligt skulle kunna stänka på denna. 

 



Senast ändrad av patrikholmqvist | 02 mars 2012 | 23:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Ojojoj… Ja så det kan bli… trots all support, knapptryck och glada tillrop, från några små gynnare som definitivt till hör detta sekel. Men det är ju jag som är befälhavare på denna skuta (dator) så jag tar fullt ansvar för vad som skrivits och skickats. Iaf. får nu göra några mindre justeringar. Ja om man läser mina inlägg så kan faktiskt även jag tycka att det ser ut som om jag hade ngn anknytning till branschen . Men nu inte tyvärr, är ganska glad för detta då jag tycker att marinbranschen is stort är amatörmässig för att inte säga rent sunkig i många avseenden så har jag inga intressen där.  Iaf vad jag försökt förmedla är att när man verkligen behöver utrustningen (lyckligtvis händer det inte så ofta) så är man helt ointresserad av att den var ”billig” eller har en flashig design. Då är det funktion som gäller. ”Ooops körde på en grynna och båten sjönk och besättningen drunknade men navigatorn var iaf billig” och hade än jävligt fräck design!!???. Så jag vidhåller mina tidigare inlägg ang. knappar etc.  Så kan jag trots min fantastiskt digra erfarenhet OT” är inte 80 typ hälften och en vän av pekskärmar (saknas i princip bara på toalettstolen och i min smart tv villket jag iofs är glad för) inte rekommendera en amatörplatta under tuffa förhållanden i en liten båt.  Totalt OT till patrikholmqvist Tänkte bara nämna att det sällan har skrattats så mkt i mitt hem som när din ”guldlockskommentar” lästes i den andra tråden själv kan jag fortfarande inte låta bli när jag tänker på det. Dessutom har detta gjort det i princip omöjligt för mig att byta nick. Hör att de är på g igen så nu får jag sluta….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äger både en Ipad och en Garmin ! Tycker Ipad funkar dåligt som plotter även i låga farter ! Men som planerings verktyg är den helt makalös . Klart mycke mer användarvänlig än en plotter ! Var sak på sin plats ! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letar efter maximalt billigt ekolod som ej kräver genomföring som kan sända data till min Sony Xperia Z2 Tablet. Denna Android 4.4 Kitkat surfplatta är vattentät. Jag navigerar old schools med sjökort men vore kul att veta djupet. Kan man sätta givare snett framåt? Kul att veta rakt ner men kanske mer intressant 45 grader föröver?

 

Vad behöver man...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog INTE satsa på något billigt .. Måste säga att sådana kommentarer i denna typ av frågor ( det kan gälla liv) är från totala amatörer,, Kryp tillbaka..

I bland är det inte fel med en gammal dator; Det är till exempel inte helt ovanligt att det står en gammal laptop med Sea-clear eller ngt annat freeware program i styrhytten på fiske- och taxibåtar. 

 

Jag tänker det handlar väldigt  mycket om hur du seglar.

 

Rör du dig mest i kända vatten hemmavid, handlar det om att lära sig att hitta, och en padda eller app i telefonen kan vara ett bra komplement. Ska du längre bort o ut främmande vatten har du kanske högre krav. 

 

Papper, penna, kronometer och kompass funkar också, och att gå en kurs i navigation är inte heller fel.

 

Själv har jag GPS och kompletterer med papperskort för att kunna få överblick och lägga ut kurser snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...