Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Jonaslatt

koppla varvräknare? äldre två takts motor

Rekommendera Poster

Såg att biltema sålde varvräknare 229kr för 2-4-5-6 cylindigamotorer. Jag har en äldre evinrude 60hp. Kan man koppla in en sådan varvräknare i båten? Hur kopplar man det? Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte tillkommigt någon ny typ av varvräknare så är svaret nej.

Sök i forumet så får du en förklaring till varför.



Senast ändrad av guestsson | 01 mars 2012 | 19:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det borde gå, dock med reservationen för att jag inte är expert inom området. Men jag har för mig att varvräknarna skall kopplas in på tändspolens lågnivåingång.

Men sen gäller det att vervräknaren är väl för fyrtaktmotorer och du har en tvåtaktare. Då får du gnistan två gånger så ofta. Men om din motorn är 3 cylindrig så kan du väl ställa varvräknaren på 6 cylindrar så borde det funka.

Med tanke på det låga priset är det bara att köpa och kolla, men får inte så mycket för 229:- nu för tiden.

Kanske 2taktochel ser denna fråga, han är en grym expert på allt som har med motorer och el att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

200-300 V är inte vad jag kallar lågnivå och den slutliga kostnaden för försöket kan bli mycket högre än 229 kr och då tänker  jag inte bara på livränta. Den som inte har goda kunskaper bör avstå från att experimetera med tändsystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Biltemas 229 kr varvräknare tål fukten i marinmiljö kan man undra? Jag kan inte hitta någon beskrivning på den. Den verkar tänkt för bilbruk.

Men ska du koppla in det och testa så kopplar du in instrumentet på 12V och sen mätsladden till  ena tändspolens lågspänningssida.  Dvs inte på kabeln som går till tändstiftet utan den som kommer från under svänghjulet.

Sen måste du ställa in 2 cyl för att det ska stämma med skalan.

Vad ska du ha varvräknaren till? Kolla rätt propeller bara? För engångsmätningar håller Biltemas , men kanske inte sittandes i regn utomhus år efter år.

Jag har ett arrangemang där jag mäter frekvensen på växleströmmen från generatorn. På mina motorter är det för 6000V lika med 200Hz. Frekvensen får jag från en Biltema voltmeter.

Arrangemanget inte helt problemfritt utan kräver filter pga störningar från tändningen.

Hade tidigare ett arrangemang som plockade upp tändstörningarna ur luften och mätte på dom . Även det lite osäkert.

Angående farligheten pga spänningen så är det inte värre här än i bil, men aktsamhet skadar inte. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns Byggsatser med induktiv avkännare,borde ju finnas färdiga då med? Googla Varvräknare 2 takt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 2 motorer med CDI och båda har tändspolar som sitter i närheten av tändstiften. CDI enheten fixar bara till pusler i rätt tid och till lågspänningssidan och den är åtkomlig via kontakterna som sitter där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp o belägg här lite! Lågspänningssidan i ett CDI-system är på ett par hundra volt, är den här varvräknaren verkligen gjord för att hantera det..?

En riktig utombordarvarvräknare tar sin signal från batteriladdningssystemet och det den mäter är således frekvensen på en sinusformad växelspänning och dess frekvens har inget med antalet cylindrar o göra utan antalet poler på generatorn, vanligast är 6 eller 12 poler.

För att bara kolla proppen kan man mäta frekvensen på denna signalkabel med en multimeter. 6-poler ger att varvtalet i rpm = frekvensen i Hz gånger 20 och med 12 poler således gånger tio. Hur många poler den berörda motorn har vet jag inte men det borde va enkelt o googla..
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är lågspänningssidan till tändspolen ett par hundra volt i spikar som Capacitor Discharge Ignition skapar.  Men det skapade även de gamle brytarspetsarna genom att ström omvandlas till spänning vid brytning så egentligen vad tändspolen beträffar samma princip.

CDI däremot är brytarlöst och elektronik som omvandlar magnetpuls till en puls till en tyristor som läger ur den uppladdade kondensators spänning till tändspolen (arna )

Men det har funnits tändspolar placerade i svänghjulet på småmotorer och då brukar man komma åt puls via stoppknappen.

Fast ska man experimentera så bra man kan något själv för annars bara problem.

 

 

.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmmm.. Man kan nog dra slutsatsen att eftersom utombordartillverkarna själva tar varvsignalen från laddningen istället för tändsystemet så finns det nog en anledning till det.. O behöver man fråga om en bilvarvräknare funkar till utombordare o hur den isf ska kopplas in så ska man nog handla sej en riktig utombordarvarvräknare.. Men det är bara mina 2 ettöringar av myntet :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådskaparens tanke var väl att pga han har en gammal motor ville han komma undan billigt med Biltemamätare och kanske som jag har han en viss experimentlust med.Jag tror Biltemamätaren funkar, men vet ej.

Jag har gjort en burk som mäter frekvensen från generatorn på min Tohatsu 25a . Men på min johnson 20 måste den för bättras pga att CDI signalerna stör. Ska göras då tid fås, men inte bråttorm.

Då den motorn var ny gjorde jag så att jag spelade in ljudet på bandspelare . Hemma jämförde jag ljudet med tongenerator och fick fram frekvensen och därmed varvtalet och kunde se att jag hade rätt propeller. Detv räckte  1990.

Förr använde man resonanstungor som vibrerade olika pga varvtalet när man satte enheten mot motorn. Samma princip som man mätte 50Hz på nätet fö. Men det var före elektronikens tid .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite tillkrånglat.. Som jag skrev ovan så är det väldigt lätt att bara mäta frekvensen på varvräknarsladden med en multimeter o sen räkna lite mot poltalet på generatorn.. På JohnRudar är sladden grå..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo i teorin har du alldeles rätt att mäta på generatorn och det provade jag först med frekvensmätare i multimeter.

Men frekvenräknare är väligt känsliga för högre frekvenser med och tändningen genererar extra spikar som stör så man lätt får fel värde. På Tohasun funkar det med en enkel sk schmitttrigger och simpelt filter som renar signalen, men Johnsons växelström är störigare .

En sinus på 200 Hz passerar de sk nollgenomgångarna långsamt och då får man ofta extrapulser pga störningar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har mätt så på jag vet inte hur många snurror av varierande fabrikat o aldrig haft några problem att få ett riktigt värde. Märk oxå att jag inte mäter på generatorn utan på den sladd som en varvräknare är avsedd att anslutas till..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb då använder du nån speciell mätslinga som är gjord för varvräknare och då funkar det säkert. Jag har inte några sådana uttag vad jag kan se på mina 20 resp 25 HKr handstartade 2 taktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju kul att spekulera lite. 

Vet man inte hur varvräknaren är byggd blir det mest gissningar.

En gissning: Är den lite modern i konstruktionen kan man tänka sig att den tar in pulser som är kraftiga och det är väl inte så fel gissat att 30.000 volt från tändgnistan kan vara den kraftigaste i närområdet av motorn. Jag kan inte tänka mig att nån tveksamhet bör råda om vad som är gnistfrekvensen om man skulle lägga en antennstump i utombordarkåpan.

Sen ställer man manuellt in antal cylindrar och två eller fyrtakt beroende på motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en helt vanlig multimeter som kan mäta frekvens, de allra enklaste saknar ofta den funktionen. Mycket möjligt att signalsladden är filterad då den oftast kommer ur CDI-boxen. Som sagt på JohnRudar är sladden grå, på Tohatsu ingen aning men google vet säkert :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var på liknande sätt jag gjorde engång då jag försökte utnyttja det faktum att 2 taktare stör kraftigt signalen på lång och mellanvåg. Hade därför en  burk med ferritantenn som plockade  upp signalen i luften och så på demodulatorn satt en pulsförlängare som drev ett visarinstrument graderat i rpm. Hade även omkoppladre för 1 resp 2cyl.

Men det hela var känsligt för avstånd pga ingen AGC och projektet spolades då jag gick över till bandspelarmetoden som var enklare.

Provade den igen för några år sen med en diktafon. Men den klarade dåligt av 200Hz så det gick dåligt.

Men skulle inte tro du bara kan sätta dit en kabel som antenn på kåpan till motor utan signalbehandlare före varvräknarsladden in . Fast alltid kul att experimentera lite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju faktiskt vara så att det är en mätare avsedd för båtbruk?

Och åtminstonde Mercury har en grå kabel från reglageboxen som kopplas till varvräknare(i kombination med lila(tänd ) och svart (-)  , någon liknade kabel borde ju även rude ha?

 

Då borde det ju inte vara speciellt svårt att koppla in en varvräknare?



Senast ändrad av All_to_slow | 03 mars 2012 | 20:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...